וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא לתת פרס ללוין ורוטמן": פיצול באופוזיציה לקראת הבחירות בוועדה לבחירת שופטים?

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 14:57

יו"ר יש עתיד דורש מסיעות האופוזיציה שלא להציב מועמדים אחרים פרט לקארין אלהרר, לקראת ההצבעה שתתקיים בחודש הבא בכנסת: "לא לפצל את הקולות". גנץ טרם הכריע אם להציב מועמד משלו. גורם במחנה הממלכתי: "הכרזת לפיד על מועמדת מטעמו בלי תיאום - גול עצמי מפואר"

בוידאו: לפיד: "תקציב הרסני שמעודד אנשים לא לעבוד"/גו- לייב

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד קרא היום (שני) לכל מפלגות האופוזיציה לתמוך במועמדת של יש עתיד - ח"כ קארין אלהרר - בבחירות של נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, ולא להציב מועמדים אחרים מטעם האופוזיציה. זאת, ברקע התלבטות במחנה הממלכתי אם להציב מועמד אחר מטעם המפלגה, בנוסף לאלהרר, בבחירות שיתקיימו במליאת הכנסת ב-14 ביוני.

"האופוזיציה לא יכולה שוב להרוס לעצמה", כתב לפיד בטוויטר. "קורא לחברי באופוזיציה לא לפצל את הקולות ולהתייצב מאחורי קארין אלהרר כנציגה שלנו בוועדה לבחירת שופטים. לא יעלה על הדעת שניתן ללוין ורוטמן מתנה כזו ונפצל את ההצבעה".

גורם במחנה הממלכתיתקף את לפיד. "לפיד מנסה לרתום את העגלה לפני הסוסים, ומסכן את המהלך הגדול שעבדנו עליו בבית הנשיא", אמר. "לפי הסיכום שהתגבש, הקואליציה תעמיד מועמד אחד בלבד ותקיים את הבחירות במועדן ב-14 ביוני. יו"ר הכנסת טרם הכריז על מועד הבחירות והמועד האחרון להגשת מועמדות כפי שנדרש בכדי להבטיח את הסיכומים, אבל ללפיד היה חשוב 'לגנוב סוסים' ולהכריז על מועמדת מטעמו ללא תיאום עם שאר חברי האופוזיציה. כל זאת כשקיום הבחירות ב-14 ביוני טרם הובטח".

לדברי הגורם, "זה גול עצמי מפואר למאמצים שאנו משקיעים במשך שבועות ופרס לקואליציה. ממליצים לו ולכולנו, לרכז את המאמצים בעת הזו בדבר החשוב - לדאוג שייקבע המועד, ולוודא שהקואליציה מעמידה מועמד אחד מטעמה כפי שסוכם, כך שנציגות האופוזיציה תובטח".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 15 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 15 במאי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

הבחירות של נציגי הכנסת לוועדה יתקיימו ברקע מאמצי ההידברות והפשרה בית הנשיא על המהפכה המשפטית. הקואליציה הסכימה לדרישת האופוזיציה לקיים את הבחירות לוועדה במועד ובהרכבה הנוכחי כתנאי להמשך קיום השיחות, אך באופוזיציה דורשים גם שתוצאות הבחירות ישמרו על הסטטוס-קוו ועל הנוהג שלפיו הכנסת בוחרת נציג קואליציה ונציג אופוזיציה כחברים בוועדה.

עם זאת, זהו נוהג בלתי מחייב, שכבר הופר בכנסות קודמות. כמו כן, הבחירות לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת הן חשאיות. פיצול המועמדויות באופוזיציה צפוי להקל על הקואליציה לתמרן ולהביא לבחירת שני נציגים מטעמה או לבחירת מועמד יותר נוח מהאופוזיציה, שישתף פעולה עם שר המשפטים יריב לוין ובשופטים שהוא מעונין למנות.

באופוזיציה איימו שאם ח"כ מהאופוזיציה לא ייבחר לכהן בוועדה, הם יפרשו מהשיחות בבית הנשיא. בינתיים, בקואליציה לא מתכוונים להפר את הנוהג הזה כדי לא להוביל לפיצוץ בניסיונות להגיע להסכמות סביב חלקים ברפורמה המשפטית.

על המועמדים להגיש את מועמדותם שבוע לפני הבחירות, כבר בשבוע הבא. לפיד הודיע מוקדם יותר החודש כי אלהרר, חברת ועדת החוקה וחברה בצוות ההידברות בבית הנשיא, היא המועמדת של האופוזיציה. עם זאת, הוא לא תיאם זאת עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ששוקל כעת אם להציב מועמד נוסף מטעם מפלגתו - ח"כ חילי טרופר וח"כ פנינה תמנו שאטה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 15 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 15 במאי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

גורמים באופוזיציה מעריכים כי הליכוד יעדיף את מועמד מטעם גנץ, איש ההידברות וההסכמות, על פני המועמדת של לפיד הלוחמניים יותר, והקואליציה עשויה לשתף עמו פעולה. לאור הפיצול בין יש עתיד והמחנה הממלכתי, לא מן הנמנע כי גם ח"כ אפרת רייטן מהעבודה תציב את מועמדותה לוועדה.

בוועדה לבחירת שופטים, בהרכבה הנוכחי, יושבים תשעה חברים - שר המשפטים ושר נוסף מהממשלה, שני חברי כנסת, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטי עליון נוספים, ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. כדי לבחור שופט לעליון, יש צורך בתמיכה של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. כך שגם אם הקואליציה תבחר שניים מנציגיה לוועדה וגם אם ייבחר מועמד אופוזיציוני נוח או פחות, לוין יצטרך להגיע להסכמות עם נשיאת בית המשפט העליון או אחד השופטים החברים בוועדה וגם עם לשכת עורכי הדין, שתבחר את היו"ר שלה שימשה ימים אחרי הבחירות של נציגי הכנסת.

יו"ר הלשכה לשעבר אפי נווה, שהורשע בפלילים ומנסה לחזור לכיסאו, נחשב למועמד המועדף על הקואליציה אל מול המועמד המוביל עו"ד עמית בכר, מראשי מחאת הגלימות נגד המהפכה המשפטית של לוין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully