וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי האופוזיציה החליטו להחרים את ההצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 14:07

ראשי סיעות האופוזיציה החליטו לא להגיע להצבעה על החוק היום בקריאה שלישית. במקביל, נתניהו מקיים התייעצות עם דרעי, דרמר ומזכיר הממשלה. הרצוג ממשיך לנסות להביא להסכמות של הרגע האחרון: "קיימת תשתית אפשרית להבנות". בשעה זו, נועד רה"מ עם לוין וסמוטריץ' בלשכתו

ראשי סיעות האופוזיציה נפגשו הבוקר (שני) בלשכת ראש האופוזיציה יאיר לפיד והחליטו לאמץ את הצעת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ולהחרים את ההצבעה בקריאה שלישית על החוק לביטול עילת הסבירות במליאה, שצפוי להיות הראשון שעובר במסגרת המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. מדובר במהלך בעל משמעות הצהרתית בלבד, שיצייר תוצאה של 0-64.

כל ראשי האופוזיציה השתתפו בפגישה, כולל יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה שלרוב אינו מוזמן לישיבות. לפי מקורות באופוזיציה, במהלך הפגישה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ביקשו לקבל עדכון על המאמצים של הנשיא לפשרה, אך לפיד סירב.

במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לפני זמן קצר למשכן הכנסת לקראת ההצבעה המתוכננת ונועד בלשכתו עם שר המשפטים יריב לוין ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מוקדם יותר, קיים נתניהו התייעצויות עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר ומזכיר הממשלה יוסי פוקס.

רה"מ יאיר לפיד ובני גנץ. ראובן קסטרו
נערכים להצבעה הסופית על ביטול עילת הסבירות. לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

בד בבד, נמשכים הבוקר המגעים של הנשיא יצחק הרצוג וצוותו בניסיון להשיג הסכמה בין הקואליציה והאופוזיציה על ריכוך החוק והמשך קידום חוקי המהפכה המשפטית. "אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות", אמר הבוקר. "אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות".

"אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ, ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות", הוסיף.

לפי גורמים המעורבים בשיחות, יש הסכמה עקרונית על מסמך העקרונות של הנשיא, שכולל גרסה מרוככת של חוק הסבירות והגנות מפני פיטורים והדחה של שומרי הסף, אך קיימת מחלוקת משמעותית על משך ההקפאה של שאר חוקי הרפורמה.

בקואליציה מוכנים בשלב זה להקפאה של עד שישה חודשים בלבד, כדי שאם השיחות ייכשלו יוכלו לחדש את החקיקה ולשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים עד סוף מושב הכנסת הבא. לפיד דורש הקפאה של לפחות שנה, ואילו יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתנגד לקציבת ההקפאה ודורש עצירה מוחלטת עד סוף הקדנציה וקידום של כל חקיקה משפטית בהסכמה. לפי גורמים המעורים בשיחות עדיין יש פערים גדולים בנושא, אך המאמצים יימשכו עד הרגע האחרון בניסיון להגיע להסכמה.

עוד בוואלה!

הצהרת ביידן היא נסיון של הרגע האחרון למנוע משבר חסר תקדים בין ארה"ב לישראל

לכתבה המלאה
ראש הממשלה נתניהו הגיע לכנסת לקראת ההצבעה הצפויה על ביטול עילת הסבירות 24 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה נתניהו הגיע לכנסת לקראת ההצבעה הצפויה על ביטול עילת הסבירות 24 ביולי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

ברקע הניסיונות לגיבוש מתווה הריכוך להצעת החוק לביטול עילת הסבירות, בקואליציה שוקלים ריכוך חד צדדי של החקיקה וקבלת ההסתייגות של ח"כ יצחק פינדרוס ממפלגת יהדות התורה. לפי ההסתייגות של פינדרוס, ביטול עילת הסבירות לא תחול בממשלת מעבר. כמו כן, נשקלת האפשרות להודיע על הקפאה חד צדדית של מספר חודשם בהמשך חקיקת חוקי הרפורמה.

בתוך כך, מקור ביטחוני מסר לוואלה! כי שר הביטחון, יואב גלנט שוחח הבוקר עם בכירים בקואליציה ובאופוזיציה והדגיש בפניהם כי חייבים לרכך את החקיקה בנושא עילת הסבירות. לדבריו, חייב למצוא פשרה כיוון שזה מה שעדיף לצבא ולביטחון.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית, סמוך לכנסת, 24 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
מפגינים נגד המהפכה המשפטית, סמוך לכנסת, 24 ביולי 2023/פלאש 90, חיים גולדברג

במקביל, היום יגיעו המחאות ברחבי הארץ לשיא, ובמרכזן הפגנת הענק שתתקיים מול הכנסת לקראת ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית. כבר ב-6:30 החלו המפגינים לעשות את דרכם לכנסת מגן סאקר, בו התמקמו בימים האחרונים. בהמשך, בסביבות 18:00, בהתאם ללוח הזמנים המתעדכן של המליאה, תתקיים ההפגנה המרכזית מול הכנסת.

הבוקר, מפגינים נגד המהפכה המשפטית החלו לחסום את הדרכים למשכן הכנסת. אנשי מחאת "אחים לנשק" קשרו עצמם אחד לשני וחסמו את דרך המוזיאון. אנשי מחאת הסטודנטים נשכבו על הכביש. כוחות משטרה שהגיעו למקום פתחו במאמצים לפנות את המפגינים משתי הכניסות למשכן.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, התייחס להפגנה סמוך למשכן הכנסת בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "מצור אלים על הכנסת בניסיון למנוע מחברי הכנסת לממש את זכותם וחובתם להצביע במליאה זה לא דמוקרטיה - זה קפיטול. בעלי קניונים שעושים פוליטיקה על הגב של בעלי העסקים הקטנים ופוגעים בכח בפרנסתם זה לא דמוקרטיה. השמאל כבר מזמן הפך ללא דמוקרטי והימין מנסה להחזיר את הדמוקרטיה לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully