וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגל הבכיר באוניברסיטאות שובת, והסטודנטים נמצאים בחוסר ודאות

עודכן לאחרונה: 1.6.2023 / 8:47

קרוב לשבועיים שהסטודנטים באוניברסיטאות מפסידים חומר בעקבות שביתת הסגל הבכיר, בעוד שמבחני סוף הסימסטר מתקרבים. כעת, הסטודנטים תוהים מה יעלה בגורלם. "לא ברור איך ייתנו לנו ציונים בסוף הסמסטר. אי-אפשר לבחון אותנו בהם על כל החומר"

בווידאו: בצל הדיונים בבית הנשיא: מאות מפגינים נגד רוטמן באוניברסיטת תל אביב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

שביתת הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות עוברת כמעט מתחת לרדאר. בינתיים, העיצומים נמשכים קרוב לשבועיים, הסטודנטים מפסידים חומר, ומבחני סוף הסמסטר בפתח. לפי הערכות של גורמים המעורים בפרטים, אם לא יגיע פתרון בהקדם - הבחינות יהיו חייבות להשתנות. האפשרויות המרכזיות: דחייה, הורדת חומר או ביטול והחלפה בעבודה להגשה.

חוסר הוודאות מקפיץ את רף הלחץ בקמפוסים. שנת הלימודים תסתיים לקראת סוף החודש הקרוב, ובמקום להיערך ללמידה אינטנסיבית הסטודנטים מנסים לקושש מידע על עתיד השביתה וגורל המבחנים. מדי ערב או שניים הם מחכים להודעת עדכון על הלימודים למחרת, ועד אליה נשארים בערפל. "הבלאגן מטורף. אני קמה בבוקר ולא יודעת איזה שיעורים מתקיימים, אם אני צריכה לעשות את העבודה או שדחו אותה", מתארת את המצב אביב הורוביץ, סטודנטית לגיאוגרפיה ותקשורת באוניברסיטה העברית.

היא מדגישה כי דווקא החלקיות של השביתה מקשה על ניהול שגרה. הקבוצה שמנהלת מו"מ על הסכם שכר חדש היא הסגל האקדמי הבכיר, ואילו הסגל הזוטר ממשיך ללמד. כך, נוצר מצב שבו קורס אחד נמשך כרגיל, קורס נוסף נשאר בתרגולים בלבד וקורס אחר מוקפא לחלוטין. "קשה לעקוב אחרי מה קורה בכל קורס. לפעמים אני באה לקמפוס בשביל תרגול או שיעור אחד ביום", מספרת הורוביץ.

קמפוס גבעת רם, האוניברסיטה העברית, ירושלים. ShutterStock
"קשה לעקוב אחרי מה קורה בכל קורס". האוניברסיטה העברית/ShutterStock

התוצאה הבלתי נמנעת של המשך העיצומים תהיה שינויים במתכונת המבחנים. "אם זה לא ייפסק בשבועות הקרובים המבחנים יידחו או יבוטלו ויוחלפו בעבודות", מבהיר גורם שמעורה בפרטים. "לא יהיה מבחן בלי מרצה, בטח שחצי מהחומר לא נלמד בכיתה. הרבה חברי סגל יעדיפו הערכה חלופית". לדבריו, דחייה תהיה מסובכת מאחר שתדרוש ביטול תוכניות לחופש. "חברי סגל וסטודנטים כבר קנו כרטיסי טיסה, הם לא יבטלו אותם. המרצים והסטודנטים באותה סירה של אי-ודאות".

"לא ברור איך ייתנו לנו ציונים בסוף הסמסטר. יש קורסים שהפסדנו בהם כבר חמישה שיעורים", מוסיפה הורוביץ. "אי-אפשר לבחון אותנו בהם על כל החומר. אני מאמינה שהמאבק של המרצים מוצדק והשכר צריך להיות גבוה יותר. אבל אנחנו תקועים ביניהם לבין אגודת הסטודנטים, שמציבה להם תנאים לא הגיוניים. ובאוניברסיטה לא אומרים כלום, רק שיעדכנו בהמשך".

בניין הספרייה של אוניברסיטת תל אביב, 8 במרץ 2021. ארז מיכאלי
״לא ברור איך ייתנו לנו ציונים בסוף הסמסטר". אוניברסיטת תל אביב/ארז מיכאלי

אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית כבר העלתה את דרישותיה בפני הרקטור. בין היתר דרשו שחומר שלא נלמד בשיעור לא ייכנס למבחן; לא כל השיעורים החסרים יושלמו כדי למנוע עומס; אם יוחלט על שיעורי השלמה, הם יוקלטו ויהיו וללא נוכחות חובה, ויתקיימו במהלך תקופת הסמסטר ולא יתארכו אל תקופת מבחנים; לא תידרש מהסטודנטים השלמה עצמית של חומר באופן גורף; ולא תידחה תקופת הבחינות ולא ישונו מועדי המבחנים. התאחדות הסטודנטים הארצית צפויה גם היא להבהיר את עמדתה בהמשך.

יו"ר המועצה המתאמת של הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות, ענת זעירא, אמרה לוואלה! כי "נכון לעכשיו השביתה נמשכת. נקבעה מחר ישיבת מו"מ ארוכה. אם תלך כפי שצריך, יש אפשרות לסיים את השביתה אחריה. אבל זה לא תלוי רק בנו, אנחנו כבר במקסימום ויתורים". לדבריה, "אם לא יהיו הסכמות השביתה תתארך, וככל שתתארך יהיה יותר קשה להשלים את החומר. ואז יצטרכו לדחות את המועד של המבחנים, לתת ציון עובר לכולם או למצוא פתרון אחר".

הסכם השכר של הסגל האקדמי הבכיר הסתיים בסוף 2019. מאז הם מנסים לפתוח במו"מ על הסכם חדש, ורק בתחילת השנה שעברה החלו השיחות מול משרד האוצר, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). דרישתם המרכזית של חברי הסגל היא עדכון השכר בהתאם לשינויים שחלו במשק. לפי חישוב שערכו, השכר נשחק בשנים האחרונות בשיעור של 11%.

שר החינוך יואב קיש. דוברות משרד החינוך, אתר רשמי
מעדיף להימנע מלהכניס ידיים לבוץ. קיש/אתר רשמי, דוברות משרד החינוך

זעירא הבהירה: "המועצה המתאמת הלכה כברת דרך ארוכה מאוד לכיוון הצד השני, גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט המהותי, אך הפערים בינינו עדיין גדולים. לא נסכים לדרישות חדשות נוספות כתנאי לתיקון השכר. אלה כוללות, בין השאר, פגיעה כלכלית באנשי סגל שההנהלה לא תהיה מרוצה מהישגיהם, או פגיעה ברכיבי שכר אחרים שנקבעו בהסכמים לפני עשרות שנים".

שר החינוך יואב קיש לא התייחס עד כה לעיצומים. המשרד הוא אמנם לא המעסיק של המרצים, בניגוד למורים, אך נראה שגם בנושא זה, בדומה לשיחות שכר אחרות, קיש מעדיף להימנע מלהכניס ידיים לבוץ. במקום זאת, הוא עוסק בחילופי מכתבים והתנגחויות עם האוניברסיטאות. במכתב שוועד ראשי האוניברסיטאות העביר אתמול לקיש, לאחר נזיפה מצדו, האשימו כי הבחירה אינה מקרית. "קשה להשתחרר מהתחושה שאתה וחלק משותפיך רואים באקדמיה אויב אידאולוגי שיש להכניעו או לייבשו", כתבו לו. "האם זהו רק צירוף מקרים שלמרות שמזה למעלה משבוע מתקיימת שביתה של הסגל הבכיר באוניברסיטאות - קולך אינו נשמע?".

בהתייחס למבחנים, מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר כי "ור"ה משתתפת פעילה במו"מ עם המועצה המתאמת של הסגל הבכיר במטרה להגיע כמה שיותר מהר לסיום השביתה. בכל מקרה, האוניברסיטאות יפעלו להשלים את החומר שהסטודנטים החסירו. כך פעלו האוניברסיטאות בעבר וכך ייעשה עם סיום השביתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully