וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הפיצול באופוזיציה על המועמד לוועדה לבחירת שופטים: לפיד וגנץ ייפגשו מחר

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 19:49

בעוד בכנסת נערכים לבחירות לוועדה למינוי שופטים, חודשו שיחות ההידברות על המהפכה המשפטית שבסופן, המחנה הממלכתי ויש עתיד פרסמו הודעה משותפת במאמץ להרגיע את העימות בין המפלגות. במקביל, בבית הנשיא מנסים לגבש מתווה שיאפשר את המשך ההידברות והמשך ההקפאה של המהפכה

בווידאו: גנץ על קרן הארנונה: ממשלת ישראל החליטה על העלאת מסים על בסיס סקטוריאלי/רוני כנפו

ברקע הפיצול המסתמן באופוזיציה על הבחירות לוועדה לבחירת שופטים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צפויים להיפגש מחר כדי לנסות להגיע להסכמה על מועמד אחד משותף.

עוד היום, המחנה הממלכתי ויש עתיד פרסמו הודעה משותפת בה כתבו כי הם "ממשיכים כל העת בניסיון אמיתי להגיע להסכמות רחבות, ומחויבים לשמור על ישראל דמוקרטית ויציבה. אנחנו קשובים לקולות ויודעים שרוב הציבור מעדיף צעד של הידברות על פני יציאה מהחדר".

"ההידברות בבית הנשיא היא האפשרות היחידה למציאת פתרון משותף, עם זאת הבהרנו כי המשך קיום השיחות מותנה בסיכוי להגיע להתקדמות, במחויבות לתהליך בחדר ומחוצה לו ובעצירת חרב ההפיכה המשפטית עם התחייבות ברורה, שאין חקיקה שמובילה לשינוי המשטר בישראל", נמסר בהודעה המשותפת.

יאיר לפיד, בני גנץ. אבשלום ששוני פלאש 90, עיבוד תמונה
"ההידברות בבית הנשיא היא האפשרות היחידה למציאת פתרון משותף". גנץ ולפיד/עיבוד תמונה, אבשלום ששוני פלאש 90

לפיד הודיע מוקדם יותר החודש שחברת יש עתיד, ח"כ קארין אלהרר, היא המועמדת שלו לוועדה, מבלי לתאם מראש עם גנץ או שאר ראשי המפלגות באופוזיציה. ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה הודיעה אתמול כי היא מתכוונת להתמודד שוב על מקומה בוועדה, ובמחנה הממלכתי מתלבטים אם להעמיד את ח"כ פנינה תמנו שאטה כמועמדת נוספת מטעמם.

באופוזיציה חוששים כי פיצול המועמדויות יקל על הקואליציה לבחור שני מועמדים מטעמה או לבחור מועמד נוח יותר מהאופוזיציה. בהקשר זה, יצוין כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שוחח אתמול עם לפיד וגנץ בניסיון לקדם הסכמות בביב מועמד אחד מטעם האופוזיציה לוועדה.

עוד בוואלה!

"לא לתת פרס ללוין ורוטמן": פיצול באופוזיציה לקראת הבחירות בוועדה לבחירת שופטים?

לכתבה המלאה
שיחות הדברות בנושא הרפורמה המשפטית בין קואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא 28 במרץ 2023. קובי גדעון/ לע״מ, אתר רשמי
שיחות ההידברות בבית הנשיא, תמונת ארכיון/אתר רשמי, קובי גדעון/ לע״מ

מוקדם יותר היום, צוותי המשא ומתן של הקואליציה והאופוזיציה נפגשו בבית הנשיא לשיחות הידברות על המהפכה המשפטית. לפי גורמים שהשתתפו בשיחות, הן היו כלליות וכוללניות, ולא נגעו בסוגיית המחלוקת של הוועדה לבחירת שופטים או סוגיות משמעותיות נוספות. בבית הנשיא עדיין מנסים לייצר מתווה ביניים שיאפשר את המשך קיום השיחות, תוך הקפאת המהפכה המשפטית המקורית לתקופה מוגדרת בזמן.

באופוזיציה דורשים קודם שיתקיימו הבחירות בכנסת לוועדה לבחירת שופטים, ושהקואליציה תבחר רק נציג אחד מטעמה לוועדה ועוד נציג אחד מהאופוזיציה - לפי הנוהג. בקואליציה, מנגד, דורשים להגיע להסכמות ביניים על חקיקה בנושא עילת הסבירות והייעוץ המשפטי לממשלה, שתקודם כבר במושב הכנסת הקרוב כתנאי להמשך השיחות, ודורשים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים אחרי בחירת נציגי הכנסת.

כינוס הוועדה לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, 21 בפברואר 2022. ללא, אתר רשמי
כינוס הוועדה לבחירת שופטים, פברואר 2022/אתר רשמי, ללא

אולם, לפי גורמים המעורים במשא ומתן, ישנם עוד פערים גם בסוגיות ההסכמה של מתווה הביניים כמו גם מחלוקת בין הצדדים על אורך ההקפאה שתוכרז על הרפורמה המקורית של שר המשפטים יריב לוין. במחנה הממלכתי דורשים הקפאה לכל הקדנציה תוך התחייבות שכל שינוי משפטי או משטרי יחוקק בהסכמה, ובקואליציה מוכנים בשלב זה לדון בהקפאה לתקופה קצרה הרבה יותר.

במהלך השיחות היום, הצוות של בית הנשיא הציג לקואליציה ולאופוזיציה שורה של עקרונות כלליים שמוסכמים על שני הצדדים כמו "הצורך בחיזוק מעמדה של הכנסת", "שמירה על עצמאות מערכת המשפט" ו"חיזוק הפרדת הרשויות". לפי גורמים המעורים במו"מ, השאיפה היא ליצור בשבועות הקרובים מסמך משותף של הסכמות לקראת הארכת ההקפאה על המהפכה המשפטית וההידברות בבית הנשיא. הצוותים צפויים להתכנס שוב ביום חמישי בבית הנשיא להמשך השיחות.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב. 27 במאי 2023. גיתי פלטי, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב. 27 במאי 2023/אתר רשמי, גיתי פלטי

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה להודעת גנץ ולפיד: "ההתעקשות של לפיד וגנץ להמשיך את מריחת הזמן בבית הנשיא, ולשווק לציבור פייק הישגים - טעות היסטורית שמשרתת את נתניהו ותגרור אותנו במסלול ישיר לדיקטטורה. עליהם לצאת מהשיחות ולדרוש את גניזת החקיקה".

עוד נמסר: "בימים האחרונים לפיד וגנץ מנסים פעם אחר פעם להציג את המובן מאליו, כינוס הוועדה לבחירת שופטים כחוק ומינוי חבר אופוזיציה על פי הנוהג המקובל, כהישג. מדובר בעלבון לאינטיליגנציה. קשה שלא לתהות מה חושבים לפיד וגנץ לעצמם כאשר כל בכירי הממשלה ובראשם נתניהו אומרים מפורשות שבכוונתם להמשיך להפוך את ישראל לדיקטטורה, וכל מה שהשתנה הוא השיטה".

"כל בר דעת מבין כי המשך מריחת הזמן בהידברות, פוגע ביכולת לשקם את הכלכלה ולאחות את הקרע בעם, ובעיקר, יאפשר לממשלה לחכות לשעת כושר ולהתחיל לחוקק את חוקי ההפיכה בשיטת הסלמי, ולגרור אותנו במסלול ישיר לדיקטטורה. לפיד וגנץ, נתניהו לא רוצה ולא יכול להגיע לפשרה היסטורית שתחזק את הדמוקרטיה ותבטיח מערכת משפט עצמאית ובלתי תלויה. זו הונאה. הגיע שתאמרו אמת לציבור, צאו מהשיחות והצטרפו אלינו לדרישה לגניזת החקיקה", הוסיפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully