וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה ליועמ"שית: דורשים הנחיות בכתב לגבי הפגנות וחסימות כבישים - תוך שבוע

9.7.2023 / 16:50

בתום ישיבת הממשלה על אכיפת המחאות נגד המהפכה המשפטית, הגישה הממשלה מסמך בה ביקשה מהיועמש"ית הנחיות כתובות לגבי אכיפת חסימות צירים, הפגנות וקריאות לסרבנות. בנוסף ביקשו תוך יומיים, יום לאחר אישור ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה, הנחיות לאכיפת הפגנות בנתב"ג

אבוקות מול ביתו של יריב לוין, 6 ביולי 2023/מעריב

הממשלה קיימה היום (ראשון) בישיבתה השבועית דיון מיוחד על ההפגנות והמחאות נגד המהפכה המשפטית, שאליו זומנו היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה ונציגי מערכת אכיפת החוק כדי לדרוש את החמרת האכיפה והענישה על המפגינים, הפרות הסדר וחסימות הכבישים.

בתום הדיון, שרי הממשלה אישרו הצעה לפיה הממשלה תגבש מסמך שידרוש מהיועצת המשפטית לממשלה להניח תוך שבוע מתווה כתוב עם הנחיות לגבי הפגנות סמוך לבתים של אנשי ונבחרי ציבור, חסימות כבישים וכדומה, לרבות הנחיות לגבי פעולות שעלולות לפגוע בביטחון המדינה כמו סרבנות וקריאות לאי שירות בצה"ל, שלגביהן תגובש חוות דעת של המל"ל. בנוסף ביקשה הממשלה לקבל תוך יומיים הנחיות ביחס לטיפול בחסימת נתב"ג תוך שבוע.

בתום הדיון, אמר ראש הממשלה כי הוא "לא זוכר ישיבת ממשלה שהדעות בה כה מאוחדות. מה שברור, שיש כאן אכיפה בררנית שזועקת לשמיים. מה שעוד ברור, שנציגי האכיפה לא מוכנים להודות בכך. אי אפשר ללכת חזק על ציבור אחד וחלש על ציבור אחר. זה הבסיס לדמוקרטיה ושלטון החוק- שיהיה שוויון". נתניהו הוסיף כי "הדבר הזה שמתקיים כאן לא מקובל עלינו, אנחנו אחראיים על ביטחון המדינה, על החוק והסדר, ומדיניות האכיפה הבררנית הזאת פוגעת בשני הדברים האלה… שום ממשלה לא יכולה לקבל את המצב הזה, יש מספיק תקדימים של החלטות ממשלה".

היועמ"שית גלי בהרב מיארה מגיעה לישיבת הממשלה, ירושלים. 9 ביולי 2023. ג'רוזלם פוסט, מארק ישראל סלם, פול
היועמ"שית ופרקליט המדינה מגיעים לישיבת הממשלה/פול, ג'רוזלם פוסט, מארק ישראל סלם

במכתב, ביקשו מהיועמ"שית להגיש להם הנחיות בכתב תוך שבוע. במסמך פורט כי דורשים את התייחסות היועמ"שית לחסימת צירים על ידי מפגינים, "בדגש על קביעה מפורטת אם ומהי התדירות בה מותר לחסום צירי תנועה ראשיים מבלי שינקטו פעולות אכיפה כנגד מארגני החסימה והחוסמים, מבלי שיבוצעו מעצרים או יוגשו כתבי אישום".

עוד ביקשה הממשלה הנחיות על הפגנות סמוך לבתים של אנשי ונבחרי ציבור, "והטרדת אישי ציבור או בני משפחותיהם". בנוסף שאלו שרי הממשלה את היועמ"שית מהי מדיניות האכיפה "ביחס לקריאות לסרבנות, המרדה והסתה לאית ציות, ובפרט תופעות של הסתה לסרבנות ביחידות צבאיות", וביקשו הבהרות "כיצד במידה והאכיפה שוויונית נוצר מצב שבמבחן התוצאה, הנתונים מראים על פער עצום בין מספר הפעולות וסוג פעולות האכיפה שננקטו בעבר לבין מה שננקט בחצי השנה האחרונה".

בנוסף, ביקשו מבהרב מיארה להעביר הנחיות תוך יומיים, יום לאחר העברת חוק ביטול עילת הסבירות, "לטיפול בחסימת נתב"ג".

ישיבת הממשלה, ירושלים. 9 ביולי 2023. ג'רוזלם פוסט, מארק ישראל סלם, פול
ישיבת הממשלה, היום/פול, ג'רוזלם פוסט, מארק ישראל סלם

הדיון על ההפגנות נקבע תחת הכותרת "הבהרת מדיניות האכיפה באשר לאיומים ופגיעה בנבחרי ציבור, קריאות למרי אזרחי ואי ציות לחוק, חסימות כבישים ושביתות בלתי חוקיות". בדיון דרשו השרים מהיועמ"שית ושאר גורמי האכיפה תשובות באשר למספרי מעצרים וכתבי אישום שבוצעו והוגשו מאז תחילת המחאה נגד המהפכה המשפטית, ולחדד את המדיניות בנוגע לחסימת כבישים, הפגנות מול בתים של אישי ציבור, שביתות בלתי חוקיות וחסימת נתב"ג.

בפתח הדיון, ראש ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "הממשלה מבקשת לקבל דיווח מה מדיניות האכיפה ביחס להפרות חוק שפוגעות בזכויות היסוד של מיליוני אזרחים, ושמתבצעות כמעט על בסיס יומי במהלך ההפגנות. הפרות אלה מתבטאות בחסימת עורקי תחבורה ראשיים במדינה, בשיבוש נמל התעופה, בקריאה לאי תשלום מסים, הטרדת אישי ציבור, קריאות להמרדה, ארגון סרבנות במטרה להשבית יחידות שלמות בצבא והפרות חוק בתחומים רבים אחרים - הציבור צריך לקבל מענה לשאלה מה מדינות האכיפה ואם זו מדיניות אחידה. במדינה דמוקרטית לא ייתכן מצב שבו יש מדיניות אכיפה אחת כלפי ציבור מסוים, ומדיניות אכיפה שנייה כלפי ציבור אחר".

במהלך הדיון, הציגה המשטרה את נתוני האכיפה והמעצרים מאז תחילת ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, לפיהם נעצרו חשודים בהפרת הסדר הציבורי ואי קיום הוראות המשטרה, והוגשו שישה כתבי אישום בגין תקיפת שוטרים. השר לביטחון לאומי זעם על כך שאיש לא נחקר בחשד לקשירת קשר לפשע על ארגון התפרעויות ואמר כי "פשוט בושה. אין אכיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully