וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינדרוס מגנה את קהילת הלהט"ב - אבל מכיל אותה בשביל ג'ובים בהסתדרות הציונית

29.6.2023 / 11:08

יו"ר סיעת יהדות התורה, שטען שהקהילה הגאה "מסוכנת מדעאש וחיזבאללה", הוא גם האופרטור מאחורי שילוב חרדים במוסדות הלאומיים בשנים האחרונות. שם, הסיעה שמקורבת אליו שותפה לפעילות שמעמיקה את הקשר עם הקהילה בתקציבים, הצהרות ועקרונות - עבור כספים ומינויים למקורבים

יצחק פינדרוס על הלהט"ב, מתוך "אנשים"/באדיבות: קשת 12

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, חולל בשבוע שעבר סערה גדולה במתקפה על קהילת הלהט"ב, וטענתו שהיא "מסוכנת יותר לישראל מדעאש ומחיזבאללה". למרות הביקורת הציבורית החריפה שספג, פינדרוס לא חזר בו מהדברים בריאיון בקשת 12: "אני צריך למנוע לא רק את מצעד הגאווה, אלא את התנועה הזאת". אבל אחד בפה ואחד בכיס: בעוד פינדרוס הכריז במילותיו על מלחמת חורמה בלהט"ב, במעשיו - קצת פחות. לפי גורמים בהסתדרות הציונית העולמית, פינדרוס הוא האופרטור המרכזי מאחורי שילוב החרדים בקונגרס הציוני העולמי ובמוסדות הלאומיים בשנים האחרונות - גופים פלורליסטיים שדווקא מקדמים, מחבקים ומעמיקים את הקשר עם הקהילה בתקציבים, הצהרות ועקרונות.

רק בחודש שעבר, לדוגמא, הקונגרס הציוני העולמי אישר הצעה לחיזוק הקשר עם קהילת הלהט"ב ולהגברת פעילות של "חינוך, מודעות והכלה" של הקהילה, באמצעות סדנאות, סמינרים ויוזמות חינוכיות אחרות, וגם תפעל לציון שבוע הגאווה במוסדות הלאומיים. הסיעה החרדית שמקורבת לפינדרוס - ארץ הקודש - אומנם התנגדה להצעה, אבל היא שותפה מלאה בקואליציה שאישרה אותה, לצד נציגי הזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים - שבהם פינדרוס וחבריו נלחמים ללא חת בכנסת. אפשר רק לדמיין מה היה קורה אם הקואליציה הנוכחית הייתה מקדמת הצעה החלטה על חיזוק הקשר עם קהילת הלהט"ב ומה הייתה תגובת החרדים.

הקונגרס הציוני העולמי, שארית היסטורית מימי הרצל, הוא מעין פרלמנט-על של העם היהודי שמאסף את כל המפלגות בכנסת וכל הסיעות היהודיות הבינלאומיות והארגונים הציוניים בתפוצות, ומהווה זירה פוליטית לחלוקת הכוח, הכסף והתפקידים הבכירים במוסדות הלאומיים שחוסים תחתיו: הסוכנות היהודית, קק"ל, ההסתדרות הציונית העולמית וקרן היסוד. בשונה מהכנסת, הקואליציה בקונגרס הציוני העולמי היא קואליציה מקיר לקיר - שמכילה את כל המפלגות הפעילות, שחותמות על הסכם קואליציוני אחד, כל חמש שנים.

מליאת הכנסת 9 במאי 2022. ראובן קסטרו
פינדרוס/ראובן קסטרו
מסמכי הסתדרות הציונות העולמית. ללא, צילום מסך
מסמכי הסתדרות הציונות העולמית/צילום מסך, ללא

באופן רשמי, יהדות התורה מתנגדת ומחרימה את הפעילות בקונגרס הציוני העולמי, לאור התנגדות הרבנים וגדולי הדור לציונות ולהשתלבות במוסדות השלטון. בעשור הקודם, כשש"ס הצטרפה להסתדרות הציונית והחלה להשתלב בתפקידים ובג'ובים, דגל התורה והעומד בראשה ח"כ משה גפני היו המתנגדים העיקריים והובילו קמפיין תקיף נגד המהלך. אבל כעשור לאחר מכן, לקראת הבחירות לקונגרס הציוני העולמי ב-2020, גם החרדים האשכנזים הצטרפו לחלוקת השלל במוסדות הלאומיים. לפי גורמים בהסתדרות הציונית, פינדרוס היה "אבי המהלך", והוא הרוח החיה מאחורי הסיעה החרדית האשכנזית האמריקנית "ארץ קודש" בראשות הרב פסח לרנר, שגייסה קולות להצבעה המונית ראשונה בקהילות החרדיות בארה"ב והצליחה להביא לבחירת 24 צירים (מנדטים) בקונגרס הציוני העולמי.

עם הצטרפותה לקונגרס, ארץ קודש נדרשה להתחייב ל"תוכנית ירושלים", סוג של מסמך מכונן של מטרות ההסתדרות הציונית העולמית, שהחליף את "תוכנית בזל" של הרצל לאחר קום המדינה ועודכן ב-2004 בנוסח פלורליסטי ומכיל במיוחד. תוכנית ירושלים העדכנית כוללת, בין השאר, גם סעיף שמתחייב ל"ביצורה של ישראל כמדינה יהודית ציונית ודמוקרטית ועיצובה כבעלת ייחוד ערכי רוחני המושתת על כיבוד הדדי של הרב גוניות בעם היהודי - כלומר הכרה וקבלה של זרמים ביהדות שהמפלגות החרדיות בכנסת נלחמות בהם כל העת.

ארץ קודש גם חתמה על ההסכם הקואליציוני המשותף שנחתם בסוף הבחירות, לצד נציגי הרפורמים, הקונסרבטיבים, מרצ, יש עתיד, מפלגת העבודה וישראל ביתנו, ושותפה במוסדות שנדבך מרכזי שלהן הוא חיזוק הקשר עם הזרמים היהודיים הלא אורתודוקסיים כמו גם הפעילות עם קהילת הלהט"ב. במסגרת ההסכם הקואליציוני, ארץ קודש קיבלה שורה של מינויים ותפקידי מפתח אליהם מונו בני משפחה ומקורבים של מקבלי ההחלטות ב"דגל התורה". שמואל ליטוב, מנכ"ל עיריית בני ברק שהיה בעבר עוזרו של גפני, מונה לסגן יו"ר קק"ל - תפקיד ללא שכר, אך רב השפעה. ובנו של יו"ר ועדת הכספים, אליהו גפני, מונה ליועץ בשכר בקק"ל. בנוסף, ארץ קודש קיבלה מחלקה חדשה בהסתדרות הציונית העולמית, "המחלקה לפריפריה והקשר עם התפוצות", שאליה מונה ישראל שוויבל, רואה חשבון מוערך, שנחשב למקורב לפינדרוס.

מסמכי הסתדרות הציונות העולמית. ללא, צילום מסך
מסמכי הסתדרות הציונות העולמית/צילום מסך, ללא
מסמכי הסתדרות הציונות העולמית. ללא, צילום מסך
מסמכי הסתדרות הציונות העולמית/צילום מסך, ללא

לפי גורמים בהסתדרות הציונית, פינדרוס הוא "המוציא והמביא", "הרוח החיה" "האופרטור הגדול", שסייע וניווט לארץ קודש בבחירות וההסכמים הקואליציוניים, ואף נכח במשרדי הסוכנות בזמן החתימה ופיקח על ההסכם בעצמו. "ארץ הקודש היא בעצם שם בדוי ל'דגל התורה'", אמר אחד הגורמים לוואלה!. "פינדרוס משחק על שני המגרשים. הוא הבין שהוא לא יכול לגרום לדגל התורה לחתום על הצהרת ירושלים אז הוא הגה את הרעיון להריץ רשימה חרדית אמריקנית ודרכה להשתתף במשחקי חלוקת השלל והכוח". בדגל התורה וארץ קודש מכחישים בתוקף את הקשר בין המפלגות וטוענים שמדובר ביוזמה עצמאית של לרנר, שמצוי ביחסי ידידות ארוכי שנים עם פינדרוס אך אין ביניהם שיתוף פעולה פוליטי. מטעמו של פינדרוס נמסר בתגובה: "חלומות טובים ומעניינים".

ההשתלבות של החרדים האשכנזים במוסדות הלאומיים עוברת יחסית בשקט בישראל, אך מעוררת התנגדות נחרצת בקרב רבנים חרדים בכירים בארה"ב, שמתנגדים להזדהות עם "ארגון המבוסס על עקירת הדת". במכתב פומבי שפרסמו בחודש שעבר תחת הכותרת "אל נא אחיי תרעו" הרבנים כתבו כי "לפי דעתם של גדולי הדורות אסור להשתתף בתנועת הציונות כדין המפורש במשנה - 'אל תתחבר לרשע'". הם האשימו את ארץ קודש בהטעיה של שומרי התורה והזהירו מפני הבחירות הבאות לקונגרס הציוני העולמי, שאמורות להיערך ב-2025: "שאף יחיד ואף מוסד לא יאבה ולא ישמע לקול הפיתויים של ארץ הקודש ושאף אחד לא ישתתף בבחירות כי התמיכה והשתתפות בהסתדרות הציונית העולמית היא חילול השם נורא. קוראים לציבור 'אל תשט אל דרכיה' של ארץ הקודש כי המפלגה הזו פסולה מעיקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully