וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות ההכרה הישראלית בסהרה המערבית: מלך מרוקו הזמין את נתניהו לביקור במדינה

עודכן לאחרונה: 19.7.2023 / 20:09

המלך מוחמד השישי שלח "מכתב אישי חם" לרה"מ, שבו הזמין אותו לביקור רשמי והודה לו על ההכרה בחבל הארץ שנכבש ב-1975. על פי הודעת לשכת נתניהו, המלך הוסיף במכתב: "הביקור יפתח אפשרויות חדשות לחיזוק היחסים בין מדינותינו"

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

מלך מרוקו מוחמד השישי הזמין הערב (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור רשמי, בעקבות ההכרה הישראלית בסהרה המערבית כחלק מהמדינה. "ההזמנה שוגרה במכתב אישי חם בו הודה המלך למדינת ישראל על נכונותה להכיר בריבונות מרוקו בסהרה המערבית", נכתב בהודעת לשכת ראש הממשלה.

עוד הוסיפו בהודעת לשכת נתניהו: "המלך מוחמד השישי כתב לראש הממשלה כי 'הביקור יפתח אפשרויות חדשות לחיזוק היחסים בין מדינותינו'". בעקבות ההזמנה, ראש המל"ל צחי הנגבי ושר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, סיכמו הערב לתאם מועד קרוב לביקורו הראשון של נתניהו במרוקו.

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

שלשום הודיעה לשכת מלך מרוקו נתניהו שלח מכתב, שבו הודיע כי ישראל החליטה להכיר באופן רשמי בריבונות מרוקו בסהרה המערבית, ותשקול לפתוח קונסוליה בעיר דחלה שבחבל הארץ הזה. נתניהו כתב במכתב כי עמדתה של ישראל תבוא לידי ביטוי בכל המעשים והמסמכים הרלוונטיים של הממשלה והדגיש כי ההחלטה תועבר לאו"ם, לארגונים אזוריים ובינלאומיים שישראל חברה בהם, וכן לכל המדינות שעמן מקיימת ישראל יחסים דיפלומטיים.

זו הפעם הראשונה שבה ישראל מכירה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית מאז חידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות בדצמבר 2020. ההכרה הישראלית הייתה אחד התנאים המרוקאים לשדרוג הנציגות המרוקאית בתל אביב למעמד של שגרירות. ההכרה עשויה לקדם באופן משמעותי את האפשרות שהמרוקאים יסכימו לכנס בספטמבר את מפגש השרים של "פורום הנגב", אותו הם דחו חמש פעמים מאז חודש ינואר.

עוד בוואלה!

הרצוג בקונגרס האמריקני: הדמוקרטיה היא חלק מהדנ"א הישראלי, חייבים לדבר

לכתבה המלאה
מלך מרוקו מוחמד השישי נושא נאום לעמו בו הכריז על רפורמה שלטונית, 17 ביוני 2011. רויטרס
מלך מרוקו מוחמד השישי/רויטרס

עד 1975 הייתה סהרה המערבית בשליטה ספרדית. כשהספרדים עזבו, מרוקו כבשה את השטח, גירשה חלק מהתושבים המקומיים שעברו למחנות פליטים והקימה התנחלויות שבהן יישבה יותר ממאה אלף אזרחים מרוקאים. ב-1979 מרוקו סיפחה את סהרה המערבית.

ב-45 שנות הסכסוך התרחשו בסהרה המערבית סבבי אלימות לצד סבבי משא ומתן, ללא התקדמות משמעותית. מרוקו מסרבת לתת עצמאות לסהרה המערבית ומסכימה רק לאוטונומיה. כמעט אף מדינה בעולם לא מכירה בכיבוש המרוקאי, והאיחוד האירופי אף מגנה את המרוקאים באופן קבוע. כחלק מההסכם לחידוש היחסים בין ישראל לבין מרוקו בדצמבר 2020 הודיע ממשל טראמפ על הכרה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית - מהלך שהיה הישג מדיני היסטורי עבור המרוקאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully