וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב עדכנה את ישראל: שוקלים לקדם הסכם חלקי עם איראן על תוכנית הגרעין

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 7:48

10 בכירים ישראלים, דיפלומטים מערביים ומומחים אמריקנים אמרו לוואלה! כי בשבועות האחרונים דן הבית הלבן באפשרות לקדם הסכם חלקי עם איראן שיתבסס על הקפאת חלקים מתכנית הגרעין בתמורה להקלות מסוימות בסנקציות. איראן קיבלה את פרטי ההצעה, אך בשלב זה דוחה אותה

בווידאו: נתניהו: "המשימה החשובה ביותר שלי היא לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני"/צילום: רוני כנפו

ממשל ביידן עדכן את ישראל ואת מעצמות אירופה - גרמניה, צרפת ובריטניה - לפני כמה שבועות כי הוא בוחן את האפשרות לקדם הסכם חלקי עם איראן שיתבסס על הקפאת חלקים מתכנית הגרעין בתמורה להקלות מסוימות בסנקציות - כך אמרו היום (שני) לוואלה! עשרה בכירים ישראלים, דיפלומטים מערביים ומומחים אמריקנים שמעורים בנושא. איראן מכירה את ההצעה, אך בשלב זה דוחה אותה.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בפגישה עם נשיא ונצואלה ניקולס מדורו בלשכתו בטהראן, 11 ביוני 2022. רויטרס
ישיגו את הפצצה? חמינאי/רויטרס

למה זה חשוב:

  • בחודשים האחרונים ממשל ביידן לא פסל את המשך המאמצים הדיפלומטיים מול איראן אבל הבהיר כי חזרה להסכם הגרעין אינה על סדר היום בגלל הסיוע הצבאי האיראני לרוסיה ודיכוי ההפגנות באיראן.
  • הדיונים בבית הלבן לגבי הסכם חלקי עם איראן מצביעים על גישה חדשה מצד הממשל כלפי המשבר סביב תכנית הגרעין האיראנית ומבהירים עד כמה ארצות הברית מודאגת מההתקדמות שהאיראנים השיגו בשנתיים האחרונות.
  • היוזמה החדשה של הבית הלבן הינה נסיון לעצור את ההתקדמות בתכנית הגרעין האיראנית, לקנות עוד זמן ולהימנע מהגעה בתוך זמן קצר יחסית לנקודת הכרעה לגבי האפשרות לשימוש בכוח צבאי כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.
sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

תזכורת:

  • הרעיון שנדון בבית הלבן הוא לנסות ולהגיע לעסקה שאינה כוללת חזרה מלאה להסכם הגרעין משנת 2015 (JCPOA), אלא כזה שמזכיר יותר את הסכם הביניים שנחתם בין איראן לבין המעצמות בז'נבה בנובמבר 2013 (JPOA).
  • הסכם הביניים ב-2013 כלל הקפאה זמנית של חלק מתכנית הגרעין האיראנית בתמורה להקלה חלקית של הסנקציות. הסכם הביניים נחתם אז לתקופה של חצי שנה, אך חודש כמה פעמים עד החתימה על הסכם הגרעין המלא ביולי 2015.
  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן כיום ג'ייק סאליבן וראש ה-CIA המכהן ביל ברנס הם אלה שניהלו ב-2013 את המו"מ החשאי עם איראן שהוביל להסכם הביניים. שניהם שימשו באותה עת בתפקידים בכירים בממשל אובמה.
  • בחודשים האחרונים אחרי שממשל ביידן נכנס לתפקידו בתחילת 2021 ניסתה ארצות הברית להגיע להסכם חלקי עם איראן בתיווך של האיחוד האירופי. באותה עת הצדדים לא הצליחו להגיע להסכם כזה והחליטו לנסות ולהגיע לחזרה מלאה להסכם הגרעין מ-2015.
  • באוגוסט-ספטמבר 2022 הגיעו ארה"ב ואיראן לטיוטת הסכם כמעט מלאה בנוגע לחזרה להסכם הגרעין מ-2015. אלא שברגע האחרון האיראנים החליטו לסגת מההסכם לאחר שארצות הברית דחתה את דרישתם לסגור את החקירות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעניין תכנית הגרעין שלהם.

בין השורות:

  • שני מומחים אמריקנים לנושא האיראני שאינם עובדים עבור הממשל אמרו כי היועץ לביטחון לאומי סאליבן הוא זה שמוביל את המהלך לקידום הסכם חלקי עם איראן, לאור העובדה שהגעה להסכם מלא אינה אפשרית עוד.

מאחורי הקלעים:

  • לפי בכירים ישראלים ודיפלומטים מערביים ממשל ביידן החל לדון בגישה החדשה בחודש ינואר האחרון. ארצות הברית עדכנה את ישראל ואת מעצמות אירופה - גרמניה, צרפת ובריטניה - בחודש פברואר.
  • התכנית האמריקנית היתה כי ההסכם החלקי יכלול הקפאת העשרת האורניום לרמה של 60% בתמורה להקלה בסנקציות על איראן, כמו הפשרת 7 מיליארד דולר שמוקפאים בחשבונות בנק בדרום קוריאה.
  • האיראנים מודעים להצעה האמריקנית. בכיר ישראלי ודיפלומט מערבי אף טענו כי האמריקנים העבירו את ההצעה לאיראנים באמצעות מתווכים. לדבריהם, בשלב הזה האיראנים דחו את ההצעה והסבירו כי הם מעוניינים בחזרה מלאה להסכם הגרעין מ-2015.

מה הם אומרים:

  • דוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמרה לוואלה!: "הנשיא ביידן מחויב לחלוטין להבטיח שאיראן לא תשיג לעולם נשק גרעיני. אנחנו עדיין מאמינים שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג את היעד הזה".
  • לדבריה, במקביל למאמצים הדיפלומטיים ארה"ב מתכוננת לכל אפשרות ולכל תרחיש בתיאום מלא עם בנות בריתה, כולל עם ישראל.
  • "לא נגיב על שמועות מיד שניה לגבי מגעים דיפלומטיים ונזהיר שכמעט כל השמועות האלה אינן נכונות", אמרה הדוברת מטעם המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully