וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצה"ל על המו"מ למכירת טנקי מרכבה למדינות באירופה: "צבא היבשה יתכווץ"

עודכן לאחרונה: 18.6.2023 / 8:20

קצינים ביקרו בשיחה עם וואלה! את העסקה המדוברת, בה צפויים להימכר טנקים מסוג מרכבה סימן 2 ו-3 לשתי מדינות במזרח אירופה. הקצינים הזהירו כי המהלך עלול לפגוע ביכולות הצבא, ובתרחיש של מלחמה בכמה חזיתות במקביל: "חיל האוויר לא יוכל לסייע כל הזמן"

בווידאו: גרמניה תשלח טנקי לאופרד 2 לאוקראינה/רויטרס

בשבוע האחרון התברר כי משרד הביטחון, בלחץ הממשל האמריקני, נערך לאפשרות של מכירת טנקי מרכבה סימן 2 ו-3 שנבנו בשנות ה-90 למדינות זרות באירופה. גורם ביטחוני אישר אמש (שבת) לוואלה! כי מתקיים כעת משא ומתן עם שתי מדינות באירופה אך אין בשלב זה בשלות לעסקה. מומחה ביטחוני בפולין העריך כי הטנקים מיועדים לפולין ואוקראינה.

לפי אותו המומחה, "לאוקראינה יש טנקים ונגמ"שים אבל היא נערכת למלחמה מתמשכת וכבר עכשיו מנסה לצבור כוחות לסוף שנת 2024". על הפרסומים אודות מכירת טנקי המרכבה לאירופה, אמר כי "קיימת אפשרות להשבחת הטנקים בישראל או בשותפות התעשיות הביטחוניות הפולניות שיש להן יכולות לכך. לכולם ברור כמה חשוב טנק בשדה הקרב. כוח אש, יכולת תמרון ומיגון הם ערך מוסף משמעותי בלחימה".

אחת האפשרויות היא שממשלת ישראל נכנעה ללחץ אמריקני לסייע לאוקראינה חרף המאמץ לשמור על מערכת יחסים יציבה עם מוסקבה ולקדם ללא הפרעות את המנגנון למניעת חיכוך הרוסי-ישראלי בסוריה.

טנק מרכבה. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
טנק מרכבה במהלך אימון/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

קציני קבע ומילואים טוענים כי המהלך למכירת הטנקי מרכבה לפני שבצה"ל יעלו את קצב ייצור הטנקים מסוג סימן 4 וטנקי "ברק", נגמ"שי הנמר והאיתן, מעיד על כך שצבא היבשה יתכווץ. זאת בעוד האיומים על הצבא גדלים מצד לבנון, סוריה, יהודה ושומרון, ורצועת עזה.

"ראינו איך בגלל מחסור בנגמ"שים, נאלצו כוחות יבשה להשתמש בנגמ"שי אמ-113 משנות ה-70 שהפכו למלכודות אש, חדירים לקליעי נשק קל וטילי נ"ט", טען קצין בכיר במילואים, והזכיר את אירוע חטיפת גופתו של לוחם חטיבת גולני סמ"ר אורון שאול במבצע צוק איתן.

עוד בוואלה!

לבקשת הבית הלבן: שר הביטחון גלנט ישוחח לראשונה עם מקבילו האוקראיני

לכתבה המלאה
טנק מרכבה. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
״צה״ל מחזיק בימ״חים טנקי מרכבה במצב סביר שניתן להשמיש ככוח אש"/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

קציני המילואים דחו את הטענה שמדובר בטנקים שנועדו לגריטה (מיחזור). "צה"ל מחזיק בימ"חים טנקי מרכבה במצב סביר שניתן להשמיש ככוח אש בגבולות במקרה של מלחמה בכמה חזיתות במקביל", אמר אחד מהם. "אם רוצים למכור טנקים ישנים ולהוציא אותם מהסד"כ חייבים להצהיר על האצת תהליך ייצור נגמ"שים וטנקים. אני לא בטוח שהקצונה הבכירה בזרוע היבשה שותפה לדעת שניתן למכור עכשיו טנקים, הגם שמדובר בישנים מהימ"חים. עלול לקרות מצב שהאוגדות המרחביות יצטרכו טנקים וכוח אש. חיל האוויר לא יוכל לסייע כל הזמן ולכולם כשהוא נדרש לתקוף בעומק ובמעגל שלישי".

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "בעקבות המלחמה באירופה מספר מדינות הביעו התעניינות ברכש טנקי מרכבה ישנים מעודפי צה"ל, שיצאו משירות לפני שנים. המגעים טרם הבשילו לעסקה וטרם אושרו במשרד הביטחון ו/או במדינות המתעניינות".

אמש פורסם כי לבקשת הבית הלבן, שר הביטחון יואב גלנט צפוי לשוחח בטלפון בתחילת השבוע עם שר ההגנה האוקראיני אולקסי רזניקוב ולדון בסיוע ישראלי "לא קטלני" לאוקראינה, כך אמרו לוואלה בכירים במערכת הביטחון.

בפנטגון ובבית הלבן לוחצים על ישראל בחודשים האחרונים לעשות יותר כדי לסייע לאוקראינה. ממשלת ישראל הנוכחית נוקטת בקו זהה לזה שבו נקטה ממשלה הקודמת ונמנעת מאספקת מערכות נשק לאוקראינה כדי להימנע ממתיחות מול רוסיה שעלולה לפגוע בחופש הפעולה של חיל האוויר נגד מטרות איראניות בסוריה.

גלנט ביקש מהצוות שלו להתחיל ולתאם את השיחה מול האוקראינים. מגעים ראשוניים התקיימו כבר במהלך יום שישי והשיחה צפויה להתקיים בתחילת השבוע. במהלך הפגישה בבריסל גלנט הציג לאוסטין את מדיניות ממשלת ישראל לגבי העברת סיוע צבאי לאוקראינה והדגיש כי ישראל לא תספק לאוקראינה מערכות נשק שיכולות לירות, כך לפי בכירים במערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully