וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפים במצעד הגאווה בירושלים; לפיד: "מי שתוקף את הלהט"בים, תוקף את הדמוקרטיה"

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 21:03

בצל האיומים והדריכות הגבוהה, עשרות אלפי אנשים השתתפו באירוע שפתח את חודש הגאווה. כ-2,000 שוטרים נפרסו ברחבי העיר על מנת לאבטח את המצעד ולהבטיח את שלום הצועדים. גנץ: "כשהומו לא תהיה קללה, כשטיפולי המרה יהיו מחוץ לחוק - אולי אז לא נצטרך לצעוד"

מצעד הגאווה בירושלים/באדיבות מלי דודקביץ/TPS

מצעד הגאווה בירושלים התקיים היום (חמישי) בצהריים בהשתתפות אלפי בני אדם, באירוע שפתח את חודש הגאווה. ההערכה במשטרה היא שעשרות אלפי בני אדם השתתפו במצעד, שנערך תחת אבטחה משטרתית כבדה. במהלך המצעד, לא נרשמו אירועים חריגים, למעט כמה עיכובים של מספר אזרחים בכניסות לתוואי הצעדה. מאוחר יותר, הם שוחררו.

בסביבות השעה 17:00, הצועדים יצאו בצעידה במסלול מגן הפעמון, ועברו דרך רחובות דוד המלך, פלומר, קרן היסוד, קינג-ג'ורג', הלל, מנשה בן-ישראל. בסיום המצעד, הצועדים התכנסו בגן העצמאות, שם נאמו בין היתר ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי. גם שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, השתתף במצעד. בטרם יצא לדרך המצעד, ארגון "תג מאיר" קיים את אירוע "תפילת הדרך" המסורתי לזכרה של שירה בנקי, בהשתתפות הוריה של שירה ורבנים ירושלמים.

לקראת האירוע, המשטרה נפרסה בכוחות גדולים בבירה, וכ-2,000 שוטרים ממחוז ירושלים ולוחמי מג"ב, גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור ומתנדבים, פעלו לאורך ציר הצעדה, בשטחי הכינוס וברחובות הסמוכים לתווי המצעד. בהתאם לכך, המשטרה הודיעה על שינויים בהסדרי התנועה וחסימה של כמה רחובות באזור בו עבר המצעד.

שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס לפני פתיחת מצעד הגאווה בירושלים/ינון שלום יתח

במתחם הכינוס בגן העצמאות, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ התייחס למטרת ומהות המצעד, ואמר: "אנחנו לא נצטרך לצעוד תחת אבטחה, צלפים ושוטרים, הומו לא תהיה קללה בבית הספר. שכל אחד ואחת יוכלו למלא כל טופס ממשלתי, ולא נצטרך שאנשים יאבקו כדי להביא ילדים לעולם. כשטיפולי המרה יהיו מחוץ לחוק, כשכל זה יהיה מובן מאילו, אולי אז לא נצטרך לצעוד".

ראש האופוזיציה לפיד הוסיף: "בחוץ עומדים, כמו בכל שנה, הבריונים העלובים של להב"ה ותנועת כך, מפגינים נגדנו. רק שהשנה האנשים האלה הם כבר לא רק חבורה נלעגת של קיצונים חשוכים - הם חלק מהשלטון. בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אבי מעוז, מנסים לדחוק את כולנו בחזרה לארון. לארון החשוך של הדיעות הקדומות שלהם, לארון החשוך של הפחד והשנאה".

"אין בישראל מאבק אחד על הדמוקרטיה ומאבק נפרד על זכויות להט"בים. זה אותו מאבק. נגד אותם אוייבים. בשם אותם ערכים. מי שתוקף את הדמוקרטיה הישראלית תוקף את הלהט"בים, מי שתוקף את הלהט"בים תוקף את הדמוקרטיה", אמר.

עוד בוואלה!

גם חמאס יוצא נגד מצעד הגאווה בירושלים: "מצעד של סוטים"

לכתבה המלאה
מסלול מצעד הגאווה בירושלים, 1 ביוני 2023. דוברות משטרת ישראל
מסלול מצעד הגאווה והסובלנות בירושלים/דוברות משטרת ישראל

במקביל למצעד, למתחם ההתכנסות בגן הפעמון הגיעו כ-30 מפגינים המזוהים עם ארגון להב"ה, ביניהם גם מייסד הארגון בנצי גופשטיין.

קודם לכן, בהצהרה לתקשורת שמסר מחפ"ק המשטרה בעיר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הוא אמר: "אני עושה הכל כדי שלא יהיה מקרה מתועב כמו הרצח של הנערה שירה בנקי זכרה לברכה. אני רוצה ששערה משערות ראשם של הצועדים לא תיפול. יחד עם זאת, אני אומר שהמדיניות שלי היא לתת חופש ביטוי גם לאלה שמתנגדים למצעד ומדברים נגד המצעד. זו זכותם כל עוד הם לא עוברים על החוק".

"המציאות בירושלים היא פסיפס, יש פה דתיים וחילונים, יש פה ימנים ושמאלנים, שלא תהיה טעות לאף אחד. המטרה הראשונה שלנו היא לטפל במחבלים. כשהוא מסתכל מבעד למצעד, מבחינתו - כולנו אותו דבר. התפקיד שלנו הוא לאפשר מצעד ולאפשר מחאה". כשהתקרב לאזור המצעד, חלק מהצועדים צעקו לעברו: "בושה".

מצעד הגאווה, ירושלים, 1 ביוני 2023. ינון שלום יתח
מצעד הגאווה בירושלים, היום/ינון שלום יתח

מוקדם יותר היום, נערכו שש חתונות חד-מיניות במשרדי העירייה, אחרי שסגן ראש העיר, יוסי חביליו, קרא בסוף השבוע שעבר לזוגות מהקהילה הגאה להתחתן בלשכתו ביום המצעד, כשרוב הזוגות המכריע גר בירושלים.

מצעד הגאווה בירושלים נחשב לאחד האירועים המורכבים ביותר אבטחתית בעקבות היסטוריה של פגיעה בצועדים, ובראשן רצח שירה בנקי, תלמידת תיכון שהגיעה למצעד ב-2015 שנרצחה בדקירות בידי ישי שליסל. גם השנה הגיעו איומי רצח לקראת המצעד, כשלתיבת המייל של הבית הפתוח הגיעו הודעות: "מקווה שישי שליסל יהיה שם לגמור את העבודה שהוא התחיל", המאיים, תושב מעלה אפרים נעצר ימים ספורים אחר כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully