וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום שכר למטפלים: משרד הרווחה מבקש להעסיק עובדים זרים לאנשים עם מוגבלות

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 18:16

במוסדות הרווחה שבהם גרים אנשים עם מוגבלות קיים מחסור אדיר במטפלים. אלא שלוואלה! נודע כי במשרד הרווחה מבקשים לפתור את המשבר באמצעות העסקת עובדים זרים ולא הגדלת שכר המטפלים. אחד ממפעילי המסגרות: "פתרון זול שלא ייתן את המענה הנדרש"

אילוסטרציה. ShutterStock
מוסד סיעודי. תמונת ארכיון/ShutterStock

מצוקת המחסור במטפלים במוסדות הרווחה בהם גרים אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים, הובילה לקיומם של כמה דיונים בנושא במשרד הרווחה. כך נודע היום (שלישי) לוואלה!. מצוקת כוח האדם במעונות הרווחה גדולה מאוד, עד שישנם הוסטלים שלא נפתחים כי אין מטפלים שיאיישו את התקנים, ואחוזים לא קטנים מהמטפלים כיום, הם עובדים מהרשות הפלסטינית.

הפתרון המרכזי שעלה באותם דיונים הוא להעסיק עובדים זרים שיאיישו את תקני המטפלים, וזאת - במקום להגדיל את שכר המטפלים ולספק להם תנאים הולמים להעסקתם. על פי התוכנית המשרד, מדובר על כ-15% מהמטפלים שיהיו עובדים זרים במקומם של העובדים הישראלים.

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי מש"ס, המבקש לקדם את הפתרון המוצע, כבר פנה ליושב ראש הוועדה המיוחדת לעובדים הזרים בכנסת, חבר הכנסת אליהו רביבו, וביקש לכנס דיון של הוועדה בנושא ולזמן את כל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, בניהם משרד הפנים ומשרד העבודה. "המשרד מתמודד עם מחסור חמור במטפלים סיעודיים ומתקשה להתמודד עם נטישה הולכת וגוברת של עובדים מתוך המערכת", כתב השר ליו"ר הוועדה.

ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) בכנסת, 5 באוגוסט 2019. יונתן זינדל, פלאש 90
"המשרד מתמודד עם מחסור חמור במטפלים סיעודיים". שר הרווחה יעקב מרגי/פלאש 90, יונתן זינדל

פתרון העובדים הזרים שמיושם בבתי האבות ובמוסדות הסיעוד כבר כמה שנים, לא יכול להתקיים במוסדות לאנשים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות, וזאת בגלל התפקיד השיקומי-חינוכי של המדריך במסגרות הללו, בשונה מהתפקיד של המטפל בבתי האבות.

יואב קרן, מפעיל מסגרות פרטיות וחבר ועד מ.ד.פ הסביר לוואלה: "המסגרות שלנו הן מסגרות שיקומיות חינוכיות, המטרה שלי היא לקדם את כל הדיירים שמגיעים אלינו, לא רק להשאיר אותם בחיים. אחת העבודות המרכזיות של המדריכים היא תקשורת עומק עם המטופלים, כתיבת דוחות והעברת מידע להורים. הפתרון הזה הוא לחפש פתרון קל, חסכוני, על גב של האנשים החלשים בחברה שלנו".

"במקום לקדם אותם, לתת להם איכות חיים ברמה שכל אחד מאתנו דואג לעצמו וילדיו, משרד הרווחה מציע פתרון שיוריד אותם לתחתית, למענה הנמוך ביותר, הבסיסי ביותר. וזה במקום לעלות את שכר המדריכים, המתוקצב היום על שכר מינימום, ולכן נוצר המחסור הזה. כדי שיהיה צוות איכותי צריך לשלם לו, ולא לחפש פתרונות זולים כמו להביא עובדים זרים שלא יכולים לתת את המענה הנדרש", אמר קרן.

עוד בוואלה!

הסכם ענק עם ממשלת הודו: 10 אלף עובדים בדרך לישראל

לכתבה המלאה
משרד משרד האוצר בירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
המרוויח הגדול מהפתרון של שר הרווחה מרגי הוא משרד האוצר. מטה המשרד בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

בעיה נוספת היא בעיה תרבותית. המדינות העיקריות מהן מגיעים העובדים הזרים, הן מדינות עניות ששם אין מדיניות של קידום אנשים עם צרכים מיוחדים לרוב, וההתייחסות אליהם שונה מהיחס הנרכש בארץ. המרוויח הגדול מהפתרון של שר הרווחה מרגי הוא משרד האוצר, שבזכותו פקידי האוצר לא יצטרכו להתעסק עם הגדלת משכורת המטפלים כי המצוקה לכאורה תופחת. עם זאת, המעונות המדוברים יצטרכו לספק לעובדים הזרים דיור, וגם לשלם את האגרות שלהם.

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר כי "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר כוח אדם חריף במקצועות רבים בכלל ובתחום הרווחה בפרט. משבר זה מאיים על קיומם של מסגרות דיור, שיקום וטיפול באנשים עם מוגבלות. מאז כניסתו של השר מרגי לתפקיד הוא פועל למציאת פתרונות למשבר, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך וסוגיית העובדים הזרים הוא אחד מהפתרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully