וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מותו הטרגי של בן ה-16, סקר חדש קובע: 1 מכל 3 סבורים כי סיגריות אלקטרוניות מזיקות פחות

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 11:16

הסקר מתפרסם חודש לאחר מותו של הנער, שריאותיו קרסו לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות. עוד עלה כי שליש מהמשיבים מאמינים כי מעבר מסיגריות רגילות לאלקטרוניות יביא לשיפור בריאותי. במקביל, הותרה נוכחות חברות העישון בדיוני הכנסת. "נציגי תעשייה שמטרתה לפגוע בציבור"

פרופסור עובדי דגן, מנהל יחידת טיפול נמרץ לב במרכז שניידר לרפואת ילדים, על מידן קלר שמת לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית, 15 באפריל 2023/דוברות בית החולים שניידר

סקר לאומי חדש מעלה כי אחד מכל שלושה סבורים כי סיגריה אלקטרונית פחות מסוכנת מסיגריה רגילה. תוצאותיו, מתפרסמות כחודש וחצי לאחר מותו הטרגי של הנער מידן ברוך קלר בן ה-16, שמת לאחר שריאותיו קרסו עקב שימוש בסיגריות אלקטרוניות.

עוד עולה כי 31 אחוזים מהמשיבים מאמינים כי מעבר מוחלט מסיגריות רגילות לסיגריות אלקטרוניות תגרום לשיפור במצב הבריאותי. מנגד, 17 אחוזים מאמינים כי המעבר יגרום להחמרה, ו-34 אחוזים מהמשיבים סוברים כי לא תהיה לו כל השפעה.

בנוסף, הסקר, שיוצג בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, גורס כי אנשים מעשנים נוטים להאמין יותר בעדיפותן הבריאותית של סיגריות רגילות על אלקטרוניות (21 אחוזים בקרב אוכלוסיית המעשנים, לעומת 16 אחוזים בקרב לא מעשנים). אולם, בקרב האוכלוסיה הערבית ואנשים מעל גיל 30, נחה האמונה כי סיגריות אלקטרוניות מזיקות יותר, או לכל הפחות באותה מידה, כמו סיגריות רגילות. בנוסף, 61 אחוזים מהמשיבים סברו כי יש לתת מידע על הסיכון היחסי של סיגריות וסיגריות אלקטרוניות בעלוני מידע שיוכנסו לחפיסות טבק.

מידן קלר. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מידן קלר בן ה-16/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לדברי החוקרות ד"ר ויקי מאיירס ופרופ' לאה רוזן, ממצאי הסקר הם תולדה של מידע סותר שקיים על סיגריות אלקטרוניות. בנוסף, השתיים טוענות כי הסקר מציב למעשה זרקור על המודעות הנמוכה הקיימת בנושא בקרב אוכלוסיות שונות. "יש לפעול להגברת המודעות על הנזקים הנגרמים מעישון סיגריות אלקטרוניות, ובכלל בקרב אנשים מעל גיל 30 וכן המגזר הערבי", טענו. "יש להנגיש מידע מבוסס ראיות, כולל שימוש בעלוני מידע בתוך חפיסות כפי שנקבע בחוק. זאת, לצד הסברה על נזקי העישון, על מנת לעזור למעשנים לקבל בחירות מושכלות", הוסיפו.

עוד ציינו החוקרות כי לסיגריות אלקטרוניות יש השפעה שלילית על בני הנוער, על כן קביעת המדיניות בנוגע להן צריכה להיות כזו שמצד אחד תועיל למעשנים מבוגרים, והמצד השני תיתן הגנה לאוכלוסיה זו.

עוד בוואלה!

מת הנער שאושפז בעקבות שימוש בסיגריה אלקטרונית

לכתבה המלאה
מימין צילום ריאות תקין. משמאל: צילום ריאותיו של נער שריאותיו קרסו לאחר שהשתמש בסיגריה אלקטרונית. 13 באפריל 2023. דוברות שניידר, אתר רשמי
מימין צילום ריאות תקין, משמאל: צילום ריאותיו של הנער שקרסו/אתר רשמי, דוברות שניידר

במקביל לפרסום הסקר, שורת ארגוני בריאות פנו היום (ראשון) ליו"ר הכנסת, בעקבות הודעות יו"ר הועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול וכן יו"ר ועדת הבריאות, על שינוי הסטטוס קוו בדיוני הוועדות - ונוכח החלטתם לאפשר לנציגי חברות הטבק והעישון להשתתף בדיוני הוועדות. "מתן במה לבאי כוחם של נציגי חברות מוצרי העישון המייצגים את האינטרסים של חברות הטבק והעישון אינו אקט של ליברליזם ודמוקרטיה", נכתב במכתב שנשלח, עליו חתומים בין היתר האגודה למלחמה בסרטן ואיגוד רופאי בריאות הציבור. "אין מדובר באזרחים מן השורה, אלא בנציגים של תעשייה בעלת היסטוריה ארוכה ועשירה של פעילות, שמטרתה בסופו של דבר לפגוע בבריאות הציבור", נטען.

"לכן, ארגון הבריאות העולמי וכן העצרת הכללית של האו"ם הכריזו על ניגוד עניינים מובנה ומוחלט בין בריאות הציבור ובין תעשיית הטבק והעישון אשר בפועל אחראיות לתמותה של שמונה מיליון איש בשנה בעולם כולו, ולתמותה של כ-8,000 איש ואישה מדי שנה בישראל", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully