וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר חושף: ולדימיר פוטין לא היה מרגל-על סובייטי אלא סתם נער שליחויות

8.6.2023 / 0:03

סיפורי הגבורה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כסובן KGB במזרח גרמניה הם אגדתיים במולדתו, אך תחקיר מקיף ניפץ אותם וחשף כי הוא היה למעשה רק פקיד אפור

פוטין בשיחה עם הקבינט הביטחוני שלו: "לא ניתן לאויבינו לערער את היציבות ברוסיה"/רויטרס

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כנראה מעולם לא היה המרגל הסובייטי הבכיר והנועז כמו שכל העולם ידע עד כה, כך נחשף בתחקיר של מגזין החדשות הגרמני "דר שפיגל".

הסיפורים על מעלליו של פוטין כקצין מודיעין במהלך שנות ה-80 משתנים: עידן המלחמה הקרה מראש אפוף מסתורין והוא עצמו מעולם לא התייחס לתקופה, אבל סיפורים רבים שפורסמו ברוסיה וברחבי העולם ציירו אותו כדמות של גיבור, שבין היתר הגן לבדו על משרדי הקג"ב מפני בוזזים וביצע משימות סודיות סודיות ביותר - כמו פגישות עם חברי סיעת הצבא האדום, ארגון שמאל קיצוני חמוש שכונה גם כנופיית באדר-מיינהוף, שביצע פעולות טרור בגרמניה המערבית ב-1977 והיה אחראי לרצח של עשרות אנשים ופציעה של כמאתיים איש.

על פי ערך הויקיפדיה שלו בין 1985 ל-1990 הוצב פוטין בדרזדן ועל השירות המצטיין דלו בתקופה הזו הוענק לו עיטור ההצטיינות של צבא העם הלאומי מטעם השטאזי. לאחר התמוטטות המשטר המזרח גרמני, הוא נקרא בחזרה לברית המועצות.

על פי אחד מהסיפורים על הנשיא הרוסי שמסתובב כבר מספר שנים פוטין היה קצין בן 35 בשירות החשאי הסובייטי, ה-KGB, במשימה סודית ביותר במזרח גרמניה. הוא ניהל קשרים מדרזדן עם הטרוריסטים של סיעת הצבא האדום במערב גרמניה וסיפק להם נשק והוראות. נטען שפוטין ניהל מספר פגישות סודיות בין ה-KGB, המשרד לביטחון המדינה של מזרח גרמניה וכנופיית באדר-מיינהוף, שבהן נדונו התקפות על מטרות בולטות - כמו ההתנקשות ב-1989 ביו"ר דויטשה בנק, אלפרד הרהאוזן.

הסיפור על הקשרים לכאורה של פוטין עם כנופיית הטרור הנודעת לשמצה מצא את דרכו לשתי ביוגרפיטות בינלאומיות שנכתבו על נשיא רוסיה - כולל רב המכר "הרשת של פוטין" מאת העיתונאית הבריטית קתרין בלטון. ככל הנראה, אותו מקור שימש כעד בכל מקרה: איש סיעת הצבא האדום לשעבר, לכאורה, שחשף את הסיפור בעילום שם.

עוד על פוטין המרגל

כשסוכן הקג"ב פוטין התארח בגליל העליון אצל האיש שגורש ממוסקבה באשמת ריגול

לכתבה המלאה

אבל לפי הדיווח של דר שפיגל, רוב עבודתו של פוטין הוגבלה למעשה למשימות אדמיניסטרטיביות בנאליות ושגרתיות. על פי ציטוט של אחד מעמיתיו לשעבר של פוטין במשרד ה-KGB של דרזדן, "עבודתו כללה בעיקר בדיקה אינסופית של בקשות לביקורי קרובי משפחה ממערב גרמניה או חיפוש אחר מודיעים פוטנציאליים בקרב סטודנטים זרים באוניברסיטת דרזדן".

הדיווח טוען שפוטין מוזכר רק לעתים רחוקות ברישומי השטאזי - המשטרה החשאית של מזרח גרמניה. במקומות שבהם מתייחסים אליו ברישומים הם רק לגבי דברים כמו יום ההולדת שלו או משימות ניהול, ואין שום ראיות שמגבים את הסיפורים שהוזכרו קודם לכן.

עוד על פוטין
פוטין מואשם בשליחת כפיל לביקור במריופול - והסוד נחשף דרך הסנטר

"פוטין נשמר בחיים בעזרת תרופות ישראליות נגד סרטן - כדי להמשיך במלחמה באוקראינה"

סופר מרגל או פקיד שקרן?

סיפור מפורסם נוסף עליו הוא שב-1989 הוא התמודד לבדו עם מפגינים שתכננו להסתער על מפקדת הק.ג.ב, אבל דר שפיגל טוען שזה כנראה מעולם לא קרה. "לפי גרסה אחת עמד אדם קטן בודד בכניסה למטה השטאזי הסמוך וצפה במחזה ממרחק בטוח ובכל מקרה לא ניתן להוכיח שהנשיא הרוסי הנוכחי אפילו היה שם", דווח בדר שפיגל שהוסיף כי "אי אפשר לסמוך על העדים שצוטטו וסיפרו על פעולות אמיצות שביצע לכאורה פוטין בשורות הקג"ב.

הורסט יהמליך, קצין שטאזי לשעבר שעבד גם הוא בדרזדן, אמר ל"דר שפיגל" שפוטין היה לא יותר מ"נער שליחות". באופן רשמי פוטין פרש משירות קג"ב פעיל בדרגת סגן אלוף, אבל אולג קאלוגין, קצין ק.ג.ב לשעבר ומבקר חריף של פוטין, אמר בראיון לרדיו אירופה החופשית ב-2015 שהמנהיג הרוסי שיקר והוא "רק רב סרן".

המגזין סיכם שאין שום דבר בארכיוני השטאזי שמצביע על כך שפוטין היא משהו מעבר לפקיד שנמנע מסיכונים. "לפעמים נראה כי הגבול בין עובדות לבדיות מטשטש" כתבו סוון רובל ווולפגנג טייטז, מחיברי התחקיר בדר שפיגל, שסיכמו כי נשיא רוסיה של היום כנראה לא היה סוכן בכיר ב-ק.ג.ב.".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully