וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמים נגד ניהול תחקיר הפיגוע בגבול מצרים: "מרחו אותנו, לא נתנו לנו לדבר"

עודכן לאחרונה: 12.6.2023 / 16:30

מפקד עוצבת אדום ומפקד חטיבת פארן צפויים להציג את ממצאי התחקיר, כפי שהוצגו לרמטכ"ל, שבהתאם יפרסם מחר את החלטותיו. במקביל, לוחמים ולוחמות בגזרה טענו: "לא רוצים לשמוע את האמת, לא נתנו לקצינים לדבר כמו שרצו"

בווידאו: אמיר בוחבוט עם תחקיר הפיגוע בגבול מצרים/אמיר בוחבוט

מפקד עוצבת אדום תא"ל איציק כהן ומפקד חטיבת פארן אל"מ עידו סעד, צפויים להציג היום (שני) את ממצאי תחקיר הפיגוע בגבול מצרים, כפי שהוצג לרמטכ"ל. בתוך כך, לוחמים ולוחמות בגזרה מתחו ביקורת על אופן ניהול התחקיר וטענו כי "לא נתנו לקצינים לדבר". מחר, יפרסם הרמטכ"ל את מסקנותיו ובהתאם יקבל החלטות בנוגע לקצינים ובעלי תפקידים בגזרה.

בעקבות פניית וואלה לדובר צה"ל, הופסקה הפקודה לפיה החיילות נדרשות לשמור לבד במהלך הלילה, במשך ארבע שעות, בחסם 10/12 סמוך למוצב "שגוב" שממוקם לא הרחק מגבול מצרים. תא"ל כהן הגיע במיוחד לגזרה, בחן את טענות החיילים והורה על שינוי הפקודה - ומעתה ישמרו צמד לוחמים בחסם. אולם, הביקורת מצד הלוחמים והלוחמות בגזרה לא הסתיימה בכך.

החיילים מתחו ביקורת על ניהול תחקיר הפיגוע: "לא נתנו לקצינים לדבר כמו שרצו. סגנית מפקד הפלוגה, שהייתה במקום הפיגוע וראתה הכול, לא אמרה את מה שהיא מרגישה באמת וחושבת על ההתנהלות של החטיבה והגדוד. היא יודעת בדיוק מה קורה בגזרה".

שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול מצרים 03 ביוני 2023. ללא, אתר רשמי
הלוחמים אוהד דהן ואורי יצחק אילוז והלוחמת ליה בן נון, שנהרגו בפיגוע/אתר רשמי, ללא

לטענתם, "התרענו שאנחנו לא עומדים במשמרות של 12 שעות, אבל לא הקשיבו לנו ומרחו אותנו. גם בתחקיר לא נתנו לנו באמת לדבר, מרחו אותנו גם בתחקיר, לא רוצים לשמוע את האמת. ידעו שהחפ"קים נמצאים כל היום בחוץ ושהקצינים ערים כל היום, איך רצו שהם יהיו חדים?".

הלוחמים והלוחמות מתחו ביקורת גם על החלטות שהתקבלו בימים האחרונים. לטענתם, יממה לאחר הפיגוע הוחלט כי הסיורים הרכובים בציר הסמוך לגבול לא ישהו במקום חשוף עם כינון ישיר - מחשש לירי, אלא ימתינו מאחורי מחסה: "אז החליטו להציב קראוון ישן סמוך למקום הפיגוע, באזור חשוף לגבול, ולהגיד לנו תנוחו בו?, כאילו דואגים לנו בגלל המשמרות הארוכות" טענו החיילים, "מה מצפים, שלוחמים ולוחמות ינוחו בקרוואן יחד?".

ההערכה היא כי בעקבות הפיגוע מפקדים בגדוד ברדלס יודחו בשל השגיאות והתקלות בשגרה המבצעית, ברמת המשמעת, ובהפעלת הכוחות וכי ינתנו לפחות הערות אישיות ונזיפות למפקדים בחטיבת פארן.

הקרבה בין הגדר לעמדת השמירה, הר חריף, גבול מצרים. אמיר בוחבוט
הקרבה בין הגדר לעמדת השמירה, הר חריף, גבול מצרים/אמיר בוחבוט

מדובר צה"ל נמסר כי: "התחקיר הוצג לרמטכ"ל ויסוכם בימים הקרובים, ולאחר מכן יוצג למשפחות ואז לציבור. הקראוון משמש את כוחות צה"ל בגזרה עבור צרכים שונים כגון מגורים, חפ"ק נייד ועוד, ובכך מאפשר רציפות תפקודית ומבצעית לכוחות בשטח".

ימים ספורים לאחר הפיגוע שאירע לפני כשבועיים, הלוחמים והלוחמות בגזרה מתחו ביקורת רבה על התנהלות הפיקוד הבכיר בחטיבה ובעוצבה. אחת הלוחמות התלוננה על תנאי השמירה והביטחון באזור. "שחקו אותנו, העמיסו עלינו פעילות לא אנושית", טענה הלוחמת, "מי מסוגל לעמוד ב-12 שעות משמרת בתנאי מזג האוויר הזה? יש קצינים כמו בחפ"ק שחמישה ימים שבקושי יוצאים מ'הרנגלר' (ג'יפ צבאי לא ממוגן, א"ב), והכול בשביל מה? שלא תהיה הברחת סמים? זו עבודת משטרה".

הלוחמת ציינה כי קיצרו את המשמרות מ-12 שעות ל-8, בעקבות הטענות על השמירה הארוכה שביצעו הלוחמים שנהרגו בפיגוע ליה בן נון ואורי יצחק אילוז. "אם הכול היה בסדר לפני הפיגוע, אז למה קיצרו לנו את המשמרות? כי הבינו שמשהו פה היה דפוק".

רכבי ביטחון בסמוך לזירת הפיגוע בגבול עם מצרים, 3 ביוני 2023. רויטרס
רכבי ביטחון בסמוך לזירת הפיגוע בגבול עם מצרים, 3 ביוני 2023/רויטרס

מהתחקיר שבוצע בפיקוד הדרום, בראשות אלוף אליעזר טולדנו, עולה כי השוטר המצרי נטש משמרת בעמדה וצעד לעבר הגבול במשך כארבע שעות, בשלוחה תלולה כשבחלק ממנה טיפס. כל זאת, מבלי שהכוחות שמפעילים אמצעי תצפית ומכ"מים יבחינו בו. לאחר מכן, נכנס המחבל לשטח ישראל דרך "מעבר ביטחון" בגדר הגבול, שאובטח באמצעות אזיקון פלסטיק. נטען, שכלל שהגורמים הבכירים בפיקוד הדרום, בהם גורמי מודיעין בצה"ל ובמערכת הביטחון, ידעו על המעברים הפרוצים. "ההחלטה לפתוח את מעברי הגבול בתוך הגדר לא נולדה בגדוד או בחטיבת פארן", אמר גורם בפיקוד הדרום והוסיף, "אין ספק שמעברי הגבול לא מאובטחים באופן ראוי. צריך לבצע על כך חשיבה מחודשת".

המחבל צעד שלושה קילומטרים לעומק השטח מבלי שהתצפיות יבחינו בו לכיוון כללי בה"ד 1, וכ-300 מטר מהר חורשה, סביבו טיילו עשרות אזרחים מטיילים. לפי התחקיר, המחבל הגיע לקו הגדר, גרר את הגדר התלתלית הצידה - אך התעכב בכך דקות משמעותיות, ובזמן הזה היה ניתן להבחין בו. בשלב הזה הבחין המחבל בשתי עמדות מאוישות במרחק של מאות מטרים ממנו. לבסוף, החליט להתנגב לעבר העמדה השמאלית, תוך שהוא נצמד לקיר מתחת לעמדה. בשלב מסוים עבר לזחילה - ואז פתח באש לעבר הלוחמת בן נון והלוחם אילוז. האחרון שכב בקצה הימני של הציליה, והלוחמת במרחק של שלושה מטרים ממנו באמצע הציליה.

מוחמד סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול. פייסבוק, צילום מסך
מוחמד סלאח, המחבל שביצע את הפיגוע בגבול - שוטר מצרי/צילום מסך, פייסבוק

הגורמים שמעורבים בתחקיר טוענים כי השוטר המצרי פעל באופן שלא מאפיין שוטר גבול. לפי הערכה, הוא התאמן ותכנן לפרטי פרטים את הפיגוע, כולל לבנות עמדות ירי על הרכסים באמצעות אבנים. יחד עם זאת, הדגישו הגורמים כי הצליח להרוג את הלוחם השלישי, אוהד דהן קשר המח"ט, בירי צרור מהמותן ולרוחב, ולא בין כוונות. סוגיה זו הועברה לבדיקת גורמי המודיעין שבוחנים את זהות ועבר השוטר המצרי. בחטיבת פארן יש חילוקי דעות האם קשר המח"ט שנהרג מאש המחבל בהסתערות היה עם קסדה או בלי, מאחר שנפגע בראשו. ממתינים להחלטת המעבדה לזיהוי פלילי בנושא. גשש החטיבה מתעקש שראה את הלוחם עם קסדה.

תגובת דובר צה"ל: "בוצעו תחקירים של כלל המפקדים והחיילים המעורבים בהם ניתנה להם האפשרות לדבר באופן חופשי. כמו כן, ניתנה האפשרות למפקדים המעורבים לקיים שיחות פרטניות עם המפקדים הבכירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully