וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות מזניח את ערכות האונס - ואנסים עלולים לצאת לחופשי

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 14:49

כאלף ערכות של דגימות שנלקחו מגופם של קורבנות עבירות מין נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים ברחבי הארץ. משרד הבריאות לא פועל לאיסופן, ולמוסדות הרפואיים אין היכולת להמשיך לאחסן אותן. בינתיים, ראיות שעשויות להרשיע אנסים עלולות להיפגע. "המשרד צריך להתעורר"

בווידאו: אונס בת השנתיים: בן 17 מבית שמש הואשם במעשה סדום בפעוטה/רוני כנפו

שנה לאחר שנכנס לתוקפו החוק לשמירה של דגימה של נפגעי עבירות מין, כאלף ערכות אונס עדיין נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים ברחבי הארץ, כך עולה מתיעוד שהגיע היום (שלישי) לידי וואלה. במסגרת החוק, על משרד הבריאות לאסוף את הערכות מבתי חולים, לאחר הודעה לנפגעות, ולהעבירן לשימור בידי המשטרה באחסון ראוי שלא יפגע באיכותן.

מטרת החוק, שהובילה ח"כ מירב בן ארי, היא לבטל את מגבלת הזמן על שמירת דגימות מגופם של קורבנות עבירות מין, כדי לאפשר בסיס לתשתית ראייתית גם לאחר שלושה חודשים. למעשה, הצעת החוק שמה סוף להשמדה השיטתית של ראיות פורנזיות שהייתה נהוגה בארץ, כשבתי החולים השמידו ערכות אונס שלושה חודשים בלבד לאחר האיסוף. אולם, כל עוד משרד הבריאות לא פועל לאיסופן, הערכות עלולות להיהרס או להיאבד ולגרום לנזק נוסף לקורבנות.

ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים. ללא, אתר רשמי
ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים/אתר רשמי, ללא

על פי החוק, ישנה הסדרה של איש צוות בית החולים הרשאי לדגום את הערכה והפרטים שצריך לתת לנפגע העבירה מינית. החקיקה נתנה פרק זמן למשרד הבריאות להתארגן בכל הנוגע לערכות שנאספו מרגע הפסקת ההשמדה ועד מועד חקיקת החוק, ונשמרו בבתי החולים. על המשרד היה לצאת בקול קורא לציבור כדי ליידע שזכות הנדגם להחליט אם להעביר את הערכה לשמירה במחסן הראיות המשטרתי, להשאירה בבית החולים או לקבל פרטים ומידע.

מנגד, החוק לא הגדיר פרק זמן שעל ערכות טריות להגיע לשימור במשטרה. במחסן הראיות המשטרתי יש שימור ראיות פורנזיות כך שהן לא יתכלו. בנוסף ישנם מספר אנשי צוות מצומצם שרשאי להיכנס למחסנים כדי שלא ייכנס אדם שעלול לפגוע או להשמיד אותן, שלא כמו במחסני בתי החולים.

עוד בוואלה!

מ' שנאנסה בתיכון היוקרתי בתל אביב על העונש המקל: "המערכת התחשבה באנס"

לכתבה המלאה
ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים. ללא, אתר רשמי
ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים/אתר רשמי, ללא

מנהל בית חולים במרכז הארץ אמר לוואלה כי בתי החולים לא יכולים להמשיך לכסות על ההתמהמהות של משרד הבריאות: "בית חולים לא יכול להיות מקום לאחסון ראיות משפטיות. מאז נכנס החוק לתוקפו, אנחנו הפסקנו להשמיד את הערכות אחרי שלושה חודשים, כמו שהיה נהוג עד שנכנס החוק לתוקפו. כיום, הערכות הולכות ונערמות, כשלנו אין את האמצעים או היכולות לשמר אותן לטובת הנפגעים והנפגעות. משרד הבריאות צריך להתעורר משנתו גם בנושא הזה".

ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים. ללא, אתר רשמי
ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים/אתר רשמי, ללא

"יותר משנה מאז נכנסה לתוקפה החקיקה שמסדירה את מעמד ערכות האונס בישראל, ומשרד הבריאות טרם ישם אותה למרות פניות חוזרות ונשנות בנושא. כדי להוסיף חטא על פשע לא הנגיש המשרד לציבור כתובת מרוכזת לבירורים ופניות בנושא וכך נפגעות ונפגעים שערכת האונס שלהם נדגמה לפני העברת החוק לא יכולים לממש את זכותם להורות על העברתה לידי משטרת ישראל לשם שמירה ראויה, סודית ומאובטחת", הוסיפה יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית. "כאלף ערכות אונס שבנידון עודן מאוכסנות בתנאים שאינם עומדים בהוראת החוק בבתי החולים השונים והיכולת להשתמש בראיות אלו בהליכים פליליים עלולה להיפגע. זו הפרה של החוק ושל חוק זכויות החולה, ואנחנו קוראות למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימנטוב להתערב לטובת הסדרת הנושא לאלתר".

יעל שרר. אורי קידר, אתר רשמי
"חטא על פשע". יעל שרר/אתר רשמי, אורי קידר
ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים. ללא, אתר רשמי
ערכות אונס נשמרות בתנאים מחפירים בבתי החולים/אתר רשמי, ללא

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות לא קיבל מידע או תלונה על ליקויים בשמירת ערכות האונס. ככל שיתקבלו הן ייבדקו ויטופלו כנדרש. משרד הבריאות יחד עם צוותי המרכזים האקוטיים ומשטרת ישראל, פעלו ליישום החוק להסדרת שמירת ערכות אונס והחל מתחילת החודש הנוכחי כל המרכזים פועלים בהתאם לתיקון החקיקה בכל ערכה חדשה שנלקחת. על פי לשון החוק, העברת ערכות האונס שנשמרו במרכזים, הותנתה בקבלת הסכמה מדעת מהנבדקות, באמצעות קול קורא כללי, כאשר תהליך הכנת הטפסים הייעודיים, אפיון התהליך תוך שמירה על עקרונות הפרטיות ופיתוח מערכת ממוחשבת להחתמת הנפגעות על ההסכמות, עודנו מתנהל. עד לסיום תהליך זה, הערכות נשמרות בתנאים הנדרשים בבתי החולים, ועל פי כללי שמירה ברורים שנקבעו. בנוסף מתבצעים רענונים לצוותי המרכזים באופן ברור ותדיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully