וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לישראל: סבא"א סגרה את החקירה לגבי אתר גרעין חשוד באיראן שחשף נתניהו

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 19:06

בדוח חדש שהפיצה למועצת הנגידים של הארגון נכתב כי איראן נתנה הסברים אפשריים לחלקיקי האורניום שנמצאו באתר החשוד שהציג נתניהו ב-2019, וציינה כי לא נותרו לה שאלות פתוחות בנושא. מדובר באחת החקירות הפתוחות המשמעותיות ביותר נגד איראן בשנים האחרונות

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה היום (רביעי) בדוח חדש שהפיצה לחברות מועצת הנגידים של הארגון כי סגרה את החקירה לגבי מתקן הגרעין החשוד באיראן אותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאום בספטמבר 2019. הסוכנות כתבה בדוח כי איראן נתנה הסברים אפשריים לחלקיקי האורניום שנמצאו באתר החשוד וציינה כי לא נותרו לה שאלות פתוחות בנושא.

הצהרת בנימין נתניהו במשרד החוץ בירושלים, 09.09.19. ראובן קסטרו
נתניהו בהצגת מתקן הגרעין החשוד באיראן/ראובן קסטרו

למה זה חשוב

  • מדובר בהחלטה משמעותית של סבא"א. זו גם מכה קשה לישראל שהמידע שסיפקה הוא שהביא לפתיחת החקירה.
  • המתקן החשוד שמכונה מריוואן - ליד העיר אבאדה מדרום לאיספהן - היה על פי טענת ישראל קשור לתכנית הנשק הגרעיני של איראן.
  • צילומי לווין מהשנים האחרונות הראו כי האיראנים הרסו את כל המבנים במקום בנסיון להסתיר ראיות. עם זאת פקחי האו"ם מצאו במקום חלקיקי אורניום ופתחו בחקירה.
מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בטהראן, 21 בפברואר 2021. רויטרס
מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית ושר החוץ של איראן בטהראן, ב-2021/רויטרס

במוקד החדשות

  • הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קובעת בדוח חדש שהפיצה לחברות מועצת הנגידים של הארגון כי סגרה את החקירה בנוגע להעשרת אורניום לרמה של 83.7% על ידי איראן במתקן התת-קרקעי בפורדו. "לא נותרו לנו שאלות פתוחות בנושא", נכתב בדו"ח.
  • העשרת האורניום לרמה של 83.7% היתה הקרובה ביותר לרמה של 90% הנחוצה ליצור נשק גרעיני. האיראנים טענו כי מדובר היה בהעשרה לא מכוונת לרמה גבוהה שכזו ודו"ח סבא"א מקבל את הטענה האיראנית.
  • בדו"ח סבא"א צוין עוד כי איראן אגרה עד כה 114 ק"ג של אורניום מועשר לרמה גבוהה של 60% - 27 ק"ג יותר מאשר בדו"ח הקודם לפני ארבעה חודשים.
צנטריפוגות חדשות מוצגות לנשיא איראן חסן רוחאני ביום הגרעין האיראני, 11 אפריל 2021. רויטרס
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני/רויטרס

מה הלאה

  • למרות סגירת החקירה לגבי האתר החשוד וסיום הבדיקה לגבי העשרת האורניום לרמה גבוהה סבא"א מדגישה בדו"ח שלה כי איראן עדיין לא סיפקה תשובות מספקות לגבי שני אתרים חשודים נוספים - אחד מהם הוא המחסן הגרעיני בטורקוזאבאד שאותו חשף נתניהו בנאום באו"ם לפני כמה שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully