F-35. דובר צה"ל
F-35/דובר צה"ל

התרגילים, התרחישים וההיערכות: כך מתכוננים בחיל האוויר לתקיפה באיראן

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 17:44

לאחר סיום תרגיל "אגרוף המחץ" עלתה תחושת המסוגלות הגבוהה בצמרת צה"ל לבצע תוכנית תקיפה רחבה באיראן. צוותי האוויר נערכים לתקיפה משולבת של מטוסי קרב עם מל"טים שמקבלים פקודות מהטייסים, ועד 2040 צפוי רכש ענק של מאות כלי טיס מתקדמים

כשבחוץ רוחות מאיימות מטהראן, משא ומתן מתקדם על הסכם הגרעין בין איראן לארצות הברית, ודריכות של קהילת המודיעין הישראלית שהכול ניסיון להתל במערב, צעד השבוע מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, לעבר חדר התדריכים של טייסת 102, "טייסת הנמר המעופף". מפקד מגמת נווטי קרב בבית הספר לטיסה, סרן א', הציג את מסיימי קורס הטיס ה-186 שישבו בחדר ונערכו לתדריך האחרון לפני המבחן המסכם. האלוף בר, העיר ש"עד שהקורס לא נגמר זה לא נגמר, ולכן אתם בהגדרה עדיין פרחי טיס". יושבי החדר, נעו באי נוחות בכיסאות, מאחר וגורלם עדיין מוטל על הכף. בחוץ צוותי הקרקע הכינו את מטוסי ה"לביא" להמראות במסגרת מבחני הטיסה.

ג', פרח הטיס ממגמת נווטי קרב, עלה לבמה הצרה, אפשר היה לחתוך את המתח בחדר עם סכין. הוא דיקלם בעל פה את שלבי טיסת המבחן, שהחלה זמן קצר לאחר מכן ודימתה תקיפה של סוללת טילי קרקע-אוויר מתקדמת שהצליחו האיראנים להבריח למרחב הסורי ואמורה לעבור לידי חיזבאללה בלבנון. התרגיל כלל טיסה בגובה נמוך, וחייב דיוק רב בניווט, במיוחד כשמדובר באזור רווי בסוללות טילי קרקע-אוויר מסוגים שונים ויעדי תקיפה.

מטוס אף 35 אדיר,סיום תרגיל ״אגרוף המחץ״. דובר צה"ל
מטוס F-35 (אדיר) בסיום תרגיל "אגרוף המחץ"/דובר צה"ל

בסיום התדריך הציג ג' סרטון בטיחות על שלב לא מוצלח בגיחה של טייס מלפני כשנה, והדגיש את נקודות התורפה בטיסה שכזו. מפקד החיל שאל כמה שאלות טכניות על אופי הטיסה, וקיבל במהירות מ-ג' תשובות חדות תוך הפגנת בקיאות גבוהה בנתונים ובמושגים המקצועיים. במהלך התדריך היה ברור כי החיל מטמיע כבר בשלבים המתקדמים של קורס הטיס את ההבנה בקרב צוותי האוויר לגודל האיומים המאתגרים במעגלים הקרובים והרחוקים, בהם איראן.

ביציאה מהחדר אי אפשר היה לפספס את השלט עליו הוטבע ציטוט של יצחק רבין חניכי הקורס: "האחריות שלכם היא מוחלטת, אין לכם אל מי להביט מאחוריכם. האחריות נעצרת אצלכם". קצין בכיר בחיל שהתהלך בפרוזדור הצר של הטייסת הסביר כי "כולם כאן מביאים את המשמעות, הדריכות ולאן חיל האוויר מכוון כשהוא מדבר על איומים ומוכנות מבצעית".

חיל האוויר נמצא בתנופה, לא רק בהרחבת המוכנות לתקיפה באיראן, אלא בכל מה שמשתמע מכך: דגש על טיפול במשרתי הקבע והסדיר, תכנון וכתיבת תוכניות מבצעיות, האצת תהליכי רכש, אימונים, דיוק הפרטים ליום פקודה לצד פעילות ביטחונית שוטפת ומעמיסה, כוננויות ומבצעים מיוחדים בזירות הקרובות והרחוקות.

טקס חילופי ראש אגף התכנון והקמת אגף התכנון ובניין הכוח הרב זרועי ואגף אסטרטגיה ומעגל שלישי 21 ביוני 2020. דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר/דובר צה"ל

לפני הסגירות האחרונות של התוכנית הרב שנתית ובהתאמה עם חיל האוויר שבראשו האיום האיראני, יצא צה"ל לתרגיל מטכ"לי רחב היקף לפני כשלושה שבועות, ראשון מסוגו, שדימה אלפי תקיפות בזירות קרובות ורחוקות בדגש על תקיפות באיראן והתמודדות עם תרחישי קיצון של פגיעות בעורף. מניתוח ראשוני של ממצאי התרגיל עלתה תחושת המסוגלות הגבוהה בצמרת צה"ל לבצע תוכנית תקיפה רחבה ויעילה באיראן. עם זאת, גורם ביטחוני בכיר שנכח במפקדת התרגיל הדגיש כי הופקו לקחים, ותובנות שדורשים תחקור, תכנון, שיפור, והטמעה בתוכניות האופרטיביות והאימונים של חיל האוויר, המודיעין והמטה הכללי.

"זו שנה מיוחדת", הסביר קצין בכיר בחיל האוויר השבוע. "צה"ל מגבש תוכנית רב שנתית וחיל האוויר בפנים, ולאור זה מגבשים גם תפיסה לשנים הבאות. הכותרת שלה היא 'המלחמה הרב זירתית', האתגר ברור. בשנה החולפת האצנו מאוד את המוכנות שלנו לאתגר, כולל בתרגיל האחרון 'אגרוף המחץ' שלראשונה תרגלנו את המתאר הזה".

בהתבסס על נתונים שעלו מגופי חקר ביצועים, התכנון והמבצעים בחיל האוויר, החליט האלוף בר לשלב בתרגילים ובאימונים אתגרים מנטאליים למפקדי היחידות והבסיסים, שמדמים פגיעה בתשתיות החיל, על גבול הכישלון, כדי לחזק גם את החוסן הארגוני והאישי ולשמר את רציפות התפקוד של החיל כולו. אנשי חקר הביצועים מצביעים על אפשרות שישוגרו לעבר ישראל אלפי רקטות וטילים ביממה ויזרעו הרס במאות מוקדים גם בבסיסי החיל, חרף הפעילות הענפה של מערך ההגנה האווירית. לכן, נדרשת רמה גבוהה מאוד של מענה לאפשרות שמסלולי המראה ייצאו משימוש.

קציני החיל מספרים כי האלוף תומר בר מעדכן מדי שבוע את כלל בכירי החיל ואת הרמטכ"ל על התקדמות תוכנית העבודה למוכנות תקיפה באיראן, היעדים המדויקים בהתאם למודיעין המצטבר, כוח אדם ורכש. "המטרה היא שהזרוע הארוכה שלנו תהיה אפקטיבית. התרגיל האחרון הראה שיש לנו רמת כשירות טובה מאוד אבל יש הרבה דברים לפתח במודיעין ואש. התוכנית הרב שנתית תביא את זה לצד אימון ותורת לחימה", הסביר קצין בכיר בחיל.

מטוס אף 15, מטס חיל האוויר, יום העצמאות, חוף תל אביב, 26 באפריל 2023. ראובן קסטרו
מטוסי F-15/ראובן קסטרו

בהתאם לתוכנית הרב שנתית של צה"ל, חיל האוויר ייכנס לתהליך מואץ של רכש עד 2040 בכל הפלטפורמות: מטוסי קרב, מסוקי קרב, מסוקי תובלה, כלי טיס לא מאוישים ולוויינים קטנים שירחיבו את היכולות של חיל האוויר לאסוף מודיעין בזמן אמת, לייצר מטרות איכות ולדייק את התקיפות בטווחים רחוקים מאוד מגבולות המדינה. לפי גורמים במערכת הביטחון, חיל האוויר האיץ את התהליכים לרכש לוויינים חדשים, ומתקרב לקליטת היקף גדול יותר של מטוסים לא מאוישים באופן כזה שיפעלו בלהקות ויאפשרו תקיפות משולבות של מטוסי קרב ומל"טים.

בנוסף לכך, לפי תוכניות חיל האוויר, עד שנת 2040 יהיו ברשותו 100 מטוסי חמקן מסוג "אדיר", 100 מטוסי אף-15, 100 מטוסי אף-16 וכעשר טייסות מל"טים. בחיל האוויר הדגישו כי בקרוב מאוד יפעיל החיל להקות מל"טים המכונות "ענני סערה" מעל רצועת עזה כשלב ראשון, ולאחר מכן בשאר גבולות המדינה.

בצה"ל מתרשמים שארצות הברית נחושה להגיע להסכם גרעין עם איראן בין אם יהיה הסכם רע או טוב לישראל. עם זאת, בצבא מעודדים מהעובדה שכל יום שעובר ללא הסכמים שמגבילים את חופש הפעולה מאפשר להרחיב את משך האימונים והתרגילים ולהכשיר יותר אנשי צוות אוויר במסגרת המוכנות לתקיפה באיראן.

דגל איראן במתקן נפט במפרץ, 25 ביולי 2005. רויטרס
דגל איראן מתנוסס מעל מתקן נפט במדינה/רויטרס

אחת הדילמות הגדולות ביותר עבור מפקד חיל האוויר הייתה האופן בשו יהיה ניתן לשמור את ההון האנושי האיכותי בדרגות הסרן והרס"ן מכלל המערכים בשורות החיל, כשבחוץ קורוצות להם משכורות גבוהות בהרבה יותר. נוכח האתגר הגדול בזירה הצפוני, הוחלט במשרד האוצר בהנחיית שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לא להתגושש עם צה"ל ברוח האיומים במזרח התיכון, מתוך הבנה לגודל השעה והדחיפות, ולאפשר תוכנית תקציבית לשכר משרתי קבע שמאפשרת לשמר מומחי ידע ואת הקצונה הזוטרה.

"לאף אחד אין ספק שאם ממשלת ישראל תנחה את חיל האוויר לתקוף באיראן שניות לאחר מכן תתחיל מלחמה עם חיזבאללה בלבנון שתחייב את צה"ל לצאת לתמרון רחב", אמר גורם ביטחוני שהשתתף בתרגיל. "סוגיית התמרון היא לא שאלה, היא עובדה מוגמרת כפופה לתקיפה באיראן - אם תתרחש, חסן נסראללה לא יעמוד מנגד".

ג', פרח הטיס ונווט הקרב, שאמור בשבוע הבא לעלות על מגרש המסדרים בבסיס חצרים ולקבל את כנפי הטיסה, יצטרף לאחת מטייסות הקרב של החיל להמשך הכשרה, ובעוד שמונה חודשים בערך יקיים את טבילת האש המבצעית הראשונה שלו בהתאם להמלצות מפקדיו. העומס על הנווטים בתא המטוס לתקיפות ביעדים רחוקים מתגבר משנה לשנה. הטייסים נדרשים לדיוק מירבי בהתאם לתוכנית וריבוי המשימות עולה יחד עם האיומים, הסבירו קצינים בכירים בחיל, ולכולם ברור כי במשימת תקיפת מתקני גרעין באיראן לנווטי הקרב יהיה חלק דרמטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully