וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוחמי הקומנדו בבתים, פטריות העשן ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין

4.7.2023 / 19:12

בין הסמטאות הצפופות והמסוכנות, דרך מטעני החבלה שנחשפו מתחת לכבישים, ועד המסגד שהצית את השטח: כתב וואלה! התלווה ללוחמים, וחזר עם ריח של אבק שריפה - ותמונות ששוות אלף מילים. "כל מטר פה יש סיפור על חמוש שביצע פיגוע, לא סתם המחנה הזה הפך לבירת טרור"

לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין/אמיר בוחבוט

כבר יומיים שלוחמי צה"ל פועלים במחנה הפליטים בג'נין במסגרת מבצע "בית וגן". הם עוברים מבית לבית, חושפים מטען אחרי מטען ועצורים חשודים רבים. אבל את ההישגים הרבים שלהם קשה להבין באמת עד שלא נכנסים לסמטאות הצפופות והמסוכנות, רואים את פטריות העשן ומריחים את אבק השריפה שעולה לאוויר לאחר כל פיצוץ.

היום, כתב וואלה התלווה ללוחמים, וחזר עם תמונות מיוחדות שמספרות את כל הסיפור. תחילה, הגיעו הכוחות למסגד שממנו הפעיל מחבל הג'יהאד האסלאמי את המטענים במהלך המארב שנעשה לכוחות לפני כשבועיים, באירוע שלמעשה שבר את גב הגמל וגרם לצה"ל לצאת למבצע.

דרך חור בקיר, סמוך לחלון שמשקיף על הצומת, עבר החוט שבאמצעוו הופעל המטען. "התצפיתן עמד כאן והביט בצומת, מתוך המסגד שאנחנו עומדים בו", הסביר קצין מהחטיבה המרחבית מנשה. "ברגע שרכב הפנתר עם המסתערבים הגיע אל הצומת, הוא הפעיל את המטען באמצעות כבל".

המסגד הוא לא המבנה היחיד שממנו פועלים המחבלים. חמושי מחנה הפליטים הפכו את כל המתקנים הרגישים באזור לאתרי טרור או בנו סמוך אליהם - חמ"לים, מעבדות נפץ, מחסני תחמושת ומאגרי מטעני חבלה.

קצין בכיר בגזרה העריך תוך כדי היציאה מהמסגד הגדול והעלייה לרכב הממוגן כי "מכת הפתיחה שלנו כל כך הפתיעה אותם, היא לא עמדה בשום תרחיש שלהם והם נבהלו. חלק רצו החוצה מהמחנה, אחרים עלו על אמבולנסים ועברו למקומות מסתור בשומרון ונוספים ברחו עם האזרחים והסתתרו ביניהם בדרך החוצה עם הסהר האדום". לדבריו, מחבלים אחרים רצו פנימה לתוך המחנה, וחלק קטן מאוד חיכה בצירי הכניסה ופתח באש לעבר הלוחמים. בינתיים, מתחילת המבצע נהרגו תשעה מחבלים. "כולם ירו על הכוחות", מדגיש בצורה ברורה דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, שהתלווה אל הכוחות.

לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023. אמיר בוחבוט, אתר רשמי
לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023/אתר רשמי, אמיר בוחבוט

בין סמטאות מחנה הטרור

תוך כדי צעידה בסמטאות וברחובות, אי אפשר לפספס את העובדה שמדובר במחנה ששורץ גורמי טרור ותומכים שלו. כך למשל, ליד הכיכר הגדולה הופיעה כרזת ענק של המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. "לא רחוק מכאן יש את המשחטה שבה רדפו המסתערבים אחרי אחד המחבלים הבכירים של המחנה. כל מטר פה יש סיפור על חמוש שביצע פיגוע", מספר אחד הקצינים.

"לא סתם המחנה הזה הפך לבירת טרור בשומרון והנה הוא קיבל מכה חזקה מאוד. לוחמי הקומנדו מקלפים עכשיו את כל המצלמות בחמ"ל, גוררים את הבריקדות הממולכדות לשטח ישראל, משמידים להם את כל התשתית, לא משאירים להם שום אמצעי להילחם בנו מחר. מנצלים כאן כל רגע כדי לקחת להם עוד אמל"ח, חומרים דו שימושיים ותשתיות", הוא מוסיף.

בינתיים, לעיני מצלמת וואלה, פעלו לוחמי חטיבת הקומנדו לחשיפת תשתיות הטרור. יחידות חטיבת הקומנדו - אגוז, מגלן ודובדבן - קיבלו הבוקר הנחיה ברורה ממפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל אבי בלוט, למצות את הזמן שנותר עד לתום המבצע על מנת לאתר תשתיות טרור. נכון לשעות הערב אותרו חמש מעבדות לייצור חומרי נפץ, יותר מטון מטעני חבלה בגדלים שונים, ויותר מ-35 רובים, ששווי כל אחד מהם עשרות אלפי שקלים לפי שוק האמל"ח הפלסטיני.

לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023. אמיר בוחבוט, אתר רשמי
לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023/אתר רשמי, אמיר בוחבוט

בין הפיצוצים לפטריות העשן

לפתע, נשמע קול נפץ אדיר. "הפיצוץ ששמעתם ברקע זו יחידת יהל"ם. כל פעם שמאתרים מצבור של מטעני חבלה הם מרכזים את זה במקום אחד ומפוצצים את הכול", מסבירים הכוחות. "ככה יורדת לטמיון השקעה שעולה הרבה כסף וזמן ייצור. ייקח להם הרבה זמן לייצר אותם מחדש".

גם בהגעה אל אחד הצירים המרכזיים שבו פעלה חטיבת הקומנדו, שלוחמיה עברו מבית לבית עם רכזי השב"כ והחוקרים כדי לאתר עוד אמצעי לחימה, המשיכו להישמע פיצוצים ברקע ופטריות עשן היתמרו באוויר. בינתיים, מגלה אחד הקצינים בשטח כי "לפני זמן קצר הצליחו לאתר את הרכב המוסווה של הג'יהאד האסלאמי באמצעותו העבירו חמושים ממקום למקום. 24 שעות אנחנו מנסים לחשוף אותו והנה זה קרה".

לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023. אמיר בוחבוט, אתר רשמי
לוחמי הקומנדו בסמטאות ומסגד הטרור: תיעוד מיוחד ממחנה הפליטים בג'נין 04 ביולי 2023/אתר רשמי, אמיר בוחבוט

אחד הדברים הבולטים במחנה הפליטים, הם הכבישים הרבים ההרוסים, שהדחפורים של צה"ל גירדו כדי לחשוף את מטעני החבלה הרבים שהוטמנו תחתיהם. קצינים בשטח דחו את הביקורת של כלי תקשורת בעולם, לפיה צה"ל הרס תשתיות אזרחיות.

"לא הייתה לנו ברירה, מתחת לכל הכבישים האלה היו מטעני חבלה לפי מודיעין שב"כ וכדי לצעוד או לנסוע עליהם היינו חייבים לגרד אותם. זה ממש מחנה שזרעו בו מטעני חבלה", הם מסבירים. "עובדה שיש כבישים שלא נגעו בהם. חשוב להדגיש שהם גם סיכנו אזרחים פלסטינים, לא רק את 1,200 חיילי חטיבת הקומנדו שפשטו על המחנה. ידענו על הימצאות מטעני חבלה והמעבדות אבל לא ידענו עד כמה זה גדול. לא עיכלנו עד שלא ראינו בעיניים".

  • עוד באותו נושא:
  • ג'נין
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully