וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוקה קולה התקפלו בפני השר ברקת? זה מה שקרה באמת

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 1:23

אחרי שמשרד הכלכלה דרש מהחברה המרכזית נתונים כספיים ומסמכים ואף איים בצעדים פליליים נגד החברה - ענקית המשקאות ענתה בצורה חד משמעית ובמכתב מפורט: לא תקבלו נתונים - ואין בסמכותכם לדרוש. כעת נשאלת השאלה - מה יקרה למאבק של ברקת במונופולים והאם הוא בכלל מציאותי

קוקה קולה התקפלה בפני השר ברקת?. נתי שוחט (פלאש 90), ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
קוקה קולה התקפלה בפני השר ברקת?/עיבוד תמונה, נתי שוחט (פלאש 90), ראובן קסטרו

משרד הכלכלה טען כי חברת קוקה קולה העבירה לו היום (ראשון) את דוחותיה הכספיים. זאת, תוך היענות לדרישת שר הכלכלה ניר ברקת מתחילת החודש, ובתום 21 הימים שהוקצבו לה שכללו גם זמן הארכה שביקשה החברה. אלא שבמכתב ששיגרו הערב עורכי דינם של החברה המרכזית למשקאות, לא די שלא נשלחו את המסמכים המיוחלים להם ציפו במשרד - אלא שבחברה המשיכו את הקו הביקורתי של התאחדות התעשיינים ותקפו בחריפות: "כוונתך לבחון הכנסת מוצרי קוקה קולה לפיקוח חורגת מסמכות".

ב-25 עמודי המכתב, החברה תקפה את החריגה מסמכות של שר הכלכלה והמפקח על המחירים. לטענתה, אין בסמכות המפקח לדרוש, בפועל, דיווח על רווחיות ומחירים ללא צו מתאים.

עוד הוסיפו וביקרו את מדיניות הפיקוח על המחירים וכתבו: "בחינה של המוצרים המפוקחים מלמדת על העלאות מחיר גבוהות אף יותר מהעלאות מחירי מוצרי החברה המרכזית, וגם עובדה זו מלמדת שאין בסיס לומר שמחירי קוקה קולה הועלו 'בשיעור ניכר'".

שאלת הדין הפלילי עליו איימו במשרד נותרה בעינה, אבל הקרדיט שמיהרו לקחת על התגובה ללא צירוף המכתב המלא מהדהד גם הוא - ועשוי להצביע על תוצאות המאבק של השר מול המונופולים.

בקבוקי קוקה קולה. נתי שוחט, פלאש 90
מי באמת התקפל? בקבוקי "קוקה קולה"/פלאש 90, נתי שוחט
מכתב תגובה של קוקה-קולה למשרד הכלכלה, 28 במאי 2023. ללא קרדיט, אתר רשמי
מתוך מכתב התגובה של קוקה קולה למשרד הכלכלה, היום/אתר רשמי, ללא קרדיט

מוקדם יותר היום, גורמים במשרד הכלכלה הודיעו כי יפתחו בהליך פלילי נגד מנהלי החברה, בשל חוסר ההיענות לדרישת השר. "מי שלא יעביר את הנתונים כפי שנדרש, עובר על החוק בעבירה פלילית וחשוף לעונש של עד שנת מאסר", מסרו לוואלה! גורמים במשרד. "המונופולים והקרטלים צריכים להבין שנגמרה החגיגה על גב הציבור הישראלי. הלחץ שלהם מדרישת המשרד לחשיפת הנתונים מעידה שיש להם הרבה להסתיר מהציבור. ההנחיה של השר ברקת היא מלחמת חורמה במונופולים, בכל הכלים העומדים לרשותנו", הוסיפו.

ביום שישי האחרון, עו"ד מטעם התאחדות התעשיינים העביר מכתב בו התייחס לבקשת השר, וכן נטען כי הדרישה לפתיחת הדו"חות הכלכליים אינה חוקית. "הפנייה הכוללת דרישה חריגה וקיצונית, נעשתה ללא סמכות שבדין ובניגוד לחוק הפיקוח", נכתב. עוד נכתב כי אין כל תשתית עובדתית מינימלית שתצדיק את הפניה.

עוד בוואלה!

מחיר החלב עולה, אבל שר הכלכלה רוצה לפקח על מחיר הקולה

לכתבה המלאה
מכתב תגובה של קוקה-קולה למשרד הכלכלה, 28 במאי 2023. ללא קרדיט, אתר רשמי
מתוך מכתב התגובה של קוקה קולה למשרד הכלכלה, היום/אתר רשמי, ללא קרדיט
ניר ברקת בועידת המפרץ הבינלאומית האזורית. 21 במרץ 2023. שאולי לנדנר, אתר רשמי
"המונופולים צריכים להבין שנגמרה החגיגה על גב הציבור הישראלי". ברקת/אתר רשמי, שאולי לנדנר

הפניה הראשונית לחברה התבצעה בתחילת החודש, ברקע כוונתם של קוקה קולה והחברה המרכזית למשקאות להעלות את מחירי המשקה הפופולרי לקראת חג הפסח. אז, שיגר משרד הכלכלה מכתב לחברה המרכזית למשקאות, בה הודיע על כוונתו להכניס את מוצרי החברה לפיקוח.

עוד טענו במשרד כי החברה המרכזית הסתירה מהם נתונים חיוניים - אותם דרשו כעת לקבל. ביניהם, בין היתר פערים של מאות אחוזים בין מחירים המוצרים בישראל בהשוואה למדינות שונות בעולם. "בבדיקה השוואתית לשווקים בעולם, ישנן אינדיקציות לכך שמוצרי הקולה בישראל הם מהיקרים בעולם. לאחרונה, בסמיכות לביטול המיסוי על משקאות ממותקים, הודיעה חברתכם על כוונתה לייקר את מחירי מוצריכם בשיעור ניכר, באופן שעשוי להשפיע על תחום המשקאות בישראל בכללותו", נכתב במכתב ששיגר ד"ר יונתן בצלאל, ראש אגף תקציבים והמפקח על המחירים במשרד הכלכלה לקוקה קולה, "חברתכם מהווה בעל מונופולין בשוק משקאות הקולה (הרגיל והדיאטטי), בהתאם להכרזת הממונה על התחרות מיום 10.5.1998, ובידה מונופולין בשוק משקאות הקולה האמורים".

מכתב תגובה של קוקה-קולה למשרד הכלכלה, 28 במאי 2023. ללא קרדיט, אתר רשמי
מתוך מכתב התגובה של קוקה קולה למשרד הכלכלה, היום/אתר רשמי, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully