וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הציבור הליטאי, הרב גרשון אדלשטיין, הלך לעולמו בגיל 100

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 11:12

הרב אושפז בבית החולים בליל חג השבועות האחרון לאחר שעבר אירוע לבבי, ומאז חלה הידרדרות במצבו הרפואי. במשטרה ובעיריית בני ברק נערכים להלוויה המונית בהשתתפות עשרות אלפי בני אדם. דיוני ועדות בכנסת בוטלו. הנשיא הרצוג: "גדלותו בתורה השפיעה ותשפיע דורות קדימה"

בווידאו: ההספד של מרן ראש הישיבה רבי גרשון אדלשטיין למרן ראש הישיבה חכם שלום הכהן זצ"ל/יח"צ

הרב גרשון אדלשטיין, בן ה-100, מנהיג הזרם הליטאי במגזר החרדי, הלך לעולמו היום (שלישי) בבית החולים מעיניי הישועה בבני ברק. הרב אדלשטיין אושפז בבית החולים בליל חג השבועות האחרון לאחר שעבר אירוע לבבי וסבל מקוצר נשימה, הוא נותר להשגחה ומאז חלה הידרדרות במצבו הרפואי. הלווית הרב תצא בשעה 14:30 מהישיבה בבני ברק; במשטרה, במד"א ובעירייה נערכים להלוויה המונית בהשתתפות יותר ממאה אלף בני אדם.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לרב אדלשטיין. "היה מנהיג רוחני בעל שיעור קומה עצום שגדלותו בתורה וביראה השפיעה על דורנו ותשפיע לדורות קדימה", מסר, "תפיסתו התורנית-יהודית שמצאה את ביטויה לא אחת בעקרונות החינוכיים שאותם הורה לרבים - ראתה את העם ולא פחות מכך את האדם. זה אובדן גדול לעולם הישיבות ולעם ישראל כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאדלשטיין ושלח את תנחומיו לבני משפחתו. "הרב אדלשטיין היה חדור אהבת ישראל לכל אדם. הקשב הרגיש שלו לאתגרי הדור הביא אותו להדריך, להנחות, לכוון, לחזק ולעודד. שיעוריו וחיבוריו בתלמוד ובהלכה נתנו ביטוי לשקדנותו העצומה. ההתמדה הכבירה שלו תוסיף לעורר השראה בשומעי לקחו".

הרב גרשון אדלשטיין, 14 בפברואר 2023. דוד כהן, פלאש 90
מנהיג הזרם הליטאי ומהרבנים המשפיעים ביותר, הרב גרשון אדלשטיין/פלאש 90, דוד כהן

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ספד לרב. "מעבר לגדולתו בתורה, היה הרב אדלשטיין מורה דרך לרבים וגילה מנהיגות יוצאת דופן גם בתקופת הקורונה. לעולם לא אשכח את קריאתו למאמיניו: 'קריאה בתורה בציבור - תהיה חטא'. עבור מי שהתפילה בציבור היא כל חייו, אמירה זו למאמיניו הרבים הייתה גדלות נפש יוצאת דופן שהצילה חיי אדם רבים. בכך התגלה לא רק כגדול בתורה, אלא גם כאוהב אדם".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הביע צער על פטירתו של הרב, "מגדולי רבני דורנו בשיבה טובה. הרב אדלשטיין איש ספר ואוהב ישראל, היה שקוע כל כולו בתורה ועבודת השם ואהבת ישראל עצומה. תנחומים למשפחתו היקרה ולרבבות תלמידיו ההולכים בדרכו, אותם חינך לאהבת השם ואהבת האדם".

מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי ספד, "הרב היה סמל ודוגמה בלימוד תורה ובעמל עד יומו האחרון, זה חסרון עצום וצער גדול לי באופן אישי ולעם ישראל בכלל. ביקרתי אותו בביתו, וקיבלתי מחכמתו הגדולה ומעצותיו. תנחומיי למשפחתו, לתלמידיו הרבים, לנציגי הציבור שתחת הנהגתו ולכל מוקיריו"

הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, ספד בכאב: "הוא הנהיג את עם ישראל ביד רמה ממרום גילו, והיה תל תלפיות שעיני כולם מייחלות למוצא פיו הטהור. זכיתי לקרבתו מתקופת לימודי בישיבת פוניבז' ועד לאחרונה ממש בהכוונה ובעצה נבונה בכל ענייני הדת". גם הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף מסר, "הרב אדלשטיין הנהיג את הדור בשנים האחרונות, הדריך את שלוחי דרבנן בהשקפת הנכונה, זכה להעמיד תלמידים לאלפים ורבבות, והכל מתוך ענוה מיוחדת, ושקיעות בתורה עשרות שנים. זכינו להיוועץ עמו בעבר כמה פעמים, בעניני הרבנות והשעה, וזכינו לברכותיו".

הרב גרשון אדלשטיין יחד עם הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו. סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הרב אדלשטיין יחד עם הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

"היה לנו מנהיג ענק, האיר את העולם 100 שנה. 80 שנה מסר שיעור כל יום לתלמידים, מאות אלפי תלמידים שעברו אצלו אחד", אמר צבי כהן, אחד מתלמידיו של הרב אדלשטיין, בריאיון ל-103FM. "אתמול הוא מסר שיעור, הוא לא פספס יום אחד של מסירת שיעור, גם בקורונה הוא מסר שיעור דרך הטלפון. המטרה שלו הייתה לגדל את הדורות הבאים".

"הוא אמר שיש אנשים שחושבים שהאושר זה כסף, הוא אמר שהאושר זה רק התורה. ככה הוא גידל את התלמידים שלו, העביר להם את האושר ודאג שהם יהיו שמחים. אמר ללמוד רק דברים שמעניין אותם כדי שהם יהיו תמיד שמחים ומאושרים. היום כולנו עצובים", המשיך התלמיד, "יש לו פה מאות אלפי תלמידים שהוא גידל, אישיים שלו, שהיום הם יתומים. היום אין לנו אב, זה הדבר הכי גרוע מכל".

במד"א נערכים עם מאות חובשים, פרמדיקים ומגישי עזרה ראשונה בעשרות ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים ואופנועים, שיאבטחו את מסע ההלוויה עם ציוד רפואי מתקדם.

הרב גרשון אדלשטיין, 28 במאי 2022. ללא, אתר רשמי
הרב גרשון אדלשטיין/אתר רשמי, ללא

הרב אדלשטיין היה נשיא מועצת גדולי התורה של תנועת "דגל התורה", אחת משתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה, שבראשה עומד ח"כ משה גפני. אדלשטיין שימש גם כראש ישיבת פוניבז' בבני ברק, מהישיבות המוכרות והבולטות של הליטאים. למרות גילו, הוא הקפיד מדי שבוע למסור את שיעורו בפני התלמידים, ובמהלכו התייחס לעתים קרובות לנושאים אקטואליים שנמצאים על סדר היום.

רק לאחרונה ביקש מתלמידיו לא להיכנס לעימותים עם המפגינים נגד הרפורמה המשפטית שהגיעו למחות בעיר. הרב שמר עד שנותיו האחרונות על צלילות, קיבל קהל והכריע בנושאים ציבוריים. לפני יותר משנה ירש את מקומו של הרב חיים קניבסקי וכך הפך למנהיג המרכזי של הציבור הליטאי-חרדי. זאת, לאחר ארבע שנים בהן היה "מספר 2" של הרב קנייבסקי, וסירב לחלוק עליו בפומבי בעניינים ציבוריים ופוליטיים, אף שלעתים דעותיהם היו שונות.

תפיסת עולמו הייתה פרגמטית, ובמשך השנים הוא ברח מעימות עם מוסדות המדינה ועם החברה הישראלית. הדוגמה הבולטת לכך הייתה עמדתו בתקופת הקורונה. בעוד הרב קניבסקי ומנהיגים רוחניים אחרים קבעו כי מוסדות החינוך יישארו פתוחים למרות התחלואה הגבוהה, הרב אדלשטיין נמנע מכך, והקפיד לשמור בפומבי על ההנחיות ונחשב לאחד המחמירים בכל הנוגע לריחוק חברתי. בשנים האחרונות הוא אף נהג לקבל מבקרים באופן מצומצם מאחורי דופן פלסטיק והקפיד מאד על אורח חיים בריא.

הרב גרשון אדלשטיין,4 בינואר 2022. שלומי כהן, פלאש 90
"מורה דרך לרבים, גילה מנהיגות יוצאת דופן בתקופת הקורונה", הרב אדלשטיין/פלאש 90, שלומי כהן

הרב שנחשב לגאון ענק בתורה התגורר ברחוב ראב"ד בבני ברק - כמו הרב אליעזר מנחם שך, המנהיג המיתולוגי של הליטאים שנפטר ב-2001. הוא זוהה עם העיסוק בענייני חינוך והיה ידוע כמנהיג צנוע שבורח מהכבוד. הוא היה היחיד שהתכבד להספיד את הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן, מנהיג הליטאים שקדם להנהגתו יחד עם הרב קניבסקי, ולמרות שהיה נראה כי יהפוך למנהיג לאחר פטירתו, הרב קניבסקי תפס את קדמת הבמה.

הרב אדלשטיין היה ידוע כמי שלא נכנע לתכתיבים, וכמנהיג שהכתיב סדר עדיפויות שונה מקודמו. לאחר פטירתו עולה השאלה מי יתפוס את מקומו, ומזה שנים נראה כי בציבור הליטאי לא יהיה "מרן" אחד שימלא את החלל, אלא שורה של רבנים בכירים שיעמדו בחזית ההנהגה הרוחנית והפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully