וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין יורש אחד: מי ינהיג את הציבור החרדי-ליטאי לאחר הרב אדלשטיין?

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 21:20

אחרי שאלפים ליוו את מנהיג הציבור החרדי-ליטאי בדרכו האחרונה, עולה השאלה: מי יירש את מקומו של המנהיג התורני? בדומה לש"ס, גם במקרה הזה, לראשונה מאז קום המדינה - יש כמה מועמדים להנהגה

הלווית הרב אדלשטיין/מערכת וואלה!

אחרי שאלפים ליוו היום (שלישי) את מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב גרשון אדלשטיין בדרכו האחרונה, עולה השאלה: מי יתפוס את מקומו של המנהיג התורני שהותיר אחריו חלל ענק?

הרב אדלשטיין כיהן כנשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, אחת הסיעות שמרכיבות את יהדות התורה, ובראשה עומד ח"כ משה גפני. בדומה למה שאירע בהדרגתיות עם תנועת ש"ס בשנים האחרונות, גם במקרה של דגל התורה, לראשונה מאז קום המדינה - לא קיים יורש מובהק להנהגת הציבור החרדי-ליטאי, וההנהגה הבאה ככל הנראה תורכב מחזית של שורת רבנים.

רוב שנות חייו, הרב אדלשטיין הכריע בנושאים ציבוריים ופוליטיים לצד מנהיגים נוספים כמו הרב אהרון לייב שטיינמן והרב חיים קנייבסקי, הרבנים הליטאיים שקדמו לו. לפני יותר משנה הפך ל"מרן" היחיד, והיה למילה האחרונה בנושאים אלה. הח"כים החרדים מהסיעה הליטאית התייעצו עמו על הרכב הממשלה, על ניסוח סעיפים בחוק הגיוס ועל התקציבים לחינוך החרדי. עוד מוקדם לקבוע, אבל ההערכה היא שלא יהיה יורש אחד שיחליף את הרב אדלשטיין.

הלווית הרב גרשון אדלשטיין, ישיבת פוניבז', בני ברק, 30 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הלווית הרב גרשון אדלשטיין. ישיבת פוניבז' בבני ברק, היום/פלאש 90, יונתן זינדל
הרב גרשון אדלשטיין, 5 בדצמבר 2018. אהרון קרון, פלאש 90
הרב גרשון אדלשטיין, דצמבר 2018/פלאש 90, אהרון קרון
ברוך מרדכי אזרחי. Aharon Krohn/Flash90, פלאש 90
עשוי לתפוס את מקומו של אדלשטיין. הרב ברוך מרדכי אזרחי/פלאש 90, Aharon Krohn/Flash90

שמות כמו של הרב משה הלל הירש, הרב דב לנדו והרב ברוך מרדכי אזרחי עולים כמי שעשויים לתפוס עכשיו את קדמת הבמה. הרבנים הם ראשי ישיבות ליטאיות, ונחשבים כמי שפעלו בקרב בני המעמד התורני הגבוה יותר - אברכים ובחורי ישיבה, ואין סביבם את אותה הילה של "גדול הדור" כפי שזכו לה קודמיהם. הם נחשבים לחרדים יותר, ואחת השאלות היא האם כמו הרב אדלשטיין, ידעו להטיף למתינות ודרך ארץ כלפי לא חרדים, ולהימנע מעימות עם המדינה ומוסדותיה.

שאלת יורשו של הרב אדלשטיין אינה תלויה רק בגדלותו של רב כזה או אחר אלא גם בהנהגה הפוליטית, במקרה הזה - ח"כ גפני. כמו כן, בביטאון הליטאי "יתד נאמן". מי שיקבל יותר תשומת לב ציבורית, יהנה ממקום מרכזי יותר בהנהגה, וגם אז כנראה יהיו לו יריבים פנימיים עם חצרות משלהם.

בצל העובדה כי אין יורש אחד - מי שתתפוס באופן טבעי מקום מרכזי יותר היא מועצת גדולי התורה של תנועת דגל התורה, הסמכות הרוחנית העליונה של המפלגה המורכבת משורה של רבנים בכירים בציבור החרדי-ליטאי. אבל על דבר אחד אין חולק: ההנהגה הליטאית נחלשה מאז פטירת מנהיגה המיתולוגי הרב אלעזר מנחם מן שך וככל הנראה תיחלש עוד גם עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully