וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות אסון צור רוצות צדק: "הוועדה המקורית התנהלה כמו מסיבת גן"

25.6.2023 / 17:44

41 שנים לאחר האסון בו נהרגו בפיצוץ 91 בני אדם, ועם ההודעה על הקמת ועדת החקירה, משפחות הפצועים וההרוגים מברכות על ההחלטה, אך מבקשות שהוועדה תקבע כי מדובר היה בפיגוע ולא בתאונת עבודה: "ועדת זורע קבעה תוך 5 ימים שזו תאונה, יש לנו צוואה להוציא את האמת לאור"

בווידאו: תיעוד בשחור לבן ממלחמת לבנון הראשונה שנערך במיוחד לציון 40 שנה למלחמת לשלום הגליל/צילום: דוברות משרד הביטחון

41 שנים לאחר אסון צור הראשון, לעשרות משפחות הנפגעים והחללים נודע היום (ראשון) כי ועדת חקירה חדשה תבדוק אם קריסת מבנה הממשל הצבאי הישראלי בעיר התרחשה עקב פיגוע חבלני, בשל ממצאים חדשים. המשפחות מחכות שהאמת תצא לאור, אך מרגישות כי דבר לא יחזיר את יקיריהם.

"קשה לי להגדיר את התחושות. 39 שנים אבא שלי חזר ואמר שהאסון הזה הוא לא אסון. שלא מדובר בתאונה טראגית אלא בפיגוע. שנים הוא אמר שהוא לא נפצע ושהחברים שלו לא נהרגו כתוצאה מתאונה טראגית, אלא מפעילות חבלנית עוינת", אמרה אודליה אלבו-שוויצר, בתו של ישראל דב שוויצר, אחד מהניצולים הבודדים באסון, שנפטר לפני כשנתיים.

"יש בי תקווה שהצדק ייצא לאור. יש עדויות. בלבנון יש כיכר שלמה על שם המחבל, תחת ההריסות נמצאו חלקי הגופה של המחבל ואף מנוע הרכב בו שעט עם מאות קילוגרמים של נפץ אל תוך הבניין בו שהו לוחמינו וביניהם אבא שלי. הגיע הזמן לעשות צדק עם המשפחות", אמרה אודליה, שהובילה במשך שנים את המאבק של המשפחות לחקירה מחודשת של האסון.

ישראל דב שוויצר שנפצע באסון צור הראשון -  פיצוץ בית הממשל הצבאי בצור. 1982. דובר צה"ל
ישראל דב שוויצר, שנפצע באסון/דובר צה"ל

אודליה מסרה כי המטרה במאבק היא להגיע לאמת ולהנציח את החללים. "מדובר במוות הרואי ובפצועים שנפצעו למען תקומת ישראל. לא מדובר באיזושהי תאונה טראגית של בלוני גז ובשבעה ימים לא קובעים מסקנות כאלה. במהלך השנים טייחו את הטיוח וזה מה שנדמה". אודליה אמרה כי המשאלה של אביה הייתה להוציא את האמת לאור: אבא שלי, בעודו בחיים, השאיר לי את הצוואה להוציא את האמת לאור. המשאלה שלו היא נר לרגליי ועבור החברים שלו, עבור האלמנות והיתומים".

"בוא לא נשכח שמי שעמד בראש הוועדה, האלוף זורע, טייח בעצמו את הסיפור שהיה בקו 300. אני רק יכולה לקוות שהאלוף אבולעפיה לא יטייח את הממצאים כמו שטייח בזמנו זורע", טענה אודליה. "כבר לא מעניין אותנו אם היה מחדל בחקירה כי הם כבר לא איתנו", המשיכה. "אבל הם גיבורים וצריך פעם בשנה, ב-11 בנובמבר שחברי הכנסת שמחממים את הכיסא שלהם יעמדו לזכרם כמו שעושים בכל אסון. זה ממש לא עניין של כסף, העניין הוא באמת להנציח אותם. 39 שנים שאבא שלי עשה פזצט"א על כל רעש וצרח בלילות וראה גופות כל זמן בשנה. די", קראה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אסון צור. אוסף התצלומים הלאומי
אסון צור/אוסף התצלומים הלאומי

סיגלית סילוק, תושבת קיבוץ גונן שבגליל העליון, שאיבדה את אחיה יוסף באסון צור, סיפרה לוואלה!:
"קצינת נפגעים התקשרה אליי היום להודיע לי שנפתחה ועדת חקירה רשמית. מבחינתי, זה כבר לא ישנה כלום. לצערי הרב, האסון גרם למשפחה הרבה צער וכאב. שום ועדה לא תחזיר את אחי היקר והאהוב".

עוד היא מספרת: "הייתי בת 14 כשאחי נהרג. אני זוכרת כל דבר. מי עמד לידי בהלוויה, מה לבשנו. זה היה אסון שהפך לנו את החיים. אמרתי היום לקצינת נפגעים. היינו 11 אחים. לא קיבלנו את הטיפול המתאים. ההתייחסות אז היא לא אותה התייחסות שיש היום לאחים שכולים".

סיגלית הוסיפה לספר כי לאחר האסון אמרו להם שהוא נגרם מפיצוץ בבלוני הגז. "ההורים שלי היו בשבר כל כך גדול שזה כבר לא שינה להם. לא דיברו על זה בבית. מה זה ייתן לנו ועדת חקירה? אנחנו אחים שכולים ואין לנו שום זכויות. אמרתי את זה היום גם לקצינת נפגעים. זה כואב בגוף".

"אבא שלי נפטר שמונה שנים אחרי שאחי נהרג בצור. אמא שלי חיה את השכול הזה יום יום ואנחנו איתה. כשהיא הייתה מאושפזת, היא הייתה מציגה את עצמה בפני הרופאים: אני מרים סילוק ואני אמא שכולה. אם היא הייתה בחיים היום, אני לא חושבת שהקמת ועדת החקירה הייתה מנחמת אותה. אני לא חושבת שזה יקל. זה לא יחזיר אותו", הוסיפה.

יוסף סילוק שנהרג באסון צור הראשון -  פיצוץ בית הממשל הצבאי בצור. 1982. דובר צה"ל
יוסף סילוק, שנהרג באסון צור/דובר צה"ל

"אני מברך על הקמת ועדת החקירה. כל המהלך לא קם סתם. אני גאה להגיד שהוועדה הוקמה לאחר עבודה מאומצת שלי ושל אודליה. במשך יותר מעשור אנו נלחמים שהוועדה תקום ושמחים שעכשיו זה קורה", אמר ליאור ביטון, בנו של מרדכי ביטון שנפל באסון. "במשך כל השנים ערכנו תחקירים לבד ומצאנו חומרים. כל מי שפנינו אליו בצבא או במשרד הביטחון ענה לנו בהודעה לקונית. הבטן שלנו מתהפכת, אתה שואף למשהו וכשהוא קורה, הדברים צפים ויש סערת רגשות. עברנו המון קשיים", סיפר על התהליך שעברו עד הקמת הוועדה.

ביטון אמר כי הוא מצפה לתוצאה חד משמעית מהחקירה החוזרת: "אני מצפה שהאמת תצא לאור, שזה פיגוע ולא תאונת עבודה". הוא הוסיף כי המשפחות לא מצפות לקבל דבר מלבד חקר האמת. "אני לא דורש דבר. אודליה למשל היא בת של ניצול, אני יתום. אנחנו מוכרים כמשפחה שכולה ומקבלים את מה שצריך. אנחנו פשוט רוצים שיגידו את האמת", הסביר.

"אבא היה לוחם במשמר הגבול והיה אחראי גם על המטבח. הוא היה בן 28 בנופלו. הכול התערבב לי אז. הייתי בן שש בזמן האסון. לא יהיה לי נחת. ל-76 החללים אין מנוחה נכונה בגלל הקביעה שזו הייתה תאונת עבודה", סיפר ביטון.

על ועדת החקירה שחקרה את האסון מיד אחריו אמר: "סיפור בלון הגז מופרך לחלוטין. עד שהיה קצין והיה הראשון שהגיע למבנה אחרי שהוא קרס סיפר כי כשהוא נכנס הוא הריח גז ורץ לבלונים לסגור אותם. הבלונים נשארו עומדים ולא נפלו. אז על איזה בלוני גז דיברו בוועדת זורע?" ביטון הוסיף כי הוא לא מחפש לערוף ראשים, "אבל זורע, שעמד בראש הוועדה, נתן חותמת לכך שזו הייתה תאונה ולא פיגוע תוך חמישה ימים. סביר להניח שהוא קיבל הוראות. להכריז על ועדת חקירה ביום ראשון ולהסיק מסקנות ביום חמישי - זה מדבר בעד עצמו. יש לנו את כל התמלול של ועדת זורע, היא התנהלה כמו מסיבת גן".

מרדכי ביטון שנהרג באסון צור הראשון. אתר יזכור, משרד הביטחון
מרדכי ביטון/משרד הביטחון, אתר יזכור

אסון צור הראשון התרחש ב-11 בנובמבר 1982, במהלכו קרס בניין הממשל הצבאי הישראלי בצור שבלבנון. באירוע נהרגו 91 בני אדם, בהם 76 חיילים, שוטרים ואנשי שב"כ ו-15 עצירים לבנוניים. לאחר האירוע מונתה ועדת חקירה בראשות האלוף (במיל') מאיר זורע, שבסיכומה נקבע כי האסון התרחש כתוצאה מדליפת גז. עם זאת, עם השנים נשמעו טענות שונות לפיהן היה מדובר בפיגוע מתוכנן. בנוסף, אחרי האסון חיזבאללה, שאז עוד היה ארגון קטן, לקח עליו אחריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully