וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "הצעתי לנשיא שנקיים דיון עם נתניהו לפני ההצבעה"; לפיד: "לא מאוחר"

10.7.2023 / 14:02

שעות להצבעה על ביטול עילת הסבירות, יו"ר המחנה הממלכתי אמר בפתח ישיבת סיעתו: "מזמן לא הייתי כל כך מוטרד מבחינה ביטחונית ומדינית". לפיד: "מטרת ביטל עילת הסבירות היא לאפשר לממשלה לעמוד מעל החוק". סמוטריץ': "האופוזיציה היא שסגרה את הדלת על שיחות ההידברות"

בוודיאו: גנץ קורא לחידוש ההידברות בבית הנשיא: "נתניהו, עצור את החקיקה ובוא נגיע להסכמות"/המחנה הממלכתי

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פתח היום (שני) את ישיבת הסיעה שלו ומסר כי מזמן לא היה כה מוטרד "מבחינה ביטחונית ומדינית" ממצבה של המדינה. גנץ הציע לבדוק אפשרות של חזרה להידברות לפני ההצבעה על צמצום עילת הסבירות.

"שוחחתי עם נשיא המדינה והצעתי לו לכנס עוד לפני ההצבעה את ראש הממשלה, ראש האופוזיציה ואותי ולבחון חזרה לשיחות ההידברות. לא לחכות שהרחובות יבערו". אולם, בנושא עילת הסבירות, מסר גנץ כי אין לאפשר לחוק לעבור. "אני אומר באופן ברור אי אפשר להסכים לשינוי חוקתי אחד, כי אנחנו יודעים שלמחרת יהיו שינויים מרחיקי לכת שיפרו את כל האיזונים בדמוקרטיה. לא אוכל לתת לכך את ידי. לא נכון עקרונית, לא נכון למדינה. צריך לעצור".

"כל הזירות מתערערות ונתניהו ממשיך בשלו", מסר גנץ והתייחס לדבריו של נשיא ארצות הברית ביידן, שאמר שהממשלה בישראל היא "מהקיצוניות שראה". "המסר של ביידן יכול להפוך בטווח הרחוק קושי והגבלה על היציבות הביטחונית באזור", מסר גנץ, "אני מוטרד מכך שנתניהו מקריב את האינטרסים הביטחוניים כדי לרצות את יריב לוין ואת בן גביר. זה מעלה חשש כבר לאופן תפקודו. אני קורא לנתניהו להתעשת ולעשות סדר בממשלה. אסור שהפוליטיקה תסכן את ביטחון אזרחי ישראל ותרסק את החברה הישראלית".

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 10 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
"כל הזירות מתערערות ונתניהו ממשיך בשלו", בני גנץ/פלאש 90, חיים גולדברג

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר הוא בישיבת הסיעה שלו גם הוא כי "עוד לא מאוחר מדי. אפשר עדיין לעצור", וביקש מקואליציה "לא להוביל את מדינת ישראל לאסון". לפיד הזכיר את הדיון שערכה אתמול הממשלה בנושא ההפגנות והמחאות: "ממשלת ישראל קיימה אתמול דיון שעסק בשאלה אחת: למה לא מפעילים אלימות כלפי המפגינים? למה לא מרביצים להם יותר?", עוד הוסיף לפיד ומסר כי "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו".

בנושא עילת הסבירות, אמר ראש האופוזיציה כי הממשלה מנסה לוודא שאין עליה שום רסן. "הם רוצים שיהיו חוקים לכל האזרחים, אבל החוקים לא יחולו עליהם. זו לא עילת הסבירות, זו עילת השחיתות. זה לא חוק רגיל וזה לא יום רגיל. היום הזה יחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל", אמר לפיד והוסיף, "כל עוד החוק לא אושר בקריאה שניה ושלישית - אפשר לחזור לשיחות בבית הנשיא ובתנאי שיעצרו את החקיקה לחלוטין".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 26 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"אפשר לחזור לשיחות בתנאי שיעצרו את החקיקה", לפיד/פלאש 90, יונתן זינדל

בניגוד אליהם, יושב ראש מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן קרא לחברי האופוזציה שלא לחזור לשיחות ההידברות בבית הנשיא. ליברמן מסר במהלך ישיבת הסיעה שלו כי המטרה הסופית של נתניהו היא "לגרום ליועצת המשפטית לממשלה להתפטר".

ליברמן טען כי מכיוון שהיועמ"שית לא תתפטר מיוזמתה, נתניהו ינסה להעביר את פיטוריה בהחלטת הממשלה. "המטרה הזו נוספת לשורה אורכה של החלטות כמו הדחת ניצב המשטרה עמי אשלו, חקיקת חוקים פרסונליים וניסיון פירוק לשכת עורכי הדין. אני קורא לבג"ץ לפסול את החוק לצמצום עילת הסבירות. זו פרשת הדרכים וההחלטה הכי חשובה שבית המשפט חייב לקבל". לבסוף, קרא ליברמן לאופוזיציה לא לחזור לשיחות ההידברות: "רק ב-14 ביוני, לאחר ההצבעה לוועדה לבחירת שופטים, יאיר לפיד ובני גנץ הצהירו שאין מה לחזור".

בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו
"המטרה של האופוזיציה- להפיל את הממשלה", סמוטריץ'/ראובן קסטרו

גם בצלאל סמוטריץ' התייחס בנאומו אל מול הסיעה לצמצום עילת הסבירות. במהלך נאומו, התפרץ אדם מהקהל לדבריו ומסר כי: "אין כאן קואליציה ואופוזיציה - יש כאן עם ישראל"

סמוטריץ' בנאומו טען כי יש הסכמה רחבה מאוד, הכוללת חלק גדול מראשי האופוזיציה, על הצורך בצמצום עילת הסבירות. "זאת הדרך לאפשר לממשלה נבחרת לממש את מדיניותה. לו באופוזיציה היו פועלים בהוגנות ודנים איתנו לגופו של עניין - הם היו תומכים בתיקון החוק הזה אבל הכל אצלם מפוזיציה, והמטרה שלהם היא להפיל את הממשלה, ואת התענוג הזה אנחנו לא מתכוונים לתת להם. האופוזיציה טרקה את הדלת על השיחות בבית הנשיא, אני רוצה לומר באופן חד וחלק כי הכנסת היא בית הנבחרים של העם וכאן מחליטים ומחוקקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully