וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת היועמ"שית על עילת הסבירות: "יהיה חשש למלא תפקיד של שומר סף"

12.7.2023 / 7:28

אחרי יום המחאה, ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן ממשיכה לדון בהכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית, שצפויה להתקיים עד סוף חודש יולי. המשנה ליועמ"שית הסביר את התנגדותו: זו ההצעה הקיצונית ביותר, יהיה קשה לטעון בזירה הבינלאומית ששומרי הסף עצמאיים

רבבות מפגינים בתל אביב, אלפים בירושלים, כביש החוף נחסם/אבי רוקח, אורי סלע, יואב איתיאל, דרור הבלנה

ועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן ממשיכה היום (רביעי) לדון בהכנת ההצעה לצמצום עילת הסבירות לקריאה שניה ושלישית, אחרי 'יום השיבוש' שהתקיים אמש כמחאה על החקיקה. בקואליציה מתכננים להביא את הצעת החוק לאישור סופי עד סוף חודש יולי, עם סיום כנס הקיץ של הכנסת.

המשנה ליועמ"שית, גיל לימון, תקף ואמר כי מדובר ב"הצעה הקיצונית האפשרית ביותר". הוא הסביר, "דווקא הריכוך לכאורה מחדד שהפטור מחובת הסבירות ניתן לקבוצה מצומצמת של אנשים, ודווקא לאלה המחזיקים בידם את הכוח השלטוני הרב ביותר ואת ההשפעה הרחבה ביותר על הציבור. חקיקה כזו צריכה להיות מלאכת מחשבת.

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ביטול עילת הסיבות, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
רוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"אם הממשלה יכולה בקלות יחסית להחליף יועץ משפטי לממשלה, פרקליט מדינה או פרקליט צבאי ראשי, קשה יהיה לטעון בזירה הבינלאומית שהפונקציות האלה, שעצמאותן היא תנאי להדיפת חקירות בינלאומיות, הן אכן עצמאיות. היועצת (המשפטית לממשלה - י"א) שהיועצת תמשיך להיות עצמאית בהחלטות שלה, ולמלא את התפקיד שלה כשומרת סף, כדי להגן על שלטון החוק, המנהל התקין וזכויות האדם", הצהיר. "אירועי הימים האחרונים מלמדים עד כמה חשוב (...) ששומרי הסף יוכלו למלא את תפקידם. ביטול עילת הסבירות בהתאם לנוסח שמונח בפני הוועדה ישלול ערובה משמעותית ביותר לעצמאות הזו".

ח"כ משה סעדה מהליכוד האשים את המשנה ליועמ"שית: "אתה לא נתת פה חוות דעת משפטית, אתה עושה כאן תבהלה", הטיח בו. "תתייחס לעילות נוספות שקיימות ובגינן בית המשפט יוכל לפסול החלטות או מינויים".

המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון. יונתן זינדל, פלאש 90
גיל לימון/פלאש 90, יונתן זינדל

הנוסח שהובא בפני הוועדה אינו שונה בינתיים מהנוסח המקורי של הצעת החוק, אך בקואליציה מעוניינים להוסיף סייגים להצעה כך שמינויים בתקופת בחירות יוגבלו יותר בהיעדר עילת הסבירות. רוטמן הבהיר אמש כי השינויים לא "יהיו משמעותיים" ומדובר ב"הליך טבעי של חקיקה".

במהלך הדיונים אמש, עו"ד אסי מסינג, היועמ"ש של משרד האוצר, הזהיר כי צמצום עילת הסבירות תיצור "חור שחור" בעבודת משרד האוצר. מסינג טען כי בגלל צמצום עילת הסבירות, שר האוצר יוכל לפטר כל ראש אגף ללא בקרה, להחזיק בסמכויותיו אם לא ימנה לו מחליף, למנות מקורב ללא ניסיון לראש רשות המסים או החשב הכללי, לבטל את תנאי הסף או ועדת האיתור לתפקידים בכירים. "כל מינוי חשוב באוצר ייהפך למשרת אמון", כלשונו.

נוסח ההצעה, כפי שעלה לדיונים בוועדה בשבועיים האחרונים, קובע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק, בעניין סבירות החלטתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully