וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מהצד השני"

עודכן לאחרונה: 21.7.2023 / 8:28

ראש הממשלה תקף בהצהרתו את המילואמיניקים שהודיעו על הפסקת ההתנדבות: הסרבנות - קץ הדמוקרטיה" הוא האשים את האופוזיציה במבוי הסתום וטען כי "היד שהושטנו נותרה ללא מענה", וטען שגם ברגעים אלה יש מאמצים להגיע להסכמות לגבי ביטול עילת הסבירות

בוידאו: נתניהו: "סרבנות מצד אחד תוביל לסרבנות מהצד השני" לע"מ/אתר רשמי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (חמישי) בהצהרה שמסר לתקשורת לחקיקה המשפטית שמקדמת ממשלתו ואמר כי "יש מי שמנסים להפיל את הממשלה הנבחרת בלי קשר לרפורמה". לדבריו, "אני מבקש להרגיע - ישראל תמשיך להיות דמוקרטית וליברלית. לא תהפוך למדינת הלכה ותשמור על זכויות הפרט של כולם". בנוסף ראש הממשלה מתח ביקורת על המפגינים נגד המהפכה המשפטית: "הזכויות האלה חייבות להיות שוות לכולם, אין שוויים יותר ושווים פחות. אין כאלה שכפופים לחוק וכאלה שמעל לחוק - שיכולים להצית אש, לחסום רכבות, אמבולנסים ולסכן חיים".

"אני שואף להגיע להסכמה בתיקון מערכת המשפט, ולכן נכנסנו להידברות במשך שלושה חודשים - הקולאיציה הציעה שורה של הצעות לאופוזיציה", אמר ראש הממשלה, אולם לטענתו: "היד שהושטנו נותרה באוויר, בגלל החשש מגורמים קיצוניים בהנהגת המחאה שלא רוצים פשרה וחותרים לזרוע תוהו ובוהו במדינה כדי להשיג את הפלת הממשלה". לדבריו, "אפילו בהיעדר פרטנר - הקואליציה גילתה אחריות וריככה את הרפורמה המקורית".

בנוגע לביקורת שנשמעה על הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, הביא ראש הממשלה ציטוטים של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ח"כ גדעון סער ונשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. הוא ציטט את ח"כ סער, שאמר: "בגלל עילת הסבירות השופטים שמים את שיקול הדעת בסל הערכים שלהם מעל זה של נבחרי הציבור", ואת ברק שאמר: "מוכן לבטל את עילת הסבירות, יכול להיות שהגיע זמנה".

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

ראש הממשלה התייחס בנוסף לאיומים שהשמיעו משרתי מילואים על אי התייצבות לשירות, ואמר כי "תיקון עילת הסבירות רק יחזק את הדמוקרטיה, וודאי שלא יסכן אותה. מה שיסכן את הדמוקרטיה זו הסרבנות". לדבריו, "הסרבנות מסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל. בדמוקרטיה הצבא כפוף לממשלה ולא מכופף את הממשלה. כשגורמים בצבא מנסים באיומים להכתיב את מדינויות הממשלה זהו דבר פסול, ואם הם מכתיבים אותה - זהו קץ הדמוקרטיה".

נתניהו הוסיף: "מי שגורר את צה"ל לויכוח הפוליטי, מי שמאיים בסרבנות, צריך לדעת שסרבנות מצד אחד מובילה בהכרח לסרבנות מהצד השני. אני רוצה להגיד לכם שבעבר רבים מאזרחי ישראל לא הסכימו לכל מה שעשו ממשלות קודמות. הם התנגדו בחריפות להסכמי אוסלו, לעקירת גוש קטיף, ולהקמת ממשלה עם גורמים אנטי ציוניים - ואף שראו במעשים הללו דברים שמסכנים את עצם קיומה של מדינת ישראל, אף אחד לא השמיע איומים של סרבנות כדי לסכל את מדיניות הממשלה הנבחרת".

"ראשי ממשלה ורמטכ"לים לשעבר הם כיום המסיתים הראשיים, והתנהלותם מופקרת", אמר נתניהו והוסיף: "טוב שכמה מראשי האופוזיציה יצאו נגד הסרבנות לאחרונה ואני מצפה מכל חברי האופוזציה לגלות אפס סובלנות כלפי תופעה מסוכנת זאת". נתניהו פנה בסיום דבריו לאזרחי ישראל ואמר: "ב-16 שנותיי כראש ממשלה תמיד ראיתי עצמי כראש הממשלה של כולכם. גם ברגעים אלה נעשים מאמצים להגיע להסכמה בנוגע לעילת הסבירות".

במחנה הממלכתי הכחישו: "לא מכירים מגעים" | כל התגובות לנאום

גורמים במחנה הממלכתי אמרו לוואלה! בתגובה לטענתו של נתניהו ש"נעשים מאמצים להגיע להסכמה" - כי הם לא מכירים מגעים שמתנהלים עם הקואליציה, לא כעת ולא בימים האחרונים. במפלגה מסרו בעקבות נאומו: "בעת של אתגרים ביטחוניים אדירים, ערב תשעה באב - נתניהו מדבר על הצורך לאחד את העם, ובפועל מדרדר אותנו לשבר היסטורי חסר תקדים על סף מלחמת אחים. אנחנו שבים וקוראים לנתניהו לקבל את הצעת גנץ ולחזור למתווה של הסכמות רחבות שיעצור את הכאוס. ההיסטוריה לא תסלח למי שיבחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת מדינת ישראל ואזרחיה".

יוצאי המערך למבצעים מיוחדים הגיבו בחריפות: "בימים הקרובים רוב סד"כ המילואים הפעיל של מערך המ"מ יגיש מכתבים אישיים של הפסקת התנדבות מיידית. זוהי תגובתנו לרודן נבצר שירד מהפסים סופית ושהתנתק מהמציאות".

שר המשפטים לשעבר, ח"כ גדעון סער הגיב גם כן לדברי ראש הממשלה: "נתניהו, כהרגלו, משקר. מעולם לא הצעתי לא במצע מפלגתי, לא בהצעת חוק, לא בהצהרה, לא בראיון ולא בשום דרך אחרת לחוקק את ביטול עילת הסבירות. כח"כ ב-9 כנסות וכשר משפטים היתה לי אג'נדה סדורה שחלקה הגדול מפאר את ספר החוקים של מדינת ישראל. הצעתי וביצעתי רפורמות רבות במשפט. לא מסע ההרס מבוסס הכזבים שסולל נתניהו על גבה של החברה בישראל".

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 26 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"לא מכירים מגעים שמתנהלים עם הקואליציה", יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו כי "כהרגלו נתניהו בנאום מלא שקרים והסתה. מי שמביא את החקיקה המסוכנת מעמיד את מדינת ישראל כולה בסכנה, במקום לשמוע לאזהרות המפורשות על הרס הצבא, הכלכלה והקרע בעם, במקום שלמות המדינה נתניהו בוחר בדיקטטורה. מעדיף לנסות להפוך את ישראל לדיקטטורה. זה הזמן של האזרחים לצאת להתנגד".

מחאת הסטודנטים והסטודנטיות מסרו "נתניהו, שפתח את דבריו בהתייחסות לחורבן הבית, לא רואה את דבשת ממשלתו. לא רואה את הקרע שנוצר בעם. לא רואה את הכאב, את הפחד, את הזעקה של לפחות חצי מהעם. נתניהו מדבר על כך שלא יהיו אזרחים כפופים לחוק ואזרחים מעל לחוק, אך קשה שלא לתהות האם כל חוקי ההפיכה מטרתן למצב נאשם אחד מעל לחוק. בהחלטה שבין שלמות ההפיכה וריסוק העם, לבין איחוד העם וגניזת החקיקה, נתניהו בחר בריסוק העם".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, מסר בתגובה לראש הממשלה: "מי שאחראי למה שקורה היום בכלכלה, לקרע במרקם החברתי שלנו ובעיקר לפגיעה בבטחון, מי שגורם לזה שהצבא מתפרק מבפנים, זו הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה. האחריות עליהם. כבר שלושה שבועות שאנחנו קוראים לנתניהו לעצור את החקיקה, לחזור לבית הנשיא ולהגיע להסכמות רחבות".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת נהלל. 20 ביולי 2023. זאב מן, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, צומת נהלל. 20 ביולי 2023/אתר רשמי, זאב מן

בתום מרתון הצבעות שנמשך שלושה ימים, ועדת החוקה בכנסת אישרה אמש ברוב של תשעה תומכים מול שבעה מתנגדים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד: השפיטה לביטול עילת הסבירות. באופן חריג, הקואליציה תקדם את ההצעה לאישור סופי במליאה במסגרת דיון ממושך שייפתח ביום ראשון בבוקר ויסתיים יממה וחצי לאחר מכן. למרות ההצהרות על ריכוך מצד הקואליציה, הצעת החוק עברה שינויים לפני אישורה לקריאה שנייה ושלישית, עליהם אמרו בייעוץ המשפטי לממשלה שהם "מחריפים את הקשיים".

על מנת לרכך את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, יש שתי אפשרויות: להחזיר את ההצעה לוועדה, לשנות את הנוסח שלה, לקיים עליה דיונים מחדש ואז לאשר אותה פעם נוספת. או לקבל בעת ההצבעות במליאה את אחת ההסתייגויות מתוך ה-27,000 שהוגשו על ידי האופוזיציה. אולם, ספק אם קיימת כזו שעונה בדיוק לשינוי הנוסח הנדרש. בקואליציה עומדים על דרישתם לסיים את החקיקה לפני סוף כנס הקיץ של הכנסת בסוף החודש הנוכחי ולכן מהלך כזה הוא כמעט ללא סיכוי במיוחד ללא השגת הסכמות גורפות עם האופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully