וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמים נכנסו למארב בג'נין שכלל מטען חבלה עוצמתי: "כמו חיזבאללה בלבנון"

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 12:06

גורם צבאי סיפר כי המטען שהתפוצץ בתקרית ככל הנראה שקל כ-40 ק"ג, והוציא את רכב ה"פנתר" החדיש מכלל שימוש. החילוץ של החיילים ארך יותר משעה, וגורמים בפיקוד מרכז מזהירים כי "כללי המשחק השתנו", לאחר שהופתעו במיוחד מהמקרה. "אנחנו בהלם - זה קיצוני לזירה הזו"

בווידאו: כוח מסתערבים נחשף בפעילות בג'נין - 6 לוחמים נפגעו בחילוץ, בהם כמה קשה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

גורם צבאי מפיקוד מרכז התייחס היום (שני) בשיחה עם וואלה! לתקרית בג'נין, וסיפר כי אופי המארב שהוכן ללוחמים חריג מאוד. "המטענים שהופעלו דומים ליכולות של חיזבאללה בלבנון, יש פה השתכללות", הסביר. "לפי הערכה ראשונית, מדובר במטען ששקל כ-40 ק"ג, והוציא את רכב ה'פנתר' מכלל שימוש, זה חריג ואפילו קיצוני לזירה הזו".

לדבריו, הרכב שנפגע נועד להתמודד עם מטענים וירי, ולכן בוחנים כעת אם המטען שגרם את הנזק הוא מתוצרת מקומית או שהוברח לאזור. "המטען ריסק את החלק האחורי של הפנתר, ברגע שהלוחמים יצאו מהרכב התחילו לירות עליהם", סיפר הגורם. "לא מדובר במקרה בודד, בחודש האחרון ראינו עלייה חדה בהיקף מטעני החבלה נגד הכוחות".

פצועים בפעילות צה"ל, ג'נין, 19 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
המארב בג'נין/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פצועים בפעילות צה"ל, ג'נין, 19 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פצועים בפעילות צה"ל, ג'נין, 19 ביוני 2023/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

כפי שהסביר הגורם מפיקוד מרכז, הפעלת מטען החבלה בעוצמה זו מאפיינת את חיזבאללה בגבול לבנון ואת חמאס בגבול רצועת עזה. "אנחנו בהלם מעוצמת הנזק, הפנתר הוא רכב ממוגן חדש, עכשיו נצטרך לחשב מסלול מחדש לגבי כניסות לאזור ג'נין", הזהיר הגורם. "צריך להבין איך נוצר פער מודיעיני וניתוח קרקע לפני המבצע".

"יש חור גדול ברכב, ועכשיו אנחנו מחכים שתתקיים הערכת מצב כדי לקבל החלטה באיזה רכבים ממוגנים אפשר להשתמש בג'נין, ואיך נכנסים לשטח כשיש מטענים כאלה שמאיימים על הכוחות - השתנו כללי המשחק", הוסיף הגורם. לאחר מכן, הוא הבהיר כי טרם שללו את האפשרות כי נעשה שימוש בטיל מאולתר או מטען שהופעל בצידו של הרכב.

מפקדים בגזרת שומרון הסבירו הבוקר מדוע הופתעו כל כך מהתקרית. "בחצי השנה האחרונה סיכלו צה"ל ושב"כ החדרה של חומרים דו-שימושיים לאזור, כדי למנוע ייצור מטעני חבלה. יהל"ם השתתפה בפעילות, כדי להתחקות אחר צירי ההברחה", אמרו המפקדים. "האירוע הזה הוא בגדר חצי הפתעה כי המוטיבציה הגבוהה לייצר מטעני חבלה ברמה כזו קיימת כבר שנה, מדובר בתהליך של עירבוב חומרים והפקה שחלקם מבוסס על דשנים וחומרים אחרים מתחום החקלאות והתעשייה".

פצועים בפעילות צה"ל, ג'נין, 19 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הפגיעה באחד מהרכב הצבאיים שחילצו את הלוחמים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפנות בוקר נכנס כוח מסתערבים של משמר הגבול ביהודה ושומרון לאזור ואדי ברוקין, כדי לעצור חשודים בפעילות טרור. בשלב בו כותרו שני מבנים, והחל מעבר מפעילות חשאית לגלויה, נפתחה אש כבדה לעבר הכוחות. כוחות גדולים הגיעו לאזור, על מנת לחלץ את החוליה שהייתה תחת ירי מסיבי. בזמן היציאה של אחד מרכבי המחלצים מהשטח, הופעל לעברו מטען שחדר את המיגון. רכב הפנתר נסע למקום הפיצוץ כדי לסייע בחילוץ הפצועים, אז גם הוא נפגע ממטען. אחרי החילוץ, שארך יותר משעה, פונו שבעה לוחמים שנפגעו לבתי החולים במצב קל עד בינוני.

בשלב זה אש נפתחה לעבר הלוחמים שנאלצו לצאת מכלי הרכב, עיקר הקושי היה לאתר את מקורות הירי ולגונן על הכוחות תוך ייצוב מצבם של הפצועים. לדברי החיילים, אש נפתחה אליהם גם מתוך מסגד. גורמי צבא הסבירו כי מדובר ב"מארב מטעני חבלה קלאסי". לדבריהם, כבר תקופה ארוכה אנחנו יודעים על מעבדות חבלה שמייצרות מטענים מסוגים שונים, חלקם ממוקמים מתחת לכביש, חלקם לצידו וחלקם מוסלקים בכל מיני צורות".

בזמן הפעילות נעצרו שני מבוקשים. על פי דיווחים, לפחות שלושה פלסטינים נהרגו, בהם נער בן 15, ו-28 נפצעו, ביניהם צעיר שנורה בראשו ומצבו קשה. מסוק קרב תקף באמצעות טיל מבנה שהיו בו חמושים, זו הייתה הפעם הראשונה מאז האינתיפאדה השנייה שכלי טיס תוקף בג'נין. גורם צבאי אמר כי הירי מהמסוק בוצע לעבר שטח פתוח, משום שהלוחמים היו במצוקה.

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בתדרוך לכתבים הצבאיים כי המבוקשים שנעצרו הם פעילים של הג'יהאד האסלאמי וחמאס. בנוסף, סיפר כי חמישה כלי רכב צבאיים יצאו מכלל שימוש בעקבות המארב, אך הכחיש שעוצמת המטענים הייתה דומה ליכולות של חיזבאללה. "לא הייתי מוציא אמירות כאלה כי זה לא נכון, ממש לא באזור הזה", אמר הגרי. "הפעילו עלינו מטען במרחב ולא בפעם הראשונה. כרגע המבצע הזה הוא מבצע לוגיסטי לחלץ את הרכבים. זה הולך לקחת כמה שעות טובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully