וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצהרת ביידן היא נסיון של הרגע האחרון למנוע משבר חסר תקדים בין ארה"ב לישראל

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 9:26

דבריו של הנשיא האמריקני לוואלה! אודות עצירת החקיקה הם בבחינת מאמץ אחרון לבלום את המשבר הפנימי בישראל, ואף ניסיון למנוע משבר חסר תקדים ביחסיה עם ארה"ב. המסר של ביידן ברור - הבית הלבן מודאג מפגיעה בעקרונות הדמוקרטיים שמשמשים כבסיס ליחסים בין המדינות

בווידאו: הרצוג נפגש עם ביידן בבית הלבן: "יש לנו ויכוחים פנימיים, עלינו לחפש הסכמה רחבה"/רויטרס

הדברים שאמר לי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בדבר הצורך לעצור את החקיקה לביטול עילת הסבירות בנוסח הנוכחי שלה הינם נסיון של הרגע האחרון מצד הממשל האמריקני לבלום את המשבר הפנימי בישראל ויותר מכך למנוע משבר חסר תקדים ביחסים בין ישראל לבין ארה"ב.

למה זה חשוב:

ביידן, יותר מכל אדם אחר בפוליטיקה האמריקנית היום, רואה את ישראל כנס מודרני. לא פעם הוא אמר כי אם ישראל לא היתה קיימת היה צריך להמציא אותה. עבורו ישראל היא לא ככל המדינות האחרות בעולם. מבחינתו ארה"ב וישראל הן משפחה וכאשר יש משבר במשפחה הוא חייב להתערב.

פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן  18 ביולי 2023. רויטרס
פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן 18 ביולי 2023/רויטרס

מאחורי הקלעים:

בכירים אמריקנים אמרו לי כי לאורך כל הימים האחרונים דיפלומטים אמריקנים בשגרירות ישראל, קצינים בצבא האמריקני ובכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון עקבו אחרי ההתרחשויות סביב המהפכה המשפטית ועמדו בקשר עם גורמים ישראלים רבים - בממשלה, באופוזיציה, בחברה האזרחית ובמגזר הפרטי.

המסר האמריקני בשיחות הפרטיות הללו היה ברור - מצד אחד, ישראל היא דמוקרטיה תוססת ורואים זאת בהפגנות חסרות התקדים של תנועת המחאה. מצד שני, ארה"ב מודאגת מפגיעה בעקרונות הדמוקרטיים הללו שמשמשים כבסיס ליחסים בין המדינות.

"העמדה האמריקנית כפי שביטא אותה הנשיא ביידן ברורה מאוד. איזונים ובלמים הם דבר שחיוני עבור חברות דמוקרטיות והם רק מחזקים אותן. כאשר רוצים לעשות שינויים מהותיים באופי המשטר - יש לעשות אותה בהסכמה הרחבה ביותר האפשרית", אמר לי בכיר אמריקני.

בבית הלבן הבינו ביום ראשון בלילה שלאור העובדה שההצבעה בכנסת עלולה לצאת לפועל בתוך 12-18 שעות - כעת זה ה'מאני טיים'. אם הממשל רוצה עוד לנסות ולהשפיע על מהלך האירועים - עכשיו זה הזמן לעשות זאת.

בין השורות:

בהצהרה של ביידן בלטה העובדה שהוא סבור שכל ההבטחות שהוא ובכירים אמריקנים אחרים קיבלו בשבועות האחרונים מראש הממשלה נתניהו ומיועציו הבכירים התבררו כעורבא פרח - החקיקה לא רוככה וקונצנזוס רחב לא הושג. קרה ההיפך - החקיקה הוקשחה והפכה למפלגת יותר והמשבר הפנימי בישראל החריף.

פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן  18 ביולי 2023. רויטרס
פגישת ביידן הרצוג בבית הלבן 18 ביולי 2023/רויטרס

התמונה הגדולה:

בבית הלבן מודאגים מאוד מההשפעה של המשבר הפנימי בישראל על המצב הביטחוני במזרח התיכון ועל שלומם של הכוחות האמריקנים באזור. אם צה"ל חלש יותר ואם גורמים כמו איראן וחיזבאללה חשים שיש להם שעת כושר לנקוט בפרובוקציות - עלולה להיות לכך השלכה על ביטחונם של חיילים אמריקנים.

מה הלאה:

המסר שביידן העביר אתמול בלילה לישראל היה הפעם הרביעית שהנשיא מדבר על הנושא בתוך שבוע. זה התחיל בשיחת הטלפון שלו עם ראש הממשלה נתניהו ביום שני שעבר, המשיך עם פגישתו עם הנשיא הרצוג ביום שלישי, לאחר מכן במאמר של טום פרידמן בניו יורק טיימס ואמש בדברים שהוא אמר לי.

ראש הממשלה מכיר היטב את עמדתו של הנשיא. הוא יכול להתעלם ולהתקדם עם החקיקה אך הוא גם יכול להקשיב לביידן ולחשב מסלול מחדש. לכל החלטה שיעשה נתניהו תהיה השלכה ברורה על עתיד יחסיו עם ביידן ועל עתיד הקשרים בין ישראל לבין ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully