וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: ישראלית נחטפה על ידי מיליציה שיעית בעיראק

אליזבת צורקוב, ישראלית בעלת אזרחות רוסית נחטפה בחודש מרץ האחרון על ידי המיליציה השיעית "כתאא'ב חיזבאללה". משרד רה"מ: "אליזבת צורקוב עודנה בחיים, ואנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה". גורם מדיני בכיר: במוסקבה לא הביעו התעניינות, רואים בה ישראלית

אליזבת' צורקוב במוסול. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אליזבת צורקוב, הישראלית שנחטפה בעיראק/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אליזבת צורקוב, ישראלית בעלת אזרחות רוסית נחטפה לפני כארבעה חודשים (חודש מרץ) בעיראק, ומאז היא מוחזקת שם. כך התיר הערב (רביעי) לפרסום משרד ראש הממשלה. בהודעת המשרד נמסר כי צורקוב מוחזקת על ידי המיליציה השיעית "גדודי חיזבאללה", שנתמכת על ידי כוח קודס של משמרות המהפכה.

"אליזבת צורקוב עודנה בחיים, ואנו רואים בעיראק כמי שאחראית לגורלה ולשלומה", נמסר בהודעת משרד ראש הממשלה. "מדובר באשת אקדמיה אשר פקדה את עיראק, באמצעות דרכונה הרוסי, ומיוזמתה האישית לטובת עבודת דוקטורט ומחקר אקדמי מטעם אוניברסיטת פרינסטון שבארצות הברית", הוסיפו. "האירוע מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים במדינת ישראל, תוך דאגה לביטחונה ושלומה של אליזבת צורקוב".

לפי הדיווחים השונים בכלי התקשורת הערביים שהתפרסמו בסמוך לחטיפתה, צורקוב נכנסה לעיראק באמצעות דרכונה הרוסי, ונחטפה בתחילת חודש מרץ בעת ששהתה בבגדאד, משם היא נלקחה על ידי קבוצת חמושים. בתקשורת המקומית היא תוארה כ"אישה רוסיה המחזיקה באזרחות אמריקנית". בחלוף הזמן, דווח על אזרח איראני שנעצר בחשד למעורבות בחטיפה.

אליזבת צורקוב. מתוך פייסבוק, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מומחית לענייני סוריה, דאע"ש והמזרח התיכון. צורקוב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, מתוך פייסבוק

צורקוב נחשבת למומחית לענייני סוריה, דאע"ש והמזרח התיכון. היא בוגרת תואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב ובוגרת תואר ראשון בתקשורת ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית. עד נסיעתה לעיראק, היא עבדה על דוקטורט במחלקת מדע המדינה באוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב.

צורקוב היא עמיתה בפורום לחשיבה אזורית, והיא גם עמיתת מחקר במכון למחקר מדיניות חוץ בפילדלפיה. "מחקרה של אליזבת מתבסס על רשת ענפה של קשרים ומסעות מחקר במזרח התיכון", נכתב עליה באתר הפורום לחשיבה אזורית.

יודגש כי המיליציה השיעית "גדודי חיזבאללה" אינה קשורה לארגון חיזבאללה הלבנוני. מדובר בשני ארגוני טרור שונים, האחד בסיסו בעיראק והשני בלבנון. עם זאת, שני הארגונים נתמכים ונהנים ממימון איראני, ובפרט זה של משמרות המהפכה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

באחד מציוציה שפרסמה בטוויטר, כתבה צורקוב: "בתור אחת מהישראליות הבודדות שביקרה בסוריה (עם דרכון שני), אני יכולה להעיד שיש חשד תמידי שישראלים הם סוכני מוסד (למעט אנשים שמכירים אותי אישית). אני לא נכנסתי לאזורים בשליטת המשטר בשל הסכנה שנשקפת לחיי זרים, ובוודאי ישראלים, שייכנסו לאזורים אלו".

בציוץ אחר כתבה: "אני באופן כללי נגד עסקאות שבויים (גם אם אני אסתבך בביקור הבא בסוריה/עיראק), אבל מאחר שזו המדיניות של מדינת ישראל, פעולה מהירה הייתה נכונה".

גורם מדיני בכיר ששוחח הערב עם וואלה!, סיפר כי האמריקאים מעודכנים בסוגיה. לדבריו, יש להם עניין להביא לשחרורה של צורקוב אבל אין להם קשר למיליציה, שהיא פרו איראנית. "נכון לעכשיו אין לאמריקאים דרך להביא לשחרורה", אמר והוסיף: "הרוסים יודעים על החטיפה אבל הם לא מגלים בה שום עניין. לא ניסינו להפעיל אותם לטובת שחרורה".

הגורם ציין כי היא אינה האזרחית הזרה הראשונה שהמיליציה חטפה. לדבריו, עד כה, האירועים האלה נגמרו בדרך כלל בתשלום סכום גדול של כסף. "לנו אין שבויים רלוונטיים שיכולים לעניין אותם", אמר.

גורם מדיני בכיר נוסף הבהיר כי צורקוב בחרה להגיע למדינה מרצונה החופשי למרות שהיא נחשבת למדינת אויב (אזהרת מסע חמורה רמה 4 - ט"ש), ולמרות שנאסר על ישראלים בעלי דרכון זר להגיע למדינות אויב.

כמו כן, הגורם התייחס לפרסומים השונים שטענו כי היא קשורה למוסד, ושלל אותם: "לא היה קשר בין גורמים ישראליים רשמיים לאליזבת. היא אינה סוכנת מוסד".

"הגורם שחטף את אליזבת בבגדאד חטף אותה כנראה על רקע היותה זרה ישראלית רוסית. אנו מעריכים שהם יודעים שהם ישראלית. היא הסתובבה בעיראק, בחורה זרה, מתוקף עבודתה ראיינה אנשים והסתובבה בשטח, כנראה לא היה מסובך מדי להגיע אליה", אמר הגורם.

אנשי מיליציית גדודי חיזבאללה דורכים על דגל ישראל במצעד יום ירושלים בבגדאד, עיראק, 25 ביולי 2014. רויטרס
אנשי מיליציית "גדודי חיזבאללה" דורכים על דגל ישראל במצעד יום ירושלים בבגדאד, 2014/רויטרס

הגורם המדיני מתח ביקורת על החלטתה של צורקוב להגיע לעיראק, אך הבהיר כי המדינה עושה כל שביכולתה כדי לסייע לה. "אנחנו מנסים לבחון את הדרכים כדי למנוע הישנות של המקרים האלה", אמר. "אנחנו מציעים לכל ישראלי ששוקל פעולות דומות לבחון היטב את צעדיו. אנחנו לא מבצעים מעקב אחרי אזרחי ישראל, יש חוק", הוסיף.

"בתקופה הקרובה נעשה עבודת מטה במל"ל כיצד אוכפים את האיסור הזה יותר טוב, וכיצד נדע בצורה טובה יותר על ישראלים שנוסעים למדינות אויב. יש פה אחריות גם של אזרחים ישראלים עם דרכון זר. אין לנו יכולת לנטר את זה בכל מקום בעולם".

לדבריו של הגורם, רצף פרסומים בחו"ל אילצו את מקבלי ההחלטות בארץ לפרסם את האירוע, למרות שהעדיפו שלא לעשות כן. "להבנתנו היא בחיים ובמצב טוב ועדיין בעיראק ואנחנו מצפים שככה זה יימשך", הדגיש הגורם אך סירב להתייחס למשא ומתן המתנהל בנושא, ולדרישות של ממשלת עיראק או של גדודי חיזבאללה לשחרורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully