וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדה רביעית בתוך שבועיים: "השיטה" החדשה של משרד הבריאות מסכנת את כולנו

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 18:13

במקום לטפל באמת בדוח ה-OECD שמזהיר ממשבר בריאותי ומבקר את ריבוי הוועדות, החליט המשרד על הקמת ועדה נוספת, שחולקה בעצמה ל-3 ועדות משנה, והפך את הפרקטיקה המאוסה לשיטה מטרידה. בהסתדרות הרפואית מזהירים מהתערבות פוליטיקאים: "דרושים צעדי חירום לכיבוי שריפת הענק"

בווידאו: הפגנת הרופאים המתמחים ברמב"ם/צילום: יואב איתיאל

הדוח החמור של ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי - מ"כ) שפורסם הבוקר (חמישי) בעניין המחסור החמור בכוח אדם רפואי בישראל, מתח ביקורת על משרד הבריאות, שהקים עשר ועדות בנושא המדובר - ללא תכנון ארוך טווח. זאת, בפרק זמן של עשרים שנים. בתגובה לפרסום הדוח, משרד הבריאות החליט להקים ועדה נוספת, שבראשה יעמוד מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. הוועדה נדרשת להגיש את מסקנותיה עד חודש נובמבר השנה.

בתוך כך, הוועדה חולקה לשלוש ועדות משנה, אחת מהן היא ועדת משנה בנושא הגדרת מנגנוני העבודה של הגוף לתכנון כוח אדם רפואי בישראל בראשה יעמוד ד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. כלומר, ועדת משנה שתגדיר למעשה את העבודה של הוועדה הראשית - ועדה על ועדה.

הקמת ועדות זו פרקטיקה ידועה של משרדי הממשלה בישראל לקבירת נושאים בוערים, אולם במשרד הבריאות זה כבר הפך לשיטה. בשבועיים האחרונים, הוקמו לא פחות מארבע ועדות שונות: ועדה בנושא מחדלי אסותא, ועדה בעניין מעורבות גורמים רפואיים בפרשת ילדי תימן, ועדה בנושאי בריאות הנפש וכאמור, הוועדות לטיפול במחסור בכוח האדם. להן מצטרפות הוועדות של המחדלים שהתרחשו בבית החולים שניידר, שהוקמו לאחר מותו של הנער מידן קלר וקריסת מכשיר הצנתור בבית החולים בלינסון. אמנם, אלו ועדות שקופות המנוהלות על ידי קופת חולים כללית שכן, אלו בתי חולים הנמצאים בבעלותה, אך משרד הבריאות כרגולטור, צריך לפקח שהמסקנות שלהן מדווחות ומיושמות.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
הקמת ועדות הפכה לשיטה לקבירת נושאים בוערים במשרד הבריאות. מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב/פלאש 90, פלאש 90

המחדל המתמשך של המחסור ברופאים מוכר וידוע כבר למעלה משני עשורים. מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב החליט בקדנציה הקודמת שלו על רפורמת יציב, שמסדירה את לימודי הרפואה בחו"ל, כאשר התנאים המרכזיים הם לימודים באחת ממדינות ה-OECD או בבתי ספר לרפואה המסונפים לבתי חולים שעברו תו תקן יוקרתי.

הרפורמה צפויה להיכנס לתקוף בשנת 2025 כשנכון לביום, מחצית מהרופאים בישראל - הוכשרו באוניברסיטאות שבעוד שנתיים לא יוכרו על ידי משרד הבריאות. רפורמת יציב המדוברת חשובה כדי לקדם את הבריאות בישראל ואין ספק בנחיצותה, אך מבלי לייצר איזונים לחוסרים - היא תקרוס מהר מאוד.

במשרד הבריאות החלו למצוא פתרונות למחסור הנוסף שיורגש עם כניסת הרפורמה לתוקף, כך שבין היתר הוגדלו בכ-200 מספר הסטודנטים בכל מחזור לימודים, משרד הבריאות אסר על לימודים בחו"ל של סטודנטים שלא צפויים להישאר ולעבוד בישראל, ומנסה לווסת את המתמחים, כך שבמקצועות בהם יש מחסור - יוגדל ההיצע של מספר המתמחים.

עוד בוואלה!

רוב הרופאים בישראל קיבלו תואר בחו"ל – ומשרד הבריאות לא יכיר בחלקם הגדול

לכתבה המלאה
רופאה ליד מוניטור בחדר מיון. ShutterStock
מבלי לייצר איזונים לחוסרים - רפורמת יציב תקרוס מהר מאוד/ShutterStock

המתנגדים הגדולים להקדמת הוועדה הם ההסתדרות הרפואית, שם טוענים כי משרד הבריאות עשה טעויות כבר בצעדים הראשונים של הקמת הוועדה בכך שלא הכליל אותם כגורם מכריע בוועדות. מנגד, במשרד הבריאות יש מי שרואה בהסתדרות הרפואית גורם שעשוי להפריע, כפי שקרה בוועדה לבחינת מתווה המתמחים.

בתגובה להחלטה זו של משרד הבריאות, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית לאה ופנר מסרה: "ההחלטה לתת בידי המדינה את הבחירה איזה מתמחה ילך לאיזה התמחות יכולה להיות מסוכנת. אני חוששת שהוועדה הזאת תהפוך לפוליטית ותהיה בשליטת פוליטיקאים".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה הוסיף ואמר כי נדרשים צעדים דחופים בנושא. "דרוש כאן צוות חירום לאומי שמשתף את הרופאים והרופאות, את האיגודים המקצועיים ואת המועצה המדעית, עם לוחות זמנים מיידיים, ונקיטת צעדי חירום לכיבוי שריפת הענק לפני שהיא מכלה לאזרחי ישראל את מערכת הבריאות הציבורית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully