וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ההסתדרות הציע מתווה פשרה, בליכוד דחו: "קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה"

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 17:05

לפי המתווה, שהציג בר דוד, עילת הסבירות לא תחול על ענייני מדיניות ומינויי שרים, אך כן על מינויים אחרים - בתמורה להמשך החקיקה רק ברוב של 75 ח"כים. אולם בליכוד לפי שעה מתנגדים להצעה: "ההצעה מעקרת את התיקון בעילת הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר הרפורמה"

יו"ר ההסתדרות על החקיקה המשפטית/דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פרסמו היום (ראשון) את הצעת הפשרה שלהם לצמצום עילת הסבירות. על פי ההצעה שהגישו ביום חמישי לראשי הקואליציה והאופוזיציה, עילת הסבירות לא תחול על החלטות ממשלה ושרים, אם הן נוגעות לענייני מדיניות, ולא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה על מינוי שרים וסגני שרים מכוח עילת הסבירות. במקביל, הממשלה תקפיא את המשך חקיקת המהפכה המשפטית -לשנה וחצי, במהלכם תוכל לקדם חקיקה רק בהסכמת 75 חברי כנסת.

על פי המתווה, שנוסח על בסיס הצעותיהם של פרופ' יובל אלבשן, פרופ' ידידיה שטרן ועו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועמ"ש, שאר החלטות השרים, כולל החלטות על מינויים שלא דורשות את אישור הכנסת, עדיין יוכלו להיפסל מכוח עילת הסבירות. שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה. "קוראים לכל הצדדים להתייצב מיד מאחורי מתווה פשרה מאוזן למען עתיד המדינה והצלת החברה הישראלית", מסרו השניים.

לוואלה נודע כי הצדדים נמצאים בשיח על המתווה. בניגוד להצעת ההסתדרות, בקואליציה מוכנים להקפאת החקיקה לחצי שנה בלבד. מנגד, גנץ דורש הסכמה כתנאי לכל חקיקה למשך זמן בלתי מוגבל.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. 2 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יודיע על השבתת המשק? ארנון בר דוד/פלאש 90, יונתן זינדל

בתוך כך, מפלגת הליכוד הודיעה לפני זמן קצר כי היא דוחה את הצעת הפשרה של ההסתדרות: "ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך. ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה", מסרו.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד השיב לדחיית הליכוד, "שוב מוצעת פשרה והסכמה רחבה, ושוב האופוזיציה מוכנה לדון בה אבל הקואליציה מיד דוחה אותה על הסף. לא ברור מי החליט להגיד 'לא' בשמכם, אבל ברור מתמיד שהקיצונים בממשלה החליטו לדחוף את מדינת ישראל לתהום".

מוקדם יותר, לפיד נועד עם בר דוד בלשכתו בתל אביב ודן עמו במתווה שהציג. בתום הפגישה, מסר לפיד כי "מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדאי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף". בר-דוד מסר כי "אמשיך להפוך אבן על אבן ואפעל בכל כוחי בכדי לנסות למצוא את הפשרה הנכונה. אני קורא לשאר הגורמים לגלות מנהיגות אחראית".

קודם לכן, "פורום העסקים", הכולל כ-150 בכירים במשק הישראלי, קיים דיון "חירום" בצל הדיונים בכנסת על צמצום עילת הסבירות כחלק מהמהפכה המשפטית לפני אישורו הסופי מחר, והחליט להיערך לעצירת המשק. "נעשה הכול, כולל השבתה על פי דין, כדי למנוע חקיקה חד צדדית הפוגעת אנושות בכלכלה ומפרקת את צבא העם", נמסר בתום הפגישה. "בעקבות הדיון הצפוי היום בהסתדרות, הוחלט בינתיים להמתין להחלטתם".

עוד בוואלה!

הלוי: "אם לא נהיה צבא מלוכד - לא נוכל להתקיים כמדינה באזור"

לכתבה המלאה
תפילה משותפת בכותל המערבי, 23 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
תפילה משותפת של תומכי ומתנגדי הרפורמה, הבוקר/פלאש 90, חיים גולדברג

הלילה, בר דוד ואמיתי, סיימו את הדיון המיוחד בבית ההסתדרות בנושא קידום פשרה לקראת החקיקה על ביטול עילת הסבירות. בתום הפגישה מסרו כי "הפערים ניתנים לגישור".

"נמשיך לעשות הכול כדי למנוע את הקרע והשיסוע בעם", מסרו בר-דוד ואמיתי בתום הפגישה, "אנו פועלים גם בשעות אלה אל מול כל הגורמים המעורבים, בניסיון להביא בשורה שתאחד את השורות. אין לנו מדינה אחרת ואנו רואים עין בעין את הסכנה הניצבת לביטחון המדינה. נמשיך להעמיד את עצמנו לכל מאמץ שיביא למניעת מלחמת אחים, ערב ט' באב. לא נהסס לפעול מתוך אחריות לביטחון ישראל ולשלמותה".

עוד אמרו השניים כי על שני הצדדים להבין כי "אנחנו נמצאים בשעה היסטורית וקריטית לעתיד מדינתנו". "בימים האחרונים הגשנו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, המוכר גם לראשי האופוזיציה, ועל פי הבנתנו - הפערים ניתנים לגישור", מסרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully