וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המחאה: סניף הדואר בן יותר ממאה שנים לא יסגר

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 6:51

מאה שנים לאחר הקמתו, סניף הדואר הותיק של ראש פינה עמד בפני סגירה, מה שהיה משאיר את 3,300 תושבי המקום ללא שירותי דואר זמינים. תושבי הישוב פתחו במחאה נגד ההחלטה, ולבסוף הודיע הדואר כי הסניף ימשיך לפעול. "סניף דואר של ראש פינה הוא מוסד נחוץ"

סניף הדואר בראש פינה שנסגר לאחר 100 שנה 19 ביוני 2023. חזי שגב, אתר רשמי
סניף הדואר שעתיד להיסגר בראש פינה/אתר רשמי, חזי שגב

האביב של שנת 1909 לא האיר פנים לחקלאי ראש פינה; "רוח האיכרים עגומה מאד", נכתב בעיתון "הצבי" של אליעזר בן יהודה. הם ציפו לקצת גשם שלא הגיע ושדות הפול התייבשו. לשקדים נשקף שדפון "ורק לחיטה ולשעורה יש קצת תקוה, אם אך ירד די טל", דווח מהגליל העליון. למצב רוח הקשה הוסיפה העובדה כי שירותי הדואר למושבה היו גרועים ביותר. "הדואר במושבתנו נתון בידי איש פרטי, בעל המלון במושבתנו", נכתב בעיתון. תפקידו היה להביא דואר מצפת ולהובילו אליה פעמיים בשבוע, "אבל מכל בני המושבה אנחנו שומעים מתאוננים כי אין סדרים בדואר", נכתב.

כעת, 114 שנים מאוחר יותר, תושבי ראש פינה חששו כי שירותי הדואר במושבה יחזרו להיות כמו בראשית המאה הקודמת. לאחרונה נודע כי סניף הדואר הותיק בישוב עומד להיסגר ו-3,300 תושבי המקום ישארו בלי שירותי דואר. המקרה של הנסיון לסגירת הסניף הותיק בראש פינה משקף את המתרחש בישובים נוספים ברחבי המדינה; הציבור, הצעיר בעיקר, משתמש היום בשירותי הדואר פחות מאשר בעבר. הכנסות הדואר הולכות ויורדות, ההפסדים גדלים ובעקבות כך נסגרו כבר עשרות סניפים. וכך שירות שהמדינה העניקה פעם באופן יעיל וקבוע, הולך ודועך.

סניף הדואר הישן, ראש פינה. אוסף תמונות ארכיון ראש פינה ע"ש אברהם בלום, אתר רשמי
סניף הדואר הישן בישוב/אתר רשמי, אוסף תמונות ארכיון ראש פינה ע"ש אברהם בלום

כמה תושבים מראש פינה החליטו לנסות ולהילחם בגזירה, והפגינו בשבוע שעבר בצומת הכניסה לישוב. לבסוף, מאמציהם הניבו פרי, ודואר ישראל מסר כי בשלב זה הסניף ימשיך לפעול, ולא ייסגר. "הסניף עבר רעידות אדמה, מלחמות, הפגזות, חגיגות, ליווה את כל תושבי הגליל. ראש פינה אמרה 'לא' להחלטת דואר ישראל לסגירת סניף הדואר ההיסטורי בראש פינה", סיפרו מארגני ההפגנה.

"סניף דואר בישוב בגודל של ראש פינה הוא מוסד נחוץ", אמר אברמל'ה גוטפריד מראש פינה. לדבריו "בסניף הדואר באים לקבל חבילות, להעביר תשלומים שונים ולקבל מכתבים רשומים. הרבה פעולות עדיין נעשות באמצעות הדואר ולא יכולים להשאיר אותנו בלי השירות הזה". לדבריו, סניף הדואר הקרוב נמצא בחצור הגלילית, אבל מדובר בסניף קטן שלידו מעט מאד מקומות חניה. הוא ציין כי "בסניף הדואר בראש פינה יש תמיד הרבה אנשים ותמיד מחכים בו בתור. זו ההוכחה כי הוא נחוץ לנו".

תעודת משלוח בדואר ראש פינה, 1922. אוסף תמונות ארכיון ראש פינה ע"ש אברהם בלום, אתר רשמי
תעודת משלוח בדואר ראש פינה, 1922/אתר רשמי, אוסף תמונות ארכיון ראש פינה ע"ש אברהם בלום

הדואר המקרטע בזמן השלטון התורכי, שנסמך אז על רבי אלתר שוורץ, בעל המלון, השתדרג בתקופת השילטון הבריטי וב-1921 נחנך בית דואר במושבה. בתקופת המצור על צפת, בימי מלחמת העצמאות, הדואר שיועד לעיר הנצורה נשמר בדואר ראש פינה, עד שצפת שוחררה. באמצע שנות השישים נחנך בית דואר חדש ומפואר במושבה הקטנה. שר התקשורת, אליהו ששון, הגיע אז להניח את אבן הפינה ובנאומו "העלה על נס את חלקם של ראשוני ראש פינה , מעצבי דמותה של ההתיישבות בגליל וממשיכי מסורת הגבורה", דברי השר.

גוטפריד מזכיר את ימי הפאר של סניף הדואר בראש פינה. "לפני ארבעים שנה מדובר היה בסניף המרכזי של כל הגליל. מדואר ראש פינה יצאו כל יום חמישה קוי דואר נע לכל איזור הגליל העליון", סיפר. לפני עשר שנים סניף הדואר שופץ - אשנבי קבלה חדשים הותקנו ומסכים נתלו מסביב. כעת, אחרי יותר ממאה שנים, ראש פינה כמעט ונשארה ללא סניף דואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully