וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: ארה"ב ומדינות המערב מתכננות לספק לאוקראינה מטוסי F-16

עודכן לאחרונה: 20.5.2023 / 11:09

בכיר בממשל ביידן טען כי ארצות הברית ובעלות בריתה נערכות לספק לאוקראינה את המטוסים, כחלק ממאמץ "לחזק את ביטחון המדינה". הגורם הבהיר כי ארה"ב לא בהכרח תהיה זו שתספק לאוקראינה את המטוסים, אלא - אחת ממדינות אירופה שצפויה לעשות כן. זלנסקי: החלטה היסטורית

בווידאו: נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבחמוט; בניין מגורים בזפוריז'יה נפגע במתקפה רוסית/רויטרס

בכיר בממשל ביידן טען היום (שישי) כי ארצות הברית ובעלות בריתה מתכננות לספק לאוקראינה מטוסי קרב מסוג F-16, כחלק ממאמץ ארוך טווח "לחזק את ביטחון המדינה". את הדברים אמר הבכיר לרשת הטלוויזיה האמריקנית "NBC", והבהיר כי ארה"ב לא בהכרח תהיה זו שתספק לאוקראינה את המטוסים, אלא - אחת ממדינות אירופה שצפויה לעשות כן.

טענותיו של הבכיר מגיעות ברקע הימשכות המלחמה באוקראינה, ובצל קריאותיה של קייב למדינות המערב לספק לה מטוסי קרב מתקדמים - קריאה שעד כה, נענתה בסירוב. למרות שסירב להתייחס למועד אפשרי בו אוקראינה תקבל את המטוסים, הבכיר הדגיש כי המטוסים לא ישמשו את אוקראינה במתקפה הנגדית הקרובה שלה כנגד רוסיה.

בתגובה להודעת הנשיא ביידן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על ההחלטה ההיסטורית של ארצות הברית והנשיא ביידן לתמוך באספקת מטוסי הקרב. זה יסייע לצבא ולחיל האוויר שלנו באופן משמעותי".

undefined. רויטרס
יועבר לאוקראינה? מטוס F-16/רויטרס

בחודשים הקרובים, ארה"ב ובעלות בריתה "יחליטו מתי לספק מטוסים, כמה לספק ומי יספק אותם", אמר הגורם. בהקשר זה, יצוין כי מוקדם יותר היום, הנשיא ביידן הודיע למנהיגי המדינות החברות בארגון המדינות המתועשות (ה-G7), כי יאפשר להן לייצא מטוסי F-16 לאוקראינה. כמו כן, הנשיא הודיע כי מדינתו תתמוך בהתאגדות של בעלות הברית שתאמן ותכשיר טייסים אוקראינים.

בעקבות הודעת הנשיא ביידן, משרד ההגנה הדני נקרא לדגל, והודיע כי דנמרק צפויה להכשיר טייסים אוקראינים להשתמש במטוס הקרב.

"הדיונים על שיפור יכולותיו של חיל האוויר האוקראיני משקפים את מחויבותינו ארוכת הטווח למען אוקראינה", טען הבכיר בממשל. מדובר בשינוי קו משמעותי של הנשיא ביידן, שכן, בתחילת חודש פברואר, כשנשאל על ידי עיתונאים מחוץ לבית הלבן אם יסכים לשלוח לאוקראינה מטוסי F-16, הוא השיב: "לא".

עוד בוואלה!

זלנסקי נאם בג'דה בפני הליגה הערבית; יגיע ביום ראשון לפסגת G7 בהירושימה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי, קייב, 20 בפברואר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לצד נשיא אוקראינה ולודומיר זלנסקי. קייב, חודש פברואר/רויטרס

בניגוד לדבריו של ביידן בעבר, היו חברות אחרות בנאט"ו שלא ממש שללו את האפשרות הזו. צרפת ופולין למשל, הביעו בעבר פתיחות מסוימת לספק לאוקראינה את מטוסי הקרב המתקדמים, אם כי היו להן כמה הסתייגויות באשר לאפשרות שהדבר יוביל להסלמה מול רוסיה. חרף הנכונות שהביעו, העברה של מטוסים מתוצרת אמריקנית דורשת אישור של ממשלת ארה"ב, מה שלא היה להם עד כה.

עוד הוסיף הבכיר כי המאמץ המשותף של ארה"ב ובעלות בריתה להכשיר טייסים אוקראינים על המטוסים עשוי להתחיל כבר בשבועות הקרובים. ההכשרה תתקיים "מחוץ לאוקראינה", באירופה, ויידרשו מספר חודשים לא מבוטל להשלמתם, הוסיף.

בעבר, בכיר בפנטגון ציין בפני הקונגרס כי הכשרת טייסים אוקראינים במטוסי F-16 עשויה להימשך כ-18 חודשים. גורמים ביטחוניים אמריקניים אחרים אמרו כי ניתן לקצר את ההכשרה לשישה עד תשעה חודשים בלבד, בהתבסס על הכשרה קודמת של הטייסים והידע שלהם על מטוסי קרב.

הבכיר בבית הלבן סירב להתייחס לכמה סוגיות מהותיות באשר להעברת המטוסים, ואין זה ברור מי המדינה שתממן את אספקתם, ומי תהיה זו שתעביר את ההכשרה לטייסים האוקראינים.

וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה ונסיך הכתר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בכנס הליגה הערבית בג'דה, ערב הסעודית. רויטרס
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בעת שנחת בסעודיה על מנת להשתתף בפסגת הליגה הערבית. היום/רויטרס

מוקדם יותר היום, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נחת בעיר ג'דה שבסעודיה שם נאם בפני פסגת הליגה הערבית, כולל מול נשיא סוריה בשאר אל-אסד, חברו הטוב ביותר של אויבו המר ביותר של הנשיא זלנסקי - ולדימיר פוטין.

מאוחר יותר, הנשיא זלנסקי נפגש עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאישר את תמיכתה של הממלכה במאמצים הבינלאומיים לפתרון פוליטי של המלחמה באוקראינה, "המשבר באוקראינה", כלשון הבכירים בסעודיה.

עוד הוסיף בן סלמאן כי סעודיה "ממשיכה להשקיע מאמצים בניסיון להקל על ההשלכות ההומניטריות" של העימות. מצידו, הנשיא זלנסקי בירך על "תפקידה המרכזי" של הממלכה במזרח התיכון ובעולם. קודם לכן, בנאומו בפני הליגה הערבית, זלנסקי קרא למדינות לתמוך בתוכנית השלום שלו למלחמה באוקראינה.

וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה ונסיך הכתר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בכנס הליגה הערבית בג'דה, ערב הסעודית. רויטרס
זלנסקי לצד יורש העצר בן סלמאן. העיר ג'דה, היום/רויטרס

זלנסקי צפוי להגיע מחר לפסגת ארגון המדינות המתועשות, ה-G7, שנערכת בהירושימה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האמריקנית AP, זלנסקי ישתתף היום באופן וירטואלי בדיוני הפסגה על תנאי שדה הקרב. "החלטות חשובות ביותר יתקבלו שם, ולכן הנוכחות של הנשיא שלנו היא הכרחית לחלוטין במטרה להגן על האינטרסים שלנו", אמר מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה אולקסי דנילוב.

מוקדם יותר היום, מנהיגי המדינות ביקרו באנדרטת השלום בהירושימה והניחו שם זרי זיכרון. לאחר מכן, הם עמדו לזכר 140 אלף קורבנות המתקפה הגרעינית האמריקנית.

פסגת ה-G7 השנה הינה יוצאת דופן. הוזמנו אליה נציגי שמונה מדינות נוספות, ביניהן אוסטרליה, הודו, ברזיל, דרום קוריאה, וייטנאם, אינדונזיה, קומורו המייצגת את האיחוד האפריקאי ואיי קוק. המטרה של ראש ממשלת יפן פומיו קישידה היא להציג "חזית מאוחדת" נגד הפלישה של רוסיה לאוקראינה ותגובה לתוקפנות הצבאית של סין.

לפי בכיר אמריקני, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן צפוי להכריז בפסגה על חבילת סיוע צבאי לאוקראינה בסך 375 מיליון דולר. עוד נמסר כי בין היתר, יכלול הסיוע גם תחמושת ארטילריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully