וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה שוב מזלזלת במחאה ודוהרת חזרה למשבר

11.7.2023 / 7:28

ממשלת הימין חגגה הלילה בכנסת כאילו מדובר ביום הולדתה. אלא שהיא ממשיכה להתכחש לנזקים של הדהירה החד-צדדית שלא תרכך את המחאה. בינתיים, הנזק המדיני מול ארה"ב מצטבר לאירוע אסטרטגי יחד עם עצומות המילואימינקים יציבו בפני נתניהו וגלנט תמרור שממנו יתקשו להתעלם

מפגינים נגד המהפכה המשפטית חוסמים את מחלף הסירה בהרצליה, 11 ביולי 2023/דוברות משטרת ישראל

ממשלת הימין מלא-מלא של בנימין נתניהו חגגה אמש במחיאות כפיים סוערות וחיוכים מפה לאוזן את אישור החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה, כאילו מדובר לפחות ביום הולדתה. חצי שנה אחרי שהמהפכה המשפטית יצאה לדרך, ואז הוקפאה ונבלמה, אדריכליה שוב תקעו יתד ראשונה, ואישררו מחדש את ניצחון הימין בבחירות בתוצאה המדויקת של ההצבעה: 64 אצבעות בעד, מול 56 ח"כים שצעקו "בושה". אבל התוצאה חידדה גם את המציאות החוזרת שבה הקואליציה שוב צועדת למהלך משטרי חד צדדי, תוך התעלמות וזלזול בכל קולות המחאה וסימני האזהרה שמנגד: בין אם זה שיטת בחירת השופטים או עילת הסבירות - 64:56 זה ממשלת נתניהו-בן גביר-סמוטריץ'-לוין נגד כל מי שלא הצביע לה.

באותה שעה שבכירי הקואליציה חגגו את ניצחון הדמוקרטיה, מובילי מחאת קפלן הכריזו שהדיקטטורה על הגדרות, וסיימו את הכנותיהם ליום השיבוש הלאומי שמתקיים היום ברחבי הארץ. בממשלה, ככלל, נוטים לזלזל בעילת הסבירות כסימן לסוף הדמוקרטיה שיעורר התנגדות אזרחית רחבה. אבל הם זלזלו במחאה גם בפעם הקודמת, עד שראש הממשלה החליט ברגע האחרון להקפיא את החקיקה, כך שעוד מוקדם לברך על המוגמר.

בינתיים, לא בטוח שהם למדו מספיק מטעויות העבר, כי גם הפעם הם יצאו לדרך עם חוק סבירות דרקוני, קיצוני ומושחת במיוחד, שייתן לממשלה כוח כמעט בלתי מוגבל במדיניות ומינויים, ויאפשר לה לפטר את מי שלא יסור למרותה, מבלי שבג"ץ יוכל להתערב, שם קוד: היועמ"שית. ישיבת הממשלה הצעקנית והגסה אליה זומנה גלי בהרב מיארה השבוע למשפט שדה על האכיפה בהפגנות הזרים, רק חיזקה את מעמדה כסמל למאבק של מתנגדי המהפכה, לצד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מתכוונים אומנם לבצע עכשיו ריכוכים קוסמטיים בחוק לקראת קריאה שנייה ושלישית, אבל כל עוד הם יהיו חד צדדיים ולא יוותרו על ליבת החוק - החלשת בית המשפט והביקורת השיפוטית שלו על הממשלה - הם לא ירככו כנראה את המחאה. בטח לא כשכל השרים והח"כים מבטיחים מעל גלי האתר והטוויטר שהסבירות היא רק ההתחלה, וששאר חלקי הרפורמה עוד ישובו לשולחן, ומחזקים מדי יום ביומו את הקמפיינים עם ההשוואות לדמוקרטיות המתפוררות בפולין והונגריה. בגרסה הישראלית והפחות מעודנת, הסלמי המשטרי נחתך לפרוסות בפומבי והכול על השולחן.

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
האופוזיציה בקריאות "בושה" לאחר אישור החוק הלילה בקריאה ראשונה/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בקואליציה מאמינים שאם ידהרו קדימה וישלימו את חוק הסבירות בשבועיים הקרובים, אז כשהכנסת תצא לפגרה - גם המחאה תתפוגג לחופשות אוגוסט. לכן הם מסרבים בינתיים לעצור ולחזור להידברות הנשיאותית עם האופוזיציה. בסביבת ראש הממשלה אומנם שוקלים אם להיענות לקריאת הנשיא הרצוג לחדש את השיחות לכמה ימים, תוך הצבת דד ליין ברור, ולו רק בשביל לצבור לגיטימציה ב"בליים-גיים" על מי אחראי לכישלון ההידברות הנשיאותית. אולם, לוין ותומכי הרפורמה פוטרים את ההידברות כמשיכת ומריחת זמן, ונחושים לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים בלי שום עצירה. גם נתניהו, שמעוניין בעיקר לפייס אותם, רוצה שזה כבר יהיה מאחוריו.

אריה דרעי ויריב לוין במליאת הכנסת. דני שם טוב, דוברות הכנסת
דרעי ולוין לוחצים ידייים אמש בכנסת/דוברות הכנסת, דני שם טוב
ראש הממשלה בנימין נתניהו מחייך במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
נתניהו ברגע מחויך אמש במליאת הכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נתניהו וממשלתו שוב מכחישים ומתכחשים לכל התמרורים הכלכליים, המדיניים והביטחוניים שמזהירים שדהירה החד צדדית של 64:56 מובילה את המדינה לתהום. הכותרת הראשית של דה מרקר בישרה השבוע שהמהפכה המשטרית הסבה עד כה למשק נזק של כ-150 מיליארד שקלים, בהערכה גסה אל מול המגמות הכלכליות העולמות, והקטסטרופה הכלכלית צפויה להימשך ולפגוע ברמת החיים של כל ישראלי אם החקיקה החד צדדית תימשך ותתחדש.

במקביל, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר בריאיון לרשת CNN בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שנתניהו עדיין אינו מוזמן לבית הלבן, כי הוא מנווט בבעיות בקואליציה שלו, אותה כינה "מהקיצוניות ביותר" שראה בחייו בישראל. בשבוע הבא הוא צפוי לקבל את פניו של הנשיא הרצוג בחדר הסגלגל, שינסה לטהר את אווירת המשבר העמוק עם בעלת בריתנו חשובה ביותר, אבל הנזק המדיני של ממשלת נתניהו-בן גביר-סמוטריץ'-לוין הולך ומצטבר לאירוע אסטרטגי.

ובזירה הביטחונית, בעוד צה"ל מתוח בין הטרור בג'נין לחיזבאללה המתריס בגבול לבנון, בין הרשות הפלסטינית הקורסת להתעצמות האיראנית באזור, הקידום החד צדדי של החקיקה מותח אותו עוד יותר בקרע הפנימי העמוק שמאיים לפורר אותו. ראש הממשלה שומר הפעם קרוב אליו את שר הביטחון יואב גלנט, כדי להציג איתו חזית אחודה כנגד הסרבנות, כמו גם את יו"ר ועדת הביטחון יולי אדלשטיין, שהיה הראשון שהתנגד לחקיקה החד צדדית בפעם בקודמת.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית במחלף חמד, 11 ביולי 2023. ינון שלום יתח, אתר רשמי
המחאה הבוקר בכביש 1/אתר רשמי, ינון שלום יתח

הפעם, אחרי שלושה חודשי הידברות בבית הנשיא, אין למתנגדי הרפורמה המועטים בקואליציה סיבה או לגיטימציה למרוד בחקיקה. אבל ככל שהחקיקה תתקדם והמחאה ברחוב תתעצם, כך היא גם צפויה לחדור שוב לצבא; איפה שהמהפכה נעצרה בפעם הקודמת. ככל שעצומות המילואימניקים ומכתבי הטייסים שמודיעים על הפסקת התנדבות יהפכו מאיום למציאות - הם יציבו בפני נתניהו וגלנט תמרור שממנו יתקשו להתעלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully