וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן ניצח בבחירות לנשיאות טורקיה: "קיבלנו אחריות למשול"

עודכן לאחרונה: 29.5.2023 / 8:05

הנשיא זכה בכהונה שלישית ברציפות כשגבר בסיבוב המכריע על יריבו קיליצ'דראולו, שטען כי הבחירות לא היו הוגנות. "המנצחת היחידה היא טורקיה", הכריז ארדואן, מנהיגה של טורקיה ב-20 השנים האחרונות. מנהיגים בעולם בירכו, הרצוג: "נמשיך לפעול יחד לחיזוק הקשרים"

בווידאו: הבחירות בטורקיה: נפתחו הקלפיות בסיבוב השני/רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ניצח בסיבוב השני בבחירות לנשיאות וזכה בכהונה נוספת - כך הכריזה הערב (ראשון) ועדת הבחירות המרכזית במדינה אחרי ספירת רוב הקולות. לפי הוועדה, ארדודאן קיבל 52.14%% מהקולות אחרי ספירה של יותר מ-99% מהקלפיות, בעוד שיריבו כמאל קיליצ'דראולו הסתפק ב-47.86%.

"קיבלנו אחריות למשול בחמש השנים הבאות", הכריז ארדואן בפני תומכיו באיסטנבול בדרך לתחילת העשור השלישי לשלטונו. הוא הודה לבוחריו ואמר כי "המנצחת היחידה היא טורקיה", תוך שהוא עוקץ את יריבו ואומר שהוא סבור שמפלגתו תבוא עמו בחשבון על כישלונו במרוץ.

כלי תקשורת המזוהה עם האופוזיציה דיווח תחילה כי קיליצ'דראולו מוביל על ארדואן, אך בהמשך התיישרו המספרים גם אצלו לטובת הנשיא. קיליצ'דראולו, שקיווה לרשום מהפך, אמר כי הבחירות לא היו הוגנות אולם הוא לא הכחיש כי הפסיד.

אחוז ההצבעה בסיבוב השני היה בין 84% ל-85%, נמוך בכ-4% בהשוואה לשיעור ההשתתפות בסיבוב הראשון לפני שבועיים. האופוזיציה קיוותה למשוך מצביעים נוספים מקרבם של כשמונה מיליון בעלי זכות בחירה שלא הצביעו בסיבוב הראשון, אך דומה שהמאמץ להגיע לקהלים חדשים לא צלח.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן מודה לתומכיו אחרי ניצחונו בבחירות בנאום באנקרה, 29 במאי 2023. רויטרס
הבוחרים העדיפו יציבות על פני שינוי. ארדואן בנאום הניצחון שלו, הלילה/רויטרס
מועמד האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו מברך את תומכיו מחוץ לקלפי בסיבוב השני בבחירות לנשיאות באנקרה, טורקיה, 28 במאי 2023. רויטרס
שבר בחדות ימינה אחרי הסיבוב הראשון. קיליצ'דראולו עם תומכיו באנקרה, היום/רויטרס

לפני הסיבוב הראשון שהתקיים לפני שבועיים, ארדואן בן ה-69 היה בעמדת נחיתות לפי הסקרים שחזו כי טורקים רבים מאסו בשלטונו האוטריטרי שהוביל למשבר כלכלי כבד. זאת, בנוסף לזעם על ההרס הכבד שגרמו רעידות האדמה הקטלניות שהכו במדינה בתחילת השנה. עם זאת, הוא רשם תוצאה טובה מהמצופה וזכה ליתרון של כמעט 5% על קיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת העם הרפובליקאית החילונית. הבחירות הלכו לסיבוב מכריע מאחר שהנשיא לא הגיע ליותר מ-50% תמיכה.

"אני מצפה שהכול יהיה טוב יותר", אמרה ניסה, שחגגה עם תומכי ארדואן מחוץ למעונו באיסטנבול כשהם צועקים "אללה אכבר".

שורת מנהיגים בעולם, בהם אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומנהיג חמאס אסמאעיל הנייה היו הראשונים לברך את ארדואן.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בירך את "חברו היקר", כפי שתיאר את ארדואן, על הניצחון. בהמשך בירכו גם מנהיגי המערב, בראשם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שיחסיהם עם ארדואן ידעו משברים רבים בשנים האחרונות.

נשיא המדינה יצחק הרצוג בירך אף הוא את ארדואן על זכייתו. "ברכותי לנשיא טורקיה על ניצחונו בבחירות", אמר. "אני משוכנע שנמשיך יחד לפעול למען חיזוק והרחבת הקשרים הטובים בין טורקיה וישראל".

אישה צופה בסיקור הבחירות לנשיאות באנקרה, טורקיה, 28 במאי 2023. רויטרס
המדינה מפולגת. אישה צופה בסיקור הבחירות באנקרה, היום/רויטרס

קיליצ'דראולו, בן 74, התמודד מטעם קואליציה של שש מפלגות, ומוביל את מפלגת העם הרפובליקאית, שאותה הקים מייסד טורקיה המודרנית מוסטפא כמאל אטאטורק. המחנה שלו התקשה להחזיר לעצמו את המומנטום אחרי ההלם שספג עם פרסום תוצאות הסיבוב הראשון, ושבר ימינה בחדות כדי לזכות בקולות הלאומנים.

הבחירות יכריעו לא רק מי ינהיג את חברת נאט"ו, שבה חיים כ-85 מיליון תושבים, אלא גם את אופי משטרה, את גורלה של הלירה, שאיבדה כעשירית מערכה מול הדולר בתוך עשור, ואת עיצוב מדיניות החוץ שלה. תחת ארדואן, טורקיה התרחקה מהמערב וטיפחה את קשריה עם רוסיה ומדינות המפרץ.

תומכי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן חוגגים אחרי פרסום התוצאות הראשונות מהבחירות לנשיאות באיסטנבול, טורקיה, 28 במאי 2023. רויטרס
"אני מצפה שהכול יהיה טוב יותר". תומכי ארדואן חוגגים, היום/רויטרס

ארדואן וקיליצ'דראולו ניסו לגרוף את קולות המחנה הלאומני, שהישגיו בסיבוב הראשון הפכו אותו לממליך מלכים אפשרי. שני המועמדים הבטיחו לנקוט יד קשה נגד ההגירה ולגרש מיליוני פליטים. כחמישה מיליון פליטים חיים בטורקיה - כ-3.3 מיליון מתוכם סורים - יותר מבכל מדינה אחרת בעולם.

אך המחנה הלאומני התפצל סביב המועמד המועדף בסיבוב השני. המועמד שסיים במקום השלישי, הלאומן הקיצוני סינאן אואן, שקיבל יותר מ-5% מהקולות לפני שבועיים, הודיע כי הוא תומך בארדואן על בסיס "מאבקו הבלתי-פוסק בטרור".

מועמד לאומני אחר, אומיט אוזדאג, מנהיג מפלגת "הניצחון" המתנגדת למהגרים, הכריז על תמיכתו במועמד האופוזיציה אחרי שהאחרון הבטיח כי יגרש מיליוני פליטים מטורקיה. המפלגה זכתה ב-2.2% מהקולות בבחירות לפרלמנט, אך לא תיכנס אליו משום שלא עברה את אחוז החסימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully