וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשסוכן הקג"ב פוטין התארח בגליל העליון אצל האיש שגורש ממוסקבה באשמת ריגול

עודכן לאחרונה: 26.2.2022 / 7:51

זמן קצר אחרי התפוררות ברית המועצות, במשרד החוץ הכינו את הצוות בכפר בלום כי משלחת חשובה בדרך אליהם. זו, כללה את ראש עיריית סנט פטרסבורג, עוזרו הצעיר ולדימיר פוטין ואשתו, לודמילה. לימים, הפך היועץ האלמוני שעמד על הדשא בקיבוץ לנשיא הרוסי שפלש לאוקראינה

בשנת 1994 משלחת חשובה עשתה דרכה למלון בקיבוץ כפר בלום. זו, כללה את ראש עיריית סנקט פטרבורג, אנטולי סובצ'ק, שסומן באותם ימים - של אחרי נפילת החומות, כמועמד עתידי לנשיאות רוסיה. אליו, התלוו עוזרו הצעיר ולדימיר פוטין ואשתו, לודמילה.

את אלו קיבל נחמיה לבנון, שלאחר יציאתו לפנסיה משליחות ארוכת שנים בשירות החוץ והמודיעין הישראלי, המשיך לעבוד בקיבוצו כפר בלום. הוא נמנה על צוות עובדי המלון של הקיבוץ כמארח ומדריך של אורחי המלון.

כך, על הדשא בכפר בלום עמדו זה ליד זה סוכן קג"ב בדימוס שהחל לחתור לצמרת ופעיל עליה ישראלי שפעל בחשאיות מעבר למסך הברזל וגורש מברית המועצות. המשלחת של סובצ'ק הגיעה לישראל, זמן קצר אחרי התפוררות ברית המועצות ובמשרד החוץ הכינו את לבנון כי משלחת חשובה בדרכה לכפר בלום.

מלון פסטורל כפר בלום. משמאל פוטין ולידו נחמיה לבנון. 1994. מלון פסטורל, אבינועם ודן לבנון, באדיבות המצולמים
מלון פסטורל כפר בלום. משמאל פוטין ולידו נחמיה לבנון. 1994/באדיבות המצולמים, מלון פסטורל, אבינועם ודן לבנון

ב-1991, אחרי נפילת החומות והתמוטטות המשטר במזרח גרמניה, סיים פוטין את תפקידו כקצין מצטיין של הקג"ב בדרזדן, פרש מארגון הביון החשאי והחל לחפש את דרכו. הוא התקבל לעבודה כממונה על קשרי חוץ באוניברסיטת לנינגרד. סובצ'ק, מרצה למשפטים באוניברסיטה, הפך לפטרון שלו וכשנבחר לראשות העיר מינה את פוטין לעוזרו.

נחמיה לבנון נולד בלטביה ב-1915 והיה ממייסדי כפר בלום שבצפון עמק החולה. ב-1953 גוייס ל"מוסד" ונשלח למוסקבה כשליח הראשון של אירגון "נתיב". מדובר היה בארגון חשאי שהקים שאול אביגור, איש הסוד של דוד בן גוריון, ותפקידו היה להיות בקשר ולעזור ליהדות הדממה שמעבר למסך הברזל בברית המועצות ובגוש המזרחי.

לבנון פעל במסווה של פקיד במשרד החוץ הישראל, אולם בסוף 1955 פעילותו נחשפה, יחד עם פעילותם של שותפיו- משה סלע ומשה קהת. השלושה הוגדרו כ"פרסונה נון גראטה" (אישיות בלתי רצויה) ויחד עם משפחותיהם גורשו לישראל על ידי השלטונות הסובייטיים.

על הדשא בכפר בלום. מימין- פוטין, לודמילה פוטינה, נחמיה לבנון, סובצ'ק (ראש עיריית סנקט פטרסבוג) ועוזר נוסף. 1994. מלון פסטורל, אבינועם ודן לבנון, באדיבות המצולמים
על הדשא בכפר בלום. מימין- פוטין, לודמילה פוטינה, נחמיה לבנון, סובצ'ק (ראש עיריית סנקט פטרסבוג) ועוזר נוסף. 1994/באדיבות המצולמים, מלון פסטורל, אבינועם ודן לבנון

לבנון המשיך לעסוק במשך עשרות שנים בנושא יהדות ברית המועצות ואף התמנה כראש "נתיב". הוא גם היה אחראי על הקמת הלובי בארצות הברית, שהוביל את המאבק לפתיחת שערי ברית המועצות עבור מסורבי העליה. "כשפוטין הגיע עם סובצ'ק לכפר בלום, אין ספק שהוא ידע היטב מה היה עברו של נחמיה", אמר פרופסור דן לבנון, בנם של נחמיה ובבה. דן הוא בנו של ברוך יעקובוסון, מהרוגי כ"ג יורדי הסירה וגדל כבנו של נחמיה, בעלה השני של אמו. הוא סיפר כי נחמיה הזכיר את אותה תמונה בשעה שפוטין החל לעלות לגדולה ב-1999.

תהפוכות ההיסטוריה הביאו לכך שמסלול ההמראה של סובצ'ק נבלם. ב-1996 הוא הפסיד בבחירות לראשות העיר ונמלט לפריז אחרי שהואשם בשחיתות שלטונית. עוזרו הצעיר, פוטין, שנחשד גם כן באי סדרים כספיים, לא נפגע למרות החשדות נגדו. הוא עבר למוסקבה והמשיך להתקדם במנגנון השילטוני. ב-1999 מונה לתפקיד ראש ממשלת רוסיה. הוא הכיר תודה לאיש שנתן לו את ההזדמנות הראשונה אחרי שפרש מהקג"ב ומינה את סובצ'ק כעוזרו.

לבנון שישב לכתוב את זכרונותיו בספר "קוד: נתיב", עבר על התמונות שבאלבום והצביע על היועץ האלמוני שעמד על הדשא בכפר בלום ואמר למשפחתו- "זה ולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully