וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פרשת NSO: לוין יקים ועדת בדיקה ממשלתית לשימוש ברוגלות

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 19:17

שר המשפטים הודיע על הקמת הוועדה, שתבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הנוגע למעקב ואיסוף אחר אזרחים תוך שימוש באמצעי סייבר. השופט בדימוס משה דרורי יעמוד בראשה, והיא תגיש את מסקנותיה תוך חצי שנה. "השימוש בסייבר חייב להיות מבוקר"

בווידאו: המשנה ליועמ"ש למשפט פלילי מתייחסת לדוח פרשת NSO/צילום: דוברות משרד המשפטים

שר המשפטים יריב לוין הודיע הערב (חמישי) על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבדוק את שימוש רשויות האכיפה ברוגלות. זאת, בעקבות פרשת NSO. לוין יבקש מהממשלה להעניק לוועדה סמכויות חקירה, והיא צפויה לבדוק את התנהלות המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן בכל הנוגע למעקב ואיסוף אחר אזרחים תוך שימוש באמצעי סייבר.

בראש הוועדה יעמוד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, משה דרורי, ויכהנו בה גם הסניגורית הציבורית הארצית לשעבר, עו"ד ענבל רובינשטיין, ושלום בר חנן, לשעבר ראש אגף בשב"כ. הוועדה תגיש ללוין את מסקנותיה תוך שישה חודשים.

לדברי לוין, מטרת הקמת הוועדה כי לחזק את אמון הציבור, שנפגע בפרשת "פגסוס", ונוכח הצורך מצד אחד להגן על זכויות הפרא ומצד שני לאפשר לגורמי האכיפה שימוש בכלים יעילים למאבק בפשיעה ובשחיתות.

טלפון נייד עם לוגו של NSO. יונתן זינדל, פלאש 90
טלפון נייד עם לוגו של NSO/פלאש 90, יונתן זינדל

"אזרחי ישראל זכאים לפרטיות ולכך שכל הליך חקירה ייעשה בהתאם לדין ותוך הקפדה על זכויות נחקרים, עדים וכל מי שהדבר נוגע אליו כאחד", אמר לוין. "ההתפתחויות הטכנולוגיות המואצות מחייבות מתן כלים טכנולוגיים מתאימים בידי רשויות האכיפה כדי להיאבק בפשיעה ובשחיתות. השימוש בכלים אלה חייב להיות מבוקר ומוסדר תוך בקרה עמוקה ומיצוי הדין ממי שעושה שימוש אסור או שימוש לרעה בכלים אלה".

"הקמת ועדת הבדיקה נועדה לבחון את השימוש שנעשה בעבר בכלים אלה, ליתן המלצות לגבי דרך השימוש בהם מכאן ולהבא ולהבטיח שקיפות באופן שיחזק את אמון הציבור במערכות האכיפה, בדרך פעולתן ובהגנה הניתנת על הפרטיות", הוסיף.

עוד בוואלה!

פרשת NSO: קריאה להקמת ועדת בדיקה ממשלתית

לכתבה המלאה
שר המשפטים יריב לוין. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
"אזרחי ישראל זכאים לפרטיות". השר לוין/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפני יותר מחודש אישרה ועדת החוקה את נוסח הצעת ההחלטה של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, שקוראת לממשלה להקים ועדת חקירה או בדיקה ממשלתית בראשות שופט לנושא פרשת NSO, שבה נחשף כי המשטרה השתמשה ברוגלות. הנוסח אושר ברוב של שמונה חברי ועדה מול שני מתנגדים.

הוועדה ציינה כי דו"ח ועדת מררי שהוצג בכנסת הקודמת עדיין הותיר כמה סימני שאלה גדולים. "ללא חקירת עומק של מי שבידו סמכות חקירה, לא יוכלו לקבל מענה", נכתב בנוסח הוועדה. עוד נכתב: "לצד החיזוק על ההכרה בתקלות העבר המערכתיות, וחידוד ההנחיות מכאן ולהבא על המותר והאסור בשימוש ברוגלות במסגרת חקירות משטרה והאזנות סתר, אין ספק שבמשך זמן לא קצר, משטרת ישראל עשתה שימוש בכלי ששאב מידע שאוחסן במכשירים סלולריים, ולא רק בהאזנה לתקשורת בין מחשבים או לשיחות טלפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully