וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלשיך על המועמד למפכ"לות: "מטריד, קל לפגוע בעצמאות המשטרה"

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 10:56

המפכ"ל לשעבר התראיין ב-103FM, והתייחס בין היתר לאפשרות שניצב יורם סופר יבחר לכהן כמפכ"ל הבא. כמו כן, אלשיך התייחס לשיח הציבורי סביב מעורבותו הפוטנציאלית של שב"כ בטיפול בפשיעה בחברה הערבית: "רעיון מביך". על בן גביר אמר: "צריך לפטר אותו"

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה/מחאת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה

המפכ"ל לשעבר רנ"צ בדימוס רוני אלשיך התראיין הבוקר (שני) לתוכנית "שבע-תשע" עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM, שם התייחס בין היתר לאפשרות שניצב יורם סופר, מפקד מחוז החוף במשטרת ישראל, יבחר לכהן כמפכ"ל הבא עם סיום תפקידו של רנ"צ קובי שבתאי. כמו כן, אלשיך התייחס לשיח הציבורי סביב מעורבותו הפוטנציאלית של שב"כ בטיפול בפשיעה בחברה הערבית.

"אני בהחלט מוטרד", אמר תחילה אלשיך על האפשרות שניצב סופר ימונה למפכ"ל. "הנושא של עצמאות המשטרה הוא נושא מטריד, מפני שקל מאוד לפגוע בעצמאות המשטרה. צריך להגיד לשר 'לא', זה מה שהמחוקק קבע בפקודת המשטרה. יש עצמאות למפכ"ל באכיפת החוק, הוא כפוף לדין, איננו כפוף לשר. לפעמים צריך להגיד לשר 'לא'. בנימוס, מאחורי הקלעים, לא בתקשורת, אבל בסוף צריך להגיד לשר 'לא'. זו פקודת סכנה שבה בעצם השר יכול לבחון מי יגיד לו 'לא', וזה דבר מאוד בעייתי", הוסיף אלשיך.

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה לשעבר. ראובן קסטרו
"משטרה איננה שווה דבר וחצי דבר ללא שיתוף פעולה עם האזרחים". המפכ"ל לשעבר רנ"צ בדימוס רוני אלשיך/ראובן קסטרו
"אני מקווה שהגישה לא תאומץ על ידו, אבל אם היא תאומץ זה חמור מאוד - זו גישה שאיננה נכונה"

"אני מקווה שהגישה לא תאומץ על ידו, אבל אם היא תאומץ זה חמור מאוד - זו גישה שאיננה נכונה", סבר המפכ"ל לשעבר.

לדברי אלשיך, השחיקה בעצמאות המשטרה לא התחילה "עכשיו - מהמינוי או המועמדות של מועמד כזה או אחר", אלא "אנחנו במו ידנו, נתנו יד לשחיקת המשטרה. כל אזרחי מדינת ישראל". עוד הוא צין בהקשר זה: "לא ראיתי איש שיצא לרחובות להפגין מדוע אין מפכ"ל כשנתיים. כשהאזרחים לא באמת מבינים למה הם נפגעים ומה המחיר של משטרה שאיננה עצמאית, אז דברים נשחקים לאט לאט".

בהמשך, אלשיך נגע בתפקידה הבסיסי של משטרה בחברה דמוקרטית ומתוקנת, וטען כי כאשר משטרה "נצבעת בצבע פוליטי", לא משנה מהו, כל האזרחים האחרים שאינם מזדהים עם הכיוון הפוליטי הזה כמשטרה שלהם - נפגעים.

"כדי להעמיד שיטור באיזושהי חברה, מגזר, אוכלוסייה, חייבים לשתף פעולה עם האזרחים", אמר אלשיך. "אם אתה נתפס כמישהו שלא בא לתת שירות ולא בא לשרת את החברה, לא תקבל שיתוף פעולה. מי שלא מבין שמשטרה איננה שווה דבר וחצי דבר ללא שיתוף פעולה, איש לא ידווח למשטרה, איש לא ייתן עדות למשטרה, איש לא ישאיר ראיות. המשטרה לא יכולה להיות אפקטיבית ללא האזרחים. מי שלא מבין את זה לא מבין מהי משטרה", הסביר.

הפגנה נגד הפשיעה בחברה הערבית באום אל-פחם, 15 בינואר 2021. דוברות משטרת ישראל
הפגנה נגד הפשיעה בחברה הערבית. אום אל-פחם, ינואר 2021/דוברות משטרת ישראל
מעורבות שב"כ בטיפול בפשיעה בחברה הערבית? "רעיון מביך"

עוד במהלך הריאיון, כשנשאל האם מעורבותו של שב"כ בטיפול בפשיעה בחברה הערבית תרגיע את האלימות, אלשיך, שבעצמו כיהן כסגן ראש שב"כ, גרס כי מדובר ב"רעיון מביך". לטענתו, "שב"כ לא מקצועי במובן הזה שזה חוסר הבנה מה יתרונו היחסי של שב"כ. אני מדבר רק ברמה הטכנית מבצעית. שב"כ הוא מצוין בנושא מודיעין, אבל השב"כ הוא לא הגורם שיכול לפתור את בעיית הראיות במגזר הערבי".

"כאשר מדובר בסיוע בפער מודיעיני אני לפחות מבין את הטענה, כאשר מדובר במשהו שהוא סיוע ראייתי השב"כ מסתייע בראיות מהמשטרה, בדיוק ההפך. הפער בחברה הערבית הוא פער של ראיות ויכולת העמדה לדין. זה נופל בזה שכדי להעמיד לדין צריך לבנות תיק מבוסס ראייתית. בשביל זה צריך משטרה חזקה, שיתוף פעולה עם האוכלוסייה", הוסיף.

לדבריו, "כוחן של משפחות הפשע גבר כי המשטרה נחלשה. ככל שהמשטרה לא תחוזק, וזה אומר בכל מרכיביה כי לצערי הדברים הראשונים שיורדים מהפרק הם הכי בסיסיים וחשובים - תחנות המשטרה, הן מאוד נחלשות".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת פיגוע דריסה סמוך לתחנת אוטובוס,שכונת רמות, ירושלים, 10 בפברואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"צריך לפטר את השר בן גביר"/פלאש 90, יונתן זינדל

באשר לתחושת הביטחון האישי המעורערת של אזרחי המדינה, אלשיך סבר כי היא נובעת בין היתר מהחלשת כוחה של המשטרה ותחנות המשטרה. "כשכל זה נחלש בסופו של דבר האזרח הישראלי, בכל מקום, מקבל שירות פחות טוב. השוטרים נותנים את הנשמה אבל אנשים מתפטרים, מרגישים שזה לא ארגון שמעניין את המדינה, מסתכלים ימינה שמאלה, כבר אין פנסיות תקציביות, ומה שקורה שפחות שוטרים נדרשים לעשות יותר עבודה".

"צריך לפטר את השר בן גביר", קרא המפכ"ל לשעבר בסיום הריאיון. "הנזק שהוא עשה למשטרה אחרי נזק מצטבר, קצת רגיעה ואפילו הישגים בשנה המצומצמת הזו, בבת אחת פוגעים בעצמאות המשטרה, מתערבים בקבלת החלטות מקצועיות. הנזק שהדבר הזה מייצר, אני כבר לא מדבר על אמון הציבור במשטרה נשחק ברמה שלא תאמן. זו לא גזירת גורל, אפשר לטפל בזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully