וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני המשטרה חושפים: 731 בני אדם נרצחו בארבע השנים האחרונות - 70% מהם ערבים

עודכן לאחרונה: 30.5.2023 / 9:26

לפי הנתונים, ב-2023, שמתחילתה נרצחו 84 בני אדם מהמגזר הערבי, הוכפל ממוצע הנרצחים החודשי. במקביל, המשטרה מתקשה לפענח יותר תיקים. בירושלים הקימו אוהל מחאה: "על הממשלה לפעול לעקירה משורש של הפשע וכנופיו". נתניהו: "הבעיה אמיתית, קורא לח"כים הערבים אליי למשרד"

כוחות גדולים של שוטרי המחוז הצפוני ולוחמי מג"ב פעלו נגד כנופיית הפשע בכרי, בחשד למעורבות באירועי האלימות על רקע סכסוך בין עבריינים. 29 במאי 2023/דוברות משטרת ישראל

בקריית הממשלה בירושלים הוקם היום (שני) אוהל המחאה של החברה הערבית נגד האלימות והפשיעה, ביוזמת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. מנתוני המשטרה, בשנים 2022-2018 התרחשו 690 אירועי רצח, בהם נרצחו 731 קורבנות. רוב הקורבנות - 70% מהם - היו ערבים, יותר מפי 3 משיעורם באוכלוסיה שעומד על 21%.

מתוך 93 הרשויות הערביות והמעורבות בישראל, ב-30 רשויות הממוצע השנתי של תיקים לאלף תושבים היה מעל הממוצע השנתי הארצי. הרשויות הערביות שבהן היו השיעורים הגבוהים ביותר היו ג'סר א-זרקא (עם 77 תיקים בשנה לכל 1,000, בממוצע), טובא זנגריה, כפר יאסיף, טירה וטורעאן. בקרב הרשויות המעורבות השיעורים הגבוהים ביותר נרשמו בתל אביב יפו, עכו ונוף הגליל. על פי נתוני ועדת המעקב, 84 ערבים, בהם שש נשים נרצחו מתחילת השנה בישראל, כולל שמונה מהם במזרח ירושלים, אותם הארגון מונה בנפרד.

עוד עולה מהנתונים כי בגזרת מחוז צפון אירעו 27 מקרי רצח, במחוז חוף שבצפון עוד 13 מקרים, במחוז מרכז 21, במחוז דרום 11, במחוז ירושלים שמונה ובמחוז תל-אביב שלושה מקרים. 95% ממקרי הרצח נגרמו תוך שימוש בנשק חם. במשטרה מודים כי ממוצע הנרצחים החודשי בשנת 2023 (עד 3 במאי 2023) היה גבוה משמעותית מזה שבשנתיים שקדמו לו. בחברה הערבית מספר הנרצחים החודשי הממוצע כמעט והוכפל בין שנת 2022 לשנת 2023 גם על פי חישוביה של המשטרה.

קורבנות רצח לפי פילוח אוכלוסייה. אתר וואלה!, עיבוד תמונה
נתוני המשטרה על מקרי הרצח בארבע השנים האחרונות/עיבוד תמונה, אתר וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לעלייה באלימות בחברה הערבית ואמר כי הוא פעל בממשלותיו להקים תשע תחנות משטרה. "שמעתי את זעקות האמת של חברי הכנסת, אני לא אומר זאת כדי לצאת ידי חובה", אמר. "שמעתי גם דברים שהשתנו במהלך השנים. הבעיה שאתם מתארים היא בעיה אמיתית. אני אומר זאת לא בתור התרסה אבל לא היה לגבי הדברים האלה כמו נוכחות מוגברות של משטרה ואיסוף כלי נשק קונצנזוס בעבר. אני מזמין את כל חברי הכנסת של הסיעות הערביות אליי למשרד. זה לא תרגיל, זה בא מעומק הלב וזה מתוך הבנה שאני ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל ואני רוצה את עזרתכם ושיתוף הפעולה שלכם ואני מצפה לפגישה הזאת".

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל: חשאיות הסיירת של חיזבאללה נפגעת - עלינו לנצל זאת

לכתבה המלאה
אוהל המחאה של החברה הערבית כנגד האלימות והפשיעה בקריית הממשלה בירושלים. 30 במאי 2023. ועדת המעקב, אתר רשמי
מאהל מחאה נגד אלימות בחברה הערבית מול קריית הממשלה בירושלים/אתר רשמי, ועדת המעקב

בוועדת המעקב אומרים שעד כה בחודש מאי נרצחו 21 ערבים. "הממוצע החודשי עולה על 15 איש, אם לא תחול תפנית דרמטית, מספר הקורבנות עלול לחצות את רף ה-200 בסוף השנה", אמרו בוועדת המעקב והביעו תסכוך מכך שרק שישה מקרי רצח פוענחו. נתון אפסי כמעט מול היעד הלא שאפתני של המשרד לביטחון לאומי לבחינת הצלחתה של תוכנית "מסלול בטוח" להעלאת שיעור פענוח אירועי רצח ל-36 אחוזים.

מנתונים שפרסם החודש מרכז המחקר והמידע של הכנסת אודות הפשיעה בחברה הערבית, עולה שבגין אירועי רצח בין 2018 ל-2022, בהם הקרבן היה ערבי, הוגשו כתבי אישום רק ב-23% מהמקרים. שיעור כתבי האישום כשהקורבן היה יהודי היה 71% - יותר מפי שלושה. שיעור כתבי האישום במקרים בהם הקרבן היה ערבי ממשיך לרדת, בהתמדה מאז 2019, אז הוא היה 42%, ב-2020 הוא היה 35%, ב-2021 29%.

קורבנות רצח לפי פילוח אוכלוסייה. אתר וואלה!, עיבוד תמונה
נתוני המשטרה על מקרי הרצח בארבע השנים האחרונות/עיבוד תמונה, אתר וואלה!

יו''ר ועדת המעקב, מוחמד ברכּה, מסר: "זה רק צעד אחד משורה רחבה של צעדי מחאה. לא ניתן לממשלה ולו רגע אחד של נחת. אנחנו נחושים להשמיע את זעקתנו מעל כל במה, בשבוע שעבר ארגנו שיירת מחאה ששיתקה את התנועה בצירים מרכזיים בישראל, השבוע מאהל המחאה, נתחיל לארגן עצרות שבועיות ותוך חודש נארגן הפגנה ארצית המונית ונתבע טיפול מידי בארגוני הפשע, שלא היו מתחזקים ללא העלמת העין וההשלמה של המדינה, שהגיעה אפילו לשיתוף פעולה איתם במקרים לא מעטים, לפי דיווחים רבים גם מתוך המשטרה עצמה".

המסר של המחאה ברור, אומרים יוזמי מאהל המחאה, העושים שימוש בהאשטאגים "רוצים לחיות" ו"אנו מאשימים", ומפנים אצבע מאשימה לממשלה, "הנושאת באחריות על ההתגברות הנוראית של האלימות בחברה הערבית". לדבריהם, "על הממשלה וזרועותיה לפעול לעקירה משורש של הפשע וכנופיותיו". בשלושת הימים הקרובים יתקיימו במאהל פעילויות בהשתתפות נבחרי ואנשי ציבור, מומחים ואנשי מקצוע ומשפחות שכולות, שייפגשו עם הציבור הרחב, עם נציגי שגרירויות, אנשי תקשורת ומקבלי החלטות "בכדי לשקף את עומק הבעיה בחברה הערבית ואת אחריותה של מדינת ישראל למתן יד חופשית לארגוני הפשיעה והאלימות בחברה הערבית". האירועים ייחתמו ביום רביעי במסיבת עיתונאים בה יישאו דברים נציגי ועדת המעקב ונציגים של משפחות שכולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully