וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה התחייבה לאפשר לנציגים ישראלים להשתתף בכינוס של אונסק"ו בריאד

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 18:25

מנכ"לית אונסק"ו אודריי אזולאי עידכנה אתמול את שר החוץ אלי כהן כי אחרי מו"מ ארוך הסעודים חתמו על "הסכם מדינה מארחת" במסגרתו הם מתחייבים לאפשר לנציגי כל המדינות - כולל ישראל - להשתתף בכינוס ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו שייפתח ב-10 בספטמבר בבירת הממלכה

בווידאו: איראן וסעודיה החליטו על חידוש הקשרים ופתיחת השגרירויות/רויטרס

סעודיה חתמה על הסכם עם ארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם (אונסק"ו) בו התחייבה לאפשר לנציגים ישראלים להשתתף בכינוס ועדת המורשת העולמית של ארגון אונסק"ו שייפתח ב-10 בספטמבר בריאד, כך אמרו לוואלה שני מקורות שמעורים בנושא.

למה זה חשוב

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בטקס חלוקת פרסים בגביע הסעודי בריאד, 25 בפברואר 2023. רויטרס
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן/רויטרס

תזכורת:

  • בחודשים האחרונים בכירים באונסק"ו ניהלו מו"מ עם ממשלת סעודיה לגבי מה שמכונה "הסכם מדינה מארחת". חתימה על הסכם מהסוג הזה היא תנאי לתחילת ההכנות המעשיות לכינוס של ועדת המורשת העולמית.
  • המכשול המשמעותי ביותר במו"מ היה סעיף בו הסעודים מתחייבים לאפשר לנציגים מכל המדינות החברות באונסק"ו להיכנס למדינה באופן חופשי.
  • גורמים שמעורים במו"מ אמרו כי במשך תקופה ארוכה הסעודים לא הסכימו לסעיף הזה כיוון שחששו לאפשר לנציגים ישראלים רשמיים להיכנס למדינה.
  • לפני כשבועיים ביצעה סעודיה צעד נורמליזציה קטן כאשר אפשרה לגיימרים מנבחרת ישראל ב-eFootball להשתתף באליפות העולם בפיפ"א שהתקיימה במדינה.
משרדי אונסק"ו בפריז. Stephanie Lecocq, רויטרס
מטה אונסק"ו בפריז/רויטרס, Stephanie Lecocq

במוקד החדשות:

  • שני המקורות אמרו כי מנכ"לית אונסק"ו אודריי אזולאי עידכנה אתמול (יום רביעי) את שר החוץ אלי כהן במהלך פגישתם בפריז כי המו"מ עם הסעודים הסתיים בהצלחה וכי הם הסכימו לחתום על ההסכם - כולל על הסעיף לפיו נציגי כל המדינות יוכלו להיכנס למדינה כדי להשתתף בדיוני ועדת המורשת של אונסק"ו.
  • אזולאי עידכנה את כהן כי בשיחות עם הסעודים היא עמדה על כך שהם יתחייבו לאפשר לנציגים ישראלים להשתתף. היא ציינה שבימים הקרובים יצאו הזמנות רשמיות לכל המדינות כולל לישראל.

כן, אבל:

  • למרות שהסעודים חתמו על ההסכם והסכימו באופן עקרוני להשתתפות נציגים ישראלים בכנס של אונסק"ו בריאד, בישראל חוששים כי כאשר מועד האירוע יתקרב הסעודים ימצאו דרכים לא ליישם זאת.
  • בחודש מרץ האחרון סעודיה מנעה ברגע האחרון את השתתפותה של משלחת ישראלית בראשות שר החוץ אלי כהן בכינוס של ארגון התיירות של האו"ם שהתקיים במדינה.
  • הסעודים, שהתחייבו בפני האו"ם לאפשר לנציגים ישראלים להשתתף, עיכבו את מתן הוויזות וגררו רגליים בשיחות על סידורי האבטחה, וכתוצאה מכך המשלחת הישראלית נאלצה לבטל את השתתפותה.
  • שר החוץ כהן אמר בפגישתו עם אזולאי אמש כי על אונסק"ו לעמוד על כך שהסעודים אכן יישמו את ההסכם ויאפשרו למשלחת ישראלית להגיע לאירוע. מנכ"לית אונסק"ו התחייבה כי היא ואנשיה יעקבו מקרוב אחרי הנושא.
שר החוץ אלי כהן, נתב"ג, 2 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
עודכן על ידי מנכ"לית אונסק"ו. שר החוץ אלי כהן/ראובן קסטרו

בין השורות:

התמונה הגדולה:

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, 15 ביולי 2022. רויטרס
ארצות הברית מנסה לקדם נורמליזציה. הנשיא ביידן עם יורש העצר/רויטרס

מה הם אומרים:

  • באונסק"ו ובמשרד החוץ הישראלי סירבו להתייחס לדברים.
  • משגרירות סעודיה בוושינגטון לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully