וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה בכנסת לממשלה: להקים ועדת חקירה ממשלתית לפרשת NSO

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 14:36

הוועדה אישרה את הצעת היו"ר שמחה רוטמן לקרוא לממשלה להקים ועדה בראשות שופט שתחקור את השימוש המשטרתי ברוגלות, בהן תוכנת פגסוס. במרץ האחרון פורסם כי רק 6 בקשות של המשטרה מתוך יותר מ-2,700 להאזנות סתר נדחו

בווידאו: המשנה ליועמ"ש למשפט פלילי מתייחסת לדוח פרשת NSO/צילום: דוברות משרד המשפטים

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) את נוסח הצעת ההחלטה של יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שקוראת לממשלה להקים ועדת חקירה או בדיקה ממשלתית בראשות שופט לנושא פרשת NSO, שבה נחשף כי המשטרה השתמשה ברוגלות. הנוסח אושר ברוב של שמונה חברי ועדה מול שני מתנגדים.

הוועדה ציינה כי דו"ח ועדת מררי שהוצג בכנסת הקודמת עדיין הותיר מספר סימני שאלה גדולים. "ללא חקירת עומק של מי שבידו סמכות חקירה, לא יוכלו לקבל מענה", נכתב בנוסח הוועדה. עוד נכתב: "לצד החיזוק על ההכרה בתקלות העבר המערכתיות, וחידוד ההנחיות מכאן ולהבא על המותר והאסור בשימוש ברוגלות במסגרת חקירות משטרה והאזנות סתר, אין ספק שבמשך זמן לא קצר, משטרת ישראל עשתה שימוש בכלי ששאב מידע שאוחסן במכשירים סלולריים, ולא רק בהאזנה לתקשורת בין מחשבים או לשיחות טלפון".

הוועדה קראה שיש לחקור את שאלת השימוש במידע האסור במערך הטכנולוגי של המשטרה, גופי המודיעין, התביעה והחקירה, את המודעות ליכולותיהם של הכלים הללו בשלבי הרכש וקבלת האישורים לשימוש בהם מבית המשפט.

nso. ShutterStock
nso/ShutterStock

ממסקנות הדו"ח הסופי של ועדת מררי על פרשת NSO עלה כי לא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה ללא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של היעדים ששמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת "פגסוס", כפי שנטען. יחד עם זאת, נמצאו מקרים בודדים שבהם הצו השיפוטי שניתן לא תאם את פעולת ההאזנה שביצעה המשטרה. אולם, במקרים אלה ניסיון ההדבקה לא צלח, וממילא לא התקבלו תוצרים.

עם זאת, צוות הבדיקה מצא ליקויים בעבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר. מהדוח עולה כי לאורך השנים לא יוחסה על ידי מקבלי ההחלטות במשטרה מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים. נמצא כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, משום שהמערכות לא הותאמו מבחינה טכנולוגית לסמכויות המשטרה.

עוד עלה ממסקנות הדוח כי במהלך כל שנות הפעלתה של המערכת לא התקיים במשטרה הליך סדור בין גורמי הייעוץ המשפטי של משטרת ישראל לבין הגורמים הטכנולוגיים. נוכח היעדרו של הליך סדור בנוגע למשמעות יכולותיה של המערכת, כמו גם קשיים בשיתוף המידע, הצוות מצא כי נדרש ליווי משפטי צמוד של הייעוץ המשפטי למשטרה בשלב רכש המערכות, טרם הטמעת מערכות חדשות ובמהלך הפעלתן.

עמית מררי -הרפורמה בקנאביס, מגישים את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא, 12 בנובמבר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
בדקה את הפרשה. עמית מררי/לשכת העיתונות הממשלתית

בדו"ח של המשרד לביטחון לאומי שהוגש לוועדת החוקה צוין כי רק שש מתוך 2,733 בקשות שהגישה המשטרה ב-2022 לביצוע האזנת סתר נדחו. על פי הנתונים, ניתנו 2,727 היתרים ומספר האנשים להם האזינה המשטרה עמד על 2,847.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully