וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקואליציה מקדמת את פירוק הרשות לקידום מעמד האישה - והפיכתה לגוף פוליטי

10.7.2023 / 9:59

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול הצעת חוק של ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) שתביא לביטול הרשות כגוף עצמאי, ותקים רשות חדשה שתהיה כפופה לשרה מאי גולן - שכבר פיטרה את העומדת בראשה. בתגובה, ח"כ מרב מיכאלי יזמה כנס חירום: "הממשלה פועלת נגד נשים בכל החזיתות"

בוידאו: מאי גולן מונתה לשרה לקידום מעמד האישה והתעמתה עם ח"כ בן ארי במליאה: ״צבועה, שקרנית"/ללא

הקואליציה מקדמת את פירוק הרשות למעמד האישה, הרשות הממשלתית המקצועית הפועלת לקידום זכויות נשים ושוויון מגדרי ב-25 השנים האחרונות, והקמת רשות חדשה במקומה - עם סמכויות והשפעות יתרות של הדרג הפוליטי.

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול (שבת) הצעת חוק פרטית של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), שתביא בפועל לביטולה של הרשות לקידום מעמד האישה כגוף מקצועי עצמאי ותהפוך אותו לגוף פוליטי הכפוף לשרה. ההצעה צפויה לעבור בקריאה טרומית, והמשך קידומה מותנה בהסכמות עם הממשלה ועם השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן, אך היא מסמנת את הכיוון אליו צועדת הקואליציה וגולן במשרדה.

הרשות לקידום מעמד האישה היא הגוף המקצועי האמון כבר 25 שנה על קידום זכויות נשים, שוויון מגדרי, ביעור אפליה ואלימות נגד נשים ועוד. הרשות מוגדרת כיחידה מקצועית במשרד ממשלתי, ובמשך שנים רבות תפקדה כיחידת סמך במשרד ראש הממשלה. ב2009, עם הקמת המשרד לשוויון חברתי, הרשות עברה תחת המשרד, ולפני כשלושה חודשים, עם מינויה של השרה מאי גולן לשרה לקידום מעמד האישה - הרשות עברה למשרד החדש שהוקם והומצא עבורה כסידור עבודה פוליטי.

לימור סון הר מלך וחברי עוצמה יהודית בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
הצעת החוק של ח"כ לימור סון הר-מלך/ראובן קסטרו

עם כניסתה לתפקיד, גולן כבר פיטרה את יו"ר הרשות למעמד האישה, איילת רזין בית אור, אחרי שהייתה בתפקיד שנה וחצי בלבד. רזין מונתה במינוי מקצועי על ידי ועדת איתור לתקופה של ארבע שנים, אך גולן החליטה להדיחה ללא כל צידוק מקצועי מאחר ומונתה על ידי הממשלה הקודמת.

כעת, לפי ההצעה שמקדמת הקואליציה, במקום הרשות לקידום מעמד האישה, שהוקמה על פי חוק בשנת 1998, תוקם "רשות לקידום נשים בישראל". כל מדיניותה ותקציביה של הרשות החדשה יהיו כפופים ויותוו על ידי השר/ה והדרג הפוליטי, שימנה את ראש הרשות - בלי כל תנאי כשירות והכשרה מקצועיים - ויוכל גם להדיחו. כמו כן , לפי הצעת החוק, תוקם וועדה מייעצת שתקבל את חלק מסמכויות ראש הרשות, שתורכב מנציגים שייבחרו על ידי השרים, ובראשה תעמוד נציגה נבחרת של השרה - ולא ראש הרשות.

מאי גולן, פתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
מדיניותה ותקציביה של הרשות יהיו כפופים לשרה/ראובן קסטרו

בנוסף, הצעת החוק לא מפרטת את התוכן בו תעסוק הרשות החדשה - וכך נעדרות ממנה מטרות שמוגדרות כיום בחוק לרשות למעמד האישה כמו מלחמה באלימות כלפי נשים, קידום שוויון ומניעת אפליה. כל כן, לפי החוק החדש - הרשות החדשה תוכל לעסוק במה שהשרה הממונה תרצה ותו לא. עוד לפי הצעת החוק, בכל גוף ממשלתי או ציבורית בו כתוב "מעמד האשה" השם ישונה "לנשים בישראל"; כך, ישונה שמו של המשרד לקידום מעמד האישה, וגם היועצות לקידום מעמד האישה ברשויות המוניציפליות יהפכו ליועצות ל"קידום נשים".

בשדולת הנשים שגירו אתמול מכתב חריף לממשלה נגד הצעת החוק וכתבו כי "החוק הזה הוא עוד מהלך של הממשלה שיפגע קשות בקידום מעמד הנשים בישראל". עוד נכתב כי: "לא יעלה על הדעת, כי הכלים הסטטוטוריים הפועלים כבר שנים רבות לצמצום פערים מגדריים, והמסתמכים על המלצת הוועדה הבינ"ל לביעור ההפליה נגד נשים, שהוקמה מכוח האמנה לביטול ההפליה נגד נשים שאושררה על ידי מדינת ישראל בשנת 1991, יוכפפו באופן אבסולוטי למדיניות הדרג הפוליטי, ללא מתן סמכות אמתית והשפעה אמתית לעמדותיהן של נשות ואנשי מקצוע".

הצהרה | יאיר לפיד ומירב כהן. בית העיתונאים, תל אביב 5 בינואר 2020. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"מהלך הזוי שהממשלה הזו מקדמת", מירב כהן/אתר רשמי, אלעד גוטמן

יו"ר מפלגת העבודה מיכאלי הודיעה כי היא יוזמת כנס חירום בכנסת בתגובה לפרסום. מיכאלי אמרה בישיבת הסיעה כי "קואליציה שפועלת נגד נשים בכל החזיתות תחסל רשות עצמאית מקצועית עם מחויבות בחוק לקידום שוויון מגדרי ובמקומה תקים גוף לקידום שחיתות תחת השרה לחיסול מעמד האשה. כל הנשים במדינת ישראל צריכות לשים לב שהמאבק על שוויון מגדרי הוא לב המאבק נגד ההפיכה המשטרית לחיסול הדמוקרטיה הישראלית".

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) מסרה בתגובה כי "מדובר במהלך הזוי שהממשלה הזו מקדמת. ביטול הרשות למעמד האישה, הקמת רשות חדשה והעברת חלק מהסמכויות ישירות לשרה כדי לנטרל גורמי מקצוע. הם רוצים להחליש את הגוף החשוב הזה, כחלק ממהלך כולל של פגיעה בנשים. ‏רשות פוליטית לא תילחם למען נשים, אלא תעשה רק את מה שהקואליציה תגיד לה".

ח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) מסרה בתגובה כי: "הצעת החוק הזו מעבירה את כל הסמכויות לשרה לקידום מעמד האישה ובכך הופכת את נושא שוויון ההזדמנויות המגדרי שאמור לדאוג לכלל הנשים בישראל בלי חשיבות להזדהות מפלגתית, לנושא פוליטי. רק בשבוע שעבר קיבלנו דוגמה ליחס הפוליטי שהנושא מקבל כשהשרה מאי גולן הצביעה נגד הצעת החוק שלי שקראה לקדם ייצוג הולם לנשים ברשימות לכנסת. יתרה מכך, בקדנציה של הממשלה הנוכחית אנחנו עדים לרגרסיה בהיקף נשים במוקדי קבלת ההחלטות בממשלה, בכנסת ובתפקידי ציבור בכירים. ולכן, לרכז את הכוח והסמכויות בידי גורם פוליטי ולא בידי גורם מקצועי שהוסמך בדין לעסוק בכך, עלול להוות פגיעה אנושה במעמד הנשים בישראל".

בלשכת השרה לקידום מעמד האישה סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully