וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצאי תחקיר הפיגוע בגבול מצרים - וביקורת הלוחמים: "העמיסו עלינו פעילות לא אנושית"

עודכן לאחרונה: 7.6.2023 / 21:48

על רקע תחקיר הפיגוע שהרמטכ"ל יקבל מחר, לוחמי ולוחמות גדוד ברדלס מתחו ביקורת על הפיקוד הבכיר בחטיבה ובעוצבה. "החיילים כאן גמורים, מנטלית ופיזית", קבעו. גורמים בפיקוד הדרום הודו כי מעברי הגבול "אינם מאובטחים באופן ראוי" - וכי לא היו התרעות על פיגוע במרחב

בווידאו: אמיר בוחבוט עם תחקיר הפיגוע בגבול מצרים/אמיר בוחבוט

לוחמי ולוחמות גדוד ברדלס מתחו היום (רביעי) ביקורת על הפיקוד הבכיר בחטיבת פארן ובעוצבת אדום, על רקע תחקיר הפיגוע בגבול מצרים שאמור להיות מוגש לרמטכ"ל הרצי הלוי מחר. אחת הלוחמות התלוננה על תנאי השמירה והביטחון באזור. "שחקו אותנו, העמיסו עלינו פעילות לא אנושית", טענה הלוחמת.

הלוחמת הטיחה דברים בקצונה בחטיבה. "מי מסוגל לעמוד ב-12 שעות משמרת בתנאי מזג האוויר הזה? יש קצינים כמו בחפ"ק שחמישה ימים שבקושי יוצאים מ'הרנגלר' (ג'יפ צבאי לא ממוגן), והכול בשביל מה? שלא תהיה הברחת סמים? זו עבודת משטרה", טענה, וציינה כי קיצרו את המשמרות מ-12 שעות ל-8 שעות, בעקבות הטענות על השמירה הארוכה שביצעו הלוחמים ליה בן נון ואורי יצחק אילוז. "אם הכול היה בסדר לפני הפיגוע, אז למה קיצרו לנו את המשמרות? כי הבינו שמשהו פה היה דפוק. אף לוחם לא מסוגל לעמוד במשמרת כזו. אם הכול היה בסדר, למה הורידו עמדות (העמדות הזמניות ליד הגבול שהורכבו מעמדה צרה וציליה - א"ב) אחרי הפיגוע?".

לוחמי הגדוד נשאלו מדוע לא ירו על המחבל המצרי במא"ג (מקלע אחיד גדודי), ובמקום בחרו להסתער לעברו ברובים. "גם אנחנו שואלים", הודו. "תשאל את המא"גיסטים מתי בפעם האחרונה הם ירו במא"ג, מתי התאמנו על המא"ג. רוצים להפיל הכול על הסמ"פית שלנו. היא מקצועית ויש לה מוטיבציה אבל בני אדם צריכים לנוח, לישון". גם הלוחמים האלה האשימו את הקצונה הבכירה. "הסיפור הזה מתחיל למעלה. כולם ידעו על המשמרות הקשות, כולם ידעו ששוחקים אותנו, כולם ידעו שלוחמים נרדמים בשמירה. מי יכול להישאר ער ככה? החיילים כאן גמורים, מנטלית ופיזית".

המחבל נטש עמדה וצעד 5 ק"מ עד שחדר לישראל, גבול מצרים. אמיר בוחבוט
מסלול המחבל/אמיר בוחבוט

מהתחקיר שבוצע בפיקוד הדרום בפיקוד אלוף אליעזר טולדנו עולה כי השוטר המצרי נטש משמרת בעמדה וצעד לעבר הגבול במשך כארבע שעות, בשלוחה תלולה כשבחלק ממנה טיפס. כל זאת, מבלי שהכוחות שמפעילים אמצעי תצפית ומכ"מים יבחינו בו. לאחר מכן, נכנס המחבל לשטח ישראל דרך "מעבר ביטחון" בגדר הגבול, שאובטח באמצעות אזיקון פלסטיק. נטען, שכלל שהגורמים הבכירים בפיקוד הדרום, בהם גורמי מודיעין בצה"ל ובמערכת הביטחון, ידעו על המעברים הפרוצים. "ההחלטה לפתוח את מעברי הגבול בתוך הגדר לא נולדה בגדוד או בחטיבת פארן", אמר גורם בפיקוד הדרום והוסיף, "אין ספק שמעברי הגבול לא מאובטחים באופן ראוי. צריך לבצע על כך חשיבה מחודשת".

המחבל צעד שלושה קילומטרים לעומק השטח מבלי שהתצפיות יבחינו בו לכיוון כללי בה"ד 1, וכ-300 מטר מהר חורשה, סביבו טיילו עשרות אזרחים מטיילים. לפי התחקיר, המחבל הגיע לקו הגדר, גרר את הגדר התלתלית הצידה - אך התעכב בכך דקות משמעותיות, ובזמן הזה היה ניתן להבחין בו. בשלב הזה הבחין המחבל בשתי עמדות מאוישות במרחק של מאות מטרים ממנו. לבסוף, החליט להתנגב לעבר העמדה השמאלית, תוך שהוא נצמד לקיר מתחת לעמדה. בשלב מסוים עבר לזחילה - ואז פתח באש לעבר הלוחמת בן נון והלוחם אילוז. האחרון שכב בקצה הימני של הציליה, והלוחמת במרחק של שלושה מטרים ממנו באמצע הציליה.

הגורמים שמעורבים בתחקיר טוענים כי השוטר המצרי פעל באופן שלא מאפיין שוטר גבול. לפי הערכה, הוא התאמן ותכנן לפרטי פרטים את הפיגוע, כולל לבנות עמדות ירי על הרכסים באמצעות אבנים. יחד עם זאת, הדגישו הגורמים כי הצליח להרוג את הלוחם השלישי, אוהד דהן קשר המח"ט, בירי צרור מהמותן ולרוחב, ולא בין כוונות. סוגיה זו הועברה לבדיקת גורמי המודיעין שבוחנים את זהות ועבר השוטר המצרי. בחטיבת פארן יש חילוקי דעות האם קשר המח"ט שנהרג מאש המחבל בהסתערות היה עם קסדה או בלי, מאחר שנפגע בראשו. ממתינים להחלטת המעבדה לזיהוי פלילי בנושא. גשש החטיבה מתעקש שראה את הלוחם עם קסדה.

מוחמד סלאח, השוטר המצרי שביצע את הפיגוע בגבול. פייסבוק, צילום מסך
המחבל/צילום מסך, פייסבוק

בתחילה חשבו בחטיבת פארן כי מדובר בירי נקמה על סיכול הברחת הסמים לפנות בוקר בגבול המצרי, אך מפקד האוגדה תא"ל איציק כהן קבע שמדובר בפיגוע טרור אחרי שאותרה סכין קומנדו סמוך לציליה. בפיקוד הדרום הדגישו כי בזמן שגורמים בחטיבת פארן רצו לחזור לשגרה, בזמן שיש מחבל בעומק השטח הישראלי, אחרי סריקות שארכו לפחות שעתיים, התעקש מפקד האוגדה תא"ל איציק כהן להמשיך לסרוק את השטח.

לבסוף, למרות שפע הסנסורים במרחב, המכ"ם, היקף הכוחות ויכולות הרחפן, מי שזיהתה את המחבל בטווח של שלושה קילומטרים באמצעות משקפת הייתה מפקדת כיתה מגדוד ברדלס. בתחילה הוא זוהה ללא נשק, חולצה בהירה ומכנסיים שחורים ונדמה היה שמדובר באזרח - אך כשהופעל לעברו הרחפן הוא זוהה עם רובה.

הגורמים העריכו כי יש כוונה להדיח מפקדים בגדוד ברדלס בשל השגיאות והתקלות, השגרה המבצעית, רמת המשמעת, כולל הפעלת הכוחות ולפחות הערות אישיות כולל ונזיפות בחטיבת פארן. בנוסף לכך, תוך כדי התחקיר הועלו טענת כי איום הייחוס של הכוחות בגבול מצרים הדגיש את העובדה כי מדובר בגבול של שלום שמגביל מאוד את הכוחות בהוראות הפתיחה באש ואת היקף הכוחות. לכן, אמרו בתשובה לביקורת כי לא היו התרעות או איום מצד שוטר מצרי שיבצע פיגוע במרחב המדובר. איום הייחוס שהוכתב לעוצבת אדום אפשר נטילת סיכונים שתיבחן כעת על ידי הרמטכ"ל הלוי והאלוף נמרוד אלוני, שמונה לבחון את התפיסה. גורמים בפיקוד הדרום קראו לגורמים הבכירים לעדכן את הערכת המצב המודיעינית לגזרת סיני על רקע הפיגוע והלחימה הנמשכת בין צבא מצרים וגורמי הג'יהאד העולמי.

שלושת החיילים ההרוגים בתקרית הקשה בגבול מצרים 03 ביוני 2023. ללא, אתר רשמי
אוהד דהן, ליה בן נון ואורי יצחק אילוז: הלוחמים שנהרגו בפיגוע בגבול מצרים/אתר רשמי, ללא

סוגיה נוספת שהדגישו בפיקוד הדרום, היא כי חרף העובדה שמרבית העיסוק של הגדודים המעורבים מכוון לסיכול הברחות סמים בגבול המצרי, בשנה האחרונה הם נתקלו באש חיה של מבריחים מהצד המצרי, השיבו באש קטלנית לעבר היורים בצד המצרי בטווח של 30 מ' וזיהו פגיעות - אך הסוגייה לא פורסמה בגלל רגישות מול מערכת הביטחון המצרית.

עוד הדגישו גורמים בפיקוד הדרום, כי למרות הביקורת על חטיבת פארן, בשנת 2022 סוכלו ונתפסו הברחות סמים בשווי של 220 מיליון שקלים ומתחילת שנת 2023, בחמישה חודשים ושבוע, סוכלו סמים בשווי של כחצי מיליארד שקלים. ככל הנראה, האווירה שנוצרה סביב סיכולי ההברחות היא זו שפגעה בדריכות לקראת פיגועי טרור.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מצוי בעיצומו של תחקיר יסודי ומעמיק, אשר יסתיים תוך ימים ספורים, ויוצג קודם כל למשפחות דהן, אילוז ובן נון, ולאחר מכן יפורסם לציבור באמצעות התקשורת. צה"ל משתתף בצערן של המשפחות השכולות וימשיך ללוותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully