וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט: ביטול עילת הסבירות - ריסוק מערכת המשפט; הניסיון לגמד זאת הוא ספין

עודכן לאחרונה: 20.7.2023 / 14:09

לאחר הסכמת גנץ לדיון על החוק, טען היועמ"ש לשעבר כי ביטול עילת הסבירות יוביל להדחת בהרב מיארה ולמינויים פוליטיים מושחתים. "ברור לחלוטין שהם ממש לא יעצרו שם", אמר בכנס לשכת עורכי הדין. "הדבר הזה נעשה באופן הכוחני ביותר שניתן להעלות על הדעת"

בווידאו: מנדלבליט: ביטול עילת הסבירות - ריסוק עצמאות מערכת המשפט/נפתלי חזקיה

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט תקף היום (חמישי) בכנס לשכת עורכי הדין את הממשלה בשל ביטול עילת הסבירות, שאושר לקריאה שנייה ושלישית. לדבריו, הממשלה לא "תסתפק" בהעברת ביטול עילת הסבירות בלבד - וגם היא בלבד תוביל ל"ריסוק של עצמאות מערכת המשפט".

"גם רק ביטול עילת הסבירות, בוודאי באופן הקיצוני עליו מדובר, הוא ספין ומסווה שתכליתו ריסוק של עצמאות מערכת המשפט כולה, לרבות קו ההגנה האחרון של הדמוקרטיה בישראל, שהוא בית המשפט העליון, דבר שעלול כאמור להוביל לעריצות השליט, ללא שום איזון והגנה, ולכן דבר זה כשלעצמו הוא הפיכה משטרית על מלא", הסביר, על רקע הצעת בני גנץ לבנימין נתניהו להגיע לפשרה על חוק הסבירות.

לטענת מנדלבליט, ביטול עילת הסבירות תוביל להדחת היועמ"שית גלי בהרב מיארה ולמינויים פוליטיים. "על מה מדובר בהצעה? איסור מוחלט, חסימה מוחלטת של ביקורת שיפוטית על סבירות של כל החלטה של הדרג המדיני (...) הדבר יוביל למינויים לא ראויים לתפקידים ציבוריים, אולי אפילו מושחתים. ניתן גם להחליט על אי מינוי, להשאיר תפקידים חשובים ריקים וגופים חשובים לא מתפקדים, וניתן גם להחליט על פיטורין של כל אחד, כולל שומרי סף".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט 17 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מנדלבליט/ראובן קסטרו

"מדובר בניסיון לפגוע בעצמאות ואי תלות המערכות המשפטיות כולן", פסק מנדלבליט. "הדבר הזה נעשה כמובן באופן הכוחני ביותר שניתן להעלות על הדעת. זהו סממן מובהק של פגיעה בעצמאות המוסד. אם הדברים ישתנו ויתפתחו בפסיקה, תוך ליבון הדברים בקרב שופטי ביהמ"ש העליון אין שום בעיה, זה אפילו רצוי ומבורך. אך בדרך הכוחנית הזאת, שבאה לפגוע בעצמאות ביהמ"ש העליון?".

לפניו נאם יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר. נאומו כהופרע בידי כמה עורכי דין, שמחו נגדו וצעקו, "מדוע הלשכה מביעה עמדה נגד הרפורמה המשפטית". ראש הלשכה נאלץ לרדת מדוכן הנאומים, ולאחר כמה דקות עלה שוב, לקול מחיאות כפיים וקצת צעקות בוז.

בכר גם הוא תקף את אישור עילת הסבירות בוועדת החוקה: "אמש ועדת החוקה של הכנסת ביצעה התנקשות בדמוקרטיה הישראלית", קבע, "קיוויתי שלא נגיע לרגע הזה, שבו נאלץ לצאת חוצץ כנגד חקיקה של הכנסת, אך הרגע הכואב הגיע. אני מודיע כאן שלשכת עורכי הדין תוביל מהלך של עתירה לבג"ץ נגד החקיקה לביטול עילת הסבירות, שבנוסח הנוכחי היא חקיקה לביטול הדמוקרטיה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הניח אמש הצעת פשרה להמשך ההידברות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא, לפיה הצדדים ידונו תחילה במתווה מוסכם לצמצום עילת הסבירות ורק לאחר מכן בשאר רכיבי הרפורמה, שיועברו בהסכמה רחבה. הליכוד דחתה את ההצעה: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית; לצערנו קיבלנו עוד תכתיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully