וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדוח הסופי בפרשת NSO קבע: לא נעשה שימוש לא חוקי בתוכנת "פגסוס"

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 17:39

ממסקנות ועדת מררי עולה כי המשטרה לא עשתה שימוש בתוכנת הריגול ללא צו מבית משפט נגד היעדים ששמותיהם פורסמו בתקשורת. עם זאת, צוות הבדיקה מצא ליקויים בעבודת המשטרה ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר, כשחומרים אסורים נשאבו למערכות המשטרה, בשל חוסר התאמה טכנולוגית

בווידאו: המשנה ליועמ"ש למשפט פלילי מתייחסת לדוח פרשת NSO/צילום: דוברות משרד המשפטים

ממסקנות הדוח הסופי של ועדת מררי על פרשת NSO עולה היום (שני) כי לא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה ללא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של היעדים ששמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת "פגסוס", כפי שנטען. יחד עם זאת, נמצאו מקרים בודדים בהם הצו השיפוטי שניתן לא תאם את פעולת ההאזנה שביצעה המשטרה. אולם, במקרים אלה ניסיון ההדבקה לא צלח, וממילא לא התקבלו תוצרים.

עם זאת, צוות הבדיקה מצא ליקויים בעבודת משטרת ישראל ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר. מהדוח עולה כי לאורך השנים לא יוחסה על ידי מקבלי ההחלטות במשטרה מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים. נמצא כי התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, משום שהמערכות לא הותאמו מבחינה טכנולוגית לסמכויות המשטרה.

עוד עלה ממסקנות הדוח כי במהלך כל שנות הפעלתה של המערכת לא התקיים במשטרה הליך סדור בין גורמי הייעוץ המשפטי של משטרת ישראל לבין הגורמים הטכנולוגיים. נוכח היעדרו של הליך סדור בנוגע למשמעות יכולותיה של המערכת, כמו גם קשיים בשיתוף המידע, הצוות מצא כי נדרש ליווי משפטי צמוד של הייעוץ המשפטי למשטרה בשלב רכש המערכות, טרם הטמעת מערכות חדשות ובמהלך הפעלתן.

ראש הצוות, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי. משאד המשפטים, אתר רשמי
ראש הצוות, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי/אתר רשמי, משאד המשפטים

כמו כן, על פי המסקנות לא היה ידוע למשרד המשפטים על השימוש החריג ברוגלה. "לאורך השנים היה ידוע למשרד המשפטים שקיימת מערכת להאזנת סתר בשם 'סייפן', המבצעת האזנת סתר", נכתב במסקנות. "עם זאת, לא היה ידוע כי היכולות הטכנולוגיות של המערכת חורגות מסמכות המשטרה לפי חוק האזנת סתר. יכולות חריגות אלה לא הובאו לידיעת משרד המשפטים, ועל כן לא התקיים דיון עקרוני בנושא".

זאת, לאחר שלפני כחצי שנה הודיע צוות הבדיקה בפרשת האזנות הסתר בראשות עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (פלילי), הודיע כי אין כל אינדיקציות לשימוש בתוכנת פגסוס ללא צו שיפוטי. ממשרד המשפטים נמסר כי לפי המידע שהועבר לצוות, קיימים צווים להאזנת סתר מסוג תקשורת בין מחשבים לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כשלגבי שניים מתוכם על פי ממצאי הצוות אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים לגביהם צו ההדבקה הצליח.

מהוועדה נמסר כי הבדיקה בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, שגם בעניינה לא הייתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו. עוד הדגישו כי בדיקה טכנולוגית מעמיקה נעשתה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנהלים הכלליים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו, בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על ידם בעקבות פנית הצוות לצורך בדיקות אלה.

עוד בוואלה!

ועדת הבדיקה של האזנות הסתר: אין הוכחה לשימוש בתוכנת פגסוס ללא צו שיפוטי

לכתבה המלאה
אחד ממשרדי NSO. רויטרס
אחד ממשרדי חברת NSO/רויטרס

לפי חשיפת כלכליסט בזמנו, המשטרה שתלה את תוכנות הריגול ללא פתיחת חקירה וללא אישור חוקי לכך. בין "המודבקים" בתוכנה, עיתונאי וואלה!, מנכ"לי וואלה! לשעבר אילן ישועה ואבירם אלעד, סטלה הנדלר לשעבר מנכ"לית בזק, איריס אלוביץ' בת זוגו של בעל השליטה בבזק לשעבר, מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר ושי באב"ד, איש העסקים רמי לוי, אמי פלמור מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, יאיר כץ יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית ובנו של ח"כ חיים כץ, מנכ"לי משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר ושלמה פילבר, דודו מזרחי מנכ"ל בזק, אבנר נתניהו בנו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, יועציו של נתניהו יונתן אוריך וטופז לוק, יורם שמחון ראש המועצה מבשרת ציון, מרים פיירברג ראש עיריית נתניה, מוטי ששון ראש העיר חולון ויעקב פרץ ראש העיר קריית אתא.

תגובת המשטרה

מטעם המשטרה נמסר בתגובה לפרסום הדוח: "מהדוח עולה באופן ברור כי בניגוד לפרסומי השווא, השימוש ביכולות הטכנולוגיות של משטרת ישראל, היה אך ורק לצורך מניעה ופיענוח של עבירות פשע חמורות, ובכפוף לצווי בית משפט וכי לא נעשתה כל פעילות מכוונת בניגוד לחוק. מה שהיו לטענות קשות כלפי התנהלות המשטרה, התבררו כשגויות אך לצערנו הן גרמו לנזק גדול באמון הציבור במשטרה ואנו מחויבים לפעול בכדי להשיבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully