וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מחדלי אסותא: משרד הבריאות פרסם הנחיות חדשות למערך ההפרייה החוץ גופית

5.7.2023 / 17:56

המשרד המליץ בין היתר להשוות את תנאי השוק בין ספקים פרטיים לציבוריים, להגדיל את התחרות בין היחידות, לשפר את המעקב אחר הדגימות ולהוסיף מערכות מחשוב מתקדמות למניעת טעויות בזיהוי. כמו כן, יוגבל, היקף פעילות היחידות לעד 8,000 מחזורי טיפול לשנה

בווידאו: בית החולים אסותא ראשון לציון/צילום: ניב אהרונסון

משרד הבריאות פרסם היום (רביעי) להערות הציבור את המלצות הצוות לבחינת מערך ההפרייה החוץ גופית בישראל, בעקבות המחדלים שהתרחשו במחלקות ה-IVF (מכון לפריון והפרייה חוץ גופית - מ"כ) בבתי החולים של אסותא.

בין היתר, הצוות המליץ להשוות את תנאי השוק בין ספקים פרטיים לציבוריים, להגדיל את התחרות בין היחידות, לשפר את המעקב אחר הדגימות ולהוסיף מערכות מחשוב מתקדמות למניעת טעויות בזיהוי. אך ההמלצה החשובה מכולם - הגבלת היקף הפעילות לעד 8,000 מחזורי טיפול לשנה, בכפוף לגודל היחידה.

המלצות הוועדה הגיעו לאחר שבשנים האחרונות חלה עלייה חדה במספר טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל המתבצעים במוסדות רפואיים בבעלות פרטית. גידול זה העלה את הצורך להגביר ולהבטיח את המנגנונים הנדרשים לשמירה על איכות ובטיחות הטיפול במערך זה, ובפרט בנושאי צורת העבודה, מצבת כוח אדם, ותשתיות מתאימות.

הפריה חוץ גופית. Shutterstock, עיבוד תמונה
הפריה חוץ גופית, תמונת אילוסטרציה/עיבוד תמונה, Shutterstock

הצוות בחן את המערך כדי לאתר כשלים מבניים, כלכליים וכשלים אחרים העשויים להוביל לאירועים החריגים שהתרחשו. הוועדה מיפתה בעיות בכמה מישורים מרכזיים ובהם תנאי השוק שמייצרים הסטת פעילות ליחידות פרטיות והגדלת עומסי עבודה ביחידות אלו.

הצוות מצא כי חלק מהיחידות והמעבדות פועלות לא כראוי. בהיעדר תכנון ריכוזי של פריסת השירותים והקמת יחידות חדשות, רוכזו מירב השירותים באזור המרכז, בשני מוסדות פרטיים מרכזיים, ונוצר חוסר שוויון משמעותי בזמינות השירותים בשאר חלקי הארץ.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הפריה חוץ גופית. ShutterStock
הפריה חוץ גופית, תמונת אילוסטרציה/ShutterStock

התוכנית של משרד הבריאות כוללת חיזוק של היחידות הציבוריות והפיכתן לאטרקטיביות למטופלות, באמצעות מתן האפשרות לבחור את הרופא המטפל ללא תוספת עלות מהמטופלת. בנוסף, תקודם תוכנית שתתמרץ את היחידות לשפר את עמידתם בהיבטי הכשרת הצוותים, הציוד והמערכים הטכנולוגיים ותשתיות הבינוי.

על פי נתוני משרד הבריאות, מספר טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל במגמת עליה. בשנת 2021 היו 60,962 טיפולי הפריה חוץ גופית, עליה מ50,680- בשנת 2020, ו- 51,605 בשנת 2019 לפני הקורונה - עלייה של למעלה מ20%. בשנת 2021 נולדו 10,693 תינוקות לאחר טיפולי הפריה חוץ גופית, עליה מ8,816- בשנת 2015 ו- 6,752 בשנת .2010 - עלייה של 6% בעשור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully