וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבלים על הגגות והמטענים ברחוב: האתגר של הכוח המיוחד שמוביל את המבצע בג'נין

3.7.2023 / 11:42

לוחמי יחידת אגוז, שמתמחה בין היתר בלחימה מול כוחות לא סדירים, במיוחד אלו של ארגון הטרור הלבנוני, הם אלו שמובילים כעת את ההתקדמות הקרקעית מפאתי ג'נין ללב מחנה הפליטים, היכן שמסתתרים מאות מחבלים. יחד עם שב"כ, הלוחמים מהווים "מכפיל כוח" במבצע

בווידאו: צה"ל יצא למבצע בג'נין: מטרות הותקפו מהאוויר, כוחות רבים מקיפים את העיר/רויטרס, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כשהמומחים ללוחמה נגד חיזבאללה הגיעו למחנה הפליטים ג'נין: לוחמי יחידת אגוז, שמתמחה בין היתר בלחימה מול כוחות לא סדירים, במיוחד אלו של חיזבאללה, הם אלו שמובילים כעת (שני) את ההתקדמות הקרקעית מפאתי העיר ג'נין לתוך "גרעין" מחנה הפליטים, היכן שמסתתרים מאות מחבלים חמושים.

לדברי גורמי צבא מאוגדה 98 (אוגדת מילואים של חטיבות צנחנים וקומנדו בצה"ל - א"ב), עולה כי האתגר המרכזי של לוחמי היחידה לפי שעה הם המחבלים שנמצאים על הגגות, מפרי סדר אלימים שמנסים למשוך את תשומת הלב של הלוחמים, ריבוי המטענים במרחב ומחבלים שמבצעים ירי ממרחק ונמלטים למבנים. אותם גורמים הגדירו את השילוב של לוחמי יחידת אגוז ושב"כ כמכפיל כוח. "מטרת העל שלהם היא לאתר ולהשמיד אתרי ייצור אמצעי לחימה ומעצר מבוקשים. בדומה למה שמצופה מהם", אמרו הגורמים.

המשימה המורכבת הוטלה על יחידת אגוז בשל ההתמחות שלה בלחימה בשטחים בנויים, ולאור יכולות צליפה וקלעות מהטובות שיש בצה"ל.

חמושים פלסטינים במהלך פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. נאסר אשתייה, פלאש 90
חמושים פלסטינים בג'נין, הבוקר/פלאש 90, נאסר אשתייה
פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. נאסר אשתייה, פלאש 90
כוחות צה"ל בכניסה לג'נין, הבוקר/פלאש 90, נאסר אשתייה

על היחידה מפקד בלב המחנה סא"ל מ', שבשילוב רכזי שב"כ הם עוברים בין דירות ומבנים בהם הסתתרו מבוקשים, נוטלים חלק בכיתור המבנים ולבסוף מבצעים את המעצרים.

לדברי גורמי צבא, מפקדי הפלגות של יחידת אגוז מלווים על ידי רכזי ולוחמי שב"כ, שמתמחים בהכרת השטח ברמה האינטימית, בדמויות המוכרות במרחב, באיתור מעבדות נפץ ואתרי ייצור אמצעי לחימה, במקומות מסתור של תחמושת והסלקה של מטעני חבלה רבי עוצמה.

במסגרת הלחימה במחנה, יש יחידה שהתפקיד שלה הוא לאסוף דגימות ופריטים מהשטח כולל מסמכים, מחשבים ומידע שיסייע להפליל את האחראים, לפצח תעלומות ולבסוף - להוביל אל הגורמים שאחראים לספק למחבלים חומרי גלם. קוראים להם פלוגת סייפן. משעות הבוקר המוקדמות, הם פועלים בתוך מחנה הפליטים בליווי גורמי שב"כ ויחידת אגוז.

פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. נאסר אשתייה, פלאש 90
כוחות צה"ל בג'נין, הבוקר/פלאש 90, נאסר אשתייה

היחידה הוקמה כיחידה מבצעית בשנת 2016 בתוך יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, במטרה להוות כוח מקצועי לטיפול בנשק לא קונבנציונלי (אטומי, ביולוגי או כימי - א"ב) בשגרה ובחירום. עם זאת, בשנים האחרונות, הפלוגה הפכה להיות כוח מומחה עבור שב"כ בפיצוח תעלומות בשטחי יהודה ושומרון אודות התפתחות ייצור מטעני חבלה ואמצעי לחימה נוספים.

על היחידה שייעודה המרכזי הוא להיערך למלחמה בה אויבי ישראל ינסו לאתגר את החזית והעורף בחומרים לא קונבנציונליים, מפקד החל משנת 2019 רס"ן ד' בן ה-42, שבשנים האחרונות מתח את יכולות הפלוגה לקצה.

לוחמי היחידה יודעים לטפל בחבלה מכל מיני סוגים. מחפץ חשוד, מטען השלכה מאולתר או מטען מתוחכם. "בגלל ההתמחות המיוחדת שלנו נרצה דווקא להבין מי ייצר את האמצעים האלה, מי שרשרת האנשים שעומדת מאחורי זה, ולא ישר לפוצץ", הסביר ד' בריאיון בלעדי לוואלה!. העבודה של יחידת סייפן מסייעת להבין מה קרה בזירה, מי אחראי לפעילות והיא מסייעת להביא ראיות מעומק השטח הפלסטיני, כדי לסייע בחקירה ולהעמיד אנשים לדין.

הריסות כתוצאה פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הריסות כתוצאה פעילות כוחות צה"ל, ג'נין, 3 ביולי 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גם בשעה זו, צה"ל ממשיך במבצע הצבאי המוגבל שהחל הלילה בעיר. תחילה, כוחות סיירת אגוז נכנסו לתוך דירות במחנה הפליטים, והם קדחו בקירות פתחי ירי לצלפים - פעילות שמכונה "אלמנת קש". במקביל, יותר מ-15 דחפורים של צה"ל פועלים בכבישים בעיר כדי לחשוף מטעני חבלה. הדחפורים גירדו את הכבישים ואת המטענים שהוטמנו תחתיהם. נזק כבד נגרם לתשתיות, ורכבים שהוצבו בכבישים כדי לחסום את כניסת הכוחות - נמעכו. לצד זו, הלוחמים איתרו והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים.

בה בעת, צה"ל איתר מעבדות רבות לייצור מטעני חבלה ואמצעים אחרים שמסייעים למחבלים בלחימה. יחידת יהל"ם פועלת כדי להרוס אותם. כל אותה עת, נמשכות התקיפות מהאוויר באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. עד כה דווח על חמישה מחבלים הרוגים ועשרות פצועים. מנהל בית החולים בג'נין אמר לאל-ג'זירה כי במקום לא קיבלו מספר פצועים קשה כה גדול מאז שנת 2002, במבצע חומת מגן.

דובר צה"ל דניאל הגרי הסביר כי תכלית הפעילות היא סיכול יכולות טרור ופגיעה במבוקשים, מעבדות ואמצעי לחימה, והבהיר כי מטרת הכוחות היא לא לכבוש את מחנה הפליטים. לדבריו, אחרי הפצצת החמ"ל המרכזי, המשיכו התקיפות האוויריות וכלי טיס המאוישים מרחוק תקפו מחבלים ומכולת מטענים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully