וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב אישרה לעיראק לשלם כ-3 מיליארד דולר לאיראן. בכיר ישראלי: צעד במסגרת המו"מ בין ארה"ב לאיראן

עודכן לאחרונה: 10.6.2023 / 19:22

על רקע השיחות העקיפות בין ארה"ב לאיראן בסולטנות עומאן שנחשפו בוואלה! הודיעו היום בכירים עיראקים כי ממשל ביידן נתן לממשלה בבגדאד פטור נקודתי מהסנקציות על איראן כדי לשלם חובות לטהראן

שיגור של טיל בליסטי במהלך ניסוי, איראן/התקשורת האיראנית

על רקע השיחות העקיפות שניהלו ארצות הברית ואיראן בעומאן ושנחשפו בוואלה!, הודיעו בכירים עיראקים כי ממשל ביידן נתן לממשלה בבגדאד פטור נקודתי מהסנקציות על איראן כדי לשלם לטהראן כ-2.7 מיליארד דולר לכיסוי חובות חשמל וגז.

למה זה חשוב

  • עיראק רצתה לבצע את המהלך כבר תקופה ארוכה אבל הייתה זקוקה לאישור אמריקני כדי לא להיפגע בעצמה מהסנקציות המוטלות על איראן.
  • בכירים ישראלים סבורים שמתן ה"אור הירוק" מוושינגטון בעיתוי הנוכחי קשור לשיחות העקיפות בין ארצות הבאית לאיראן ולניסיון האמריקני להגיע ל"הבנות" עם איראן לגבי תכנית הגרעין.

עוד בוואלה!

ארה"ב איימה על איראן בשיחות חשאיות בעומאן: אם תעשירו אורניום לרמה צבאית תשלמו מחיר כבד

לכתבה המלאה

במוקד החדשות

  • שר החוץ של עיראק פואד חוסיין נפגש מוקדם יותר השבוע בסעודיה עם שר החוץ האמריקני בלינקן ודן עמו בסוגיה.
  • חוסיין נפגש בנושא גם עם שר החוץ של עומאן סייד בדר שמעורב בתיווך בין איראן לבין ארצות הברית.
  • בכירים עיראקים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי האישור האמריקני הגיע לאחר הפגישה בין חוסיין לבלינקן.

מאחורי הקלעים

אתמול פורסם בוואלה! כי בכירים אמריקנים ואיראנים ניהלו שיחות עקיפות בסולטנות עומאן בחודש שעבר, בעוד בכירים עומאנים מדלגים בין החדרים הנפרדים בהם שמו ומעבירים מסרים, כך לפי שלושה מקורות שמעורים בנושא.
קיומו של מפגש "שיחות הקירבה" בעומאן לא היה ידוע עד כה. זו הייתה הפעם הראשונה בה ארצות הברית ואיראן ניהלו מגעים כאלה מזה חודשים רבים.
השיחות העקיפות בעומאן התקיימו על רקע חשש גובר בבית הלבן מההתקדמות שאיראן השיגה בתכנית הגרעין שלה ורצון אמריקני למצוא דרך לבלום הסלמה במצב באזור.
יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגרק נסע בחשאי לעומאן ב-8 במאי לשיחות עם בכירים עומאנים על מאמץ דיפלומטי מול איראן בנושא תכנית הגרעין.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. Shutterstock, עיבוד תמונה
ממשלו נתן לממשלה בבגדאד פטור נקודתי מהסנקציות על איראן. ביידן/עיבוד תמונה, Shutterstock
  • הנסיעה הזו הייתה משמעותית יותר ממה שנראה תחילה. מסתבר שמקגרק לא היה לבדו בעומאן. משלחת של בכירים איראנים הגיעה גם היא לסולטנות באותו היום, כך לפי מקורות שמעורים בנושא.
  • לדברי אחד המקורות המנכ"ל המדיני של משרד החוץ האיראני, עלי באגרי-קני שעמד בראש צוות המו"מ של איראן בשיחות הגרעין בווינה בשנה שעברה היה חלק מהמשלחת האיראנית.
  • לפי שלושת המקורות המטרה שלשמה הגיעו הבכירים האמריקנים והאיראנים היתה כדי לקיים מפגש שיחות עקיפות עם תיווך עומאני.
  • יועצו הבכיר של ביידן והבכירים האיראנים לא נפגשו פנים אל פנים. הם ישבו בשני מקורות נפרדים ובכירים עומאנים "דילגו" ביניהם והעבירו מסרים.
  • אחד המסרים העיקריים שמרגרק העביר לאיראנים באמצעות העומאנים באותו מפגש במסקט נגע להרתעה. המקורות ציינו כי ארה"ב הבהירה לאיראן כי היא תשלם מחיר כבד במידה ותתקדם להעשרת אורניום לרמה של 90% שממנה ניתן לייצר נשק גרעיני.

למה צריך לשים לב

  • המטרה של השיחות העקיפות והעברת המסרים בין ארצות הברית לבין איראן היא להגיע ל"הבנות" לגבי דרכים לבלום הסלמה בתכנית הגרעין של איראן, שינוי של ההתנהגות האיראנית באזור ומניעת הסלמה של הסיוע האיראני לרוסיה במלחמה באוקראינה.
  • אם יושגו "הבנות" כאלה ואם תהיה הפחתה של המתיחות באזור ניתן יהיה להשתמש בכך כבסיס לשיחות בין ארצות הברית לבין איראן על הסכם גרעין חדש בין הצדדים. עדיין לא ברור האם הצדדים קורבים להשגת "הבנות" מהסוג הזה.

תזכורת

בחודש אפריל דווח בוואלה! כי ממשל ביידן דן עם ישראל ועם מעצמות אירופה על הצעה להסכם חלקי עם איראן על בסיס עיקרון של "הקפאה תמורת הקפאה" - איראן תעצור חלקים בתכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות האמריקניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully