וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל ההפריה: במשרד הבריאות מאשימים את אסותא בהסתרה

20.5.2023 / 23:03

לדברי משרד הבריאות, על פי הנהלים יש לדווח על כל אירוע חריג, ואין ספק שמדובר במקרה שעונה להגדרה. במשרד הביעו תמיהה על טענת ביה"ח שמדובר ברצון לשמור על חיסיון, וציינו שבפרשה הקודמת הם דווקא בחרו לדווח. במשרד טוענים גם שבאסותא לא ערכו בדיקה מעמיקה כנדרש

בווידאו: דרמה בפרשת אסותא: בית המשפט קבע שימונה אפוטרופוס לתינוקת סופיה/מירב כהן

משרד הבריאות יצא היום (שישי) נגד בית החולים אסותא רמת החייל, בעקבות החשש כי בן שנולד לאחר טיפולי הפריה שנערכו במקום לפני כחמש שנים, לא תואם גנטית לאביו. "המשרד רואה בחומרה את העובדה כי בית החולים לא דיווח על האירוע למרות נהלי המשרד וחוזר חטיבת הרפואה", נכתב בהודעת המשרד. זאת, לאחר שבאסותא טענו כי לא דיווחו למשרד על הפרשה מפני שהאירוע היה בשלב מוקדם של בירורים, ומתוך רצון לשמור על חיסיון רפואי.

"על פי הנהלים יש לדווח על כל אירוע משמעותי וחריג, אין כל ספק שכך המקרה באירוע זה", הבהירו במשרד. "דיווחים מסוג זה לגורמים מקצועיים ומוסמכים במשרד הבריאות נעשים על פי כל דין ושומרים על החיסיון הרפואי ממילא. תמוה אם כך, מדוע דיווחו באסותא על האירוע הקודם שגם הוא חוסה תחת חיסיון רפואי ובאירוע זה לא דיווחו", תקפו בהתייחסם לפרשה הקודמת שבה היה מעורב בית החולים, פרשה שהתגלתה בשנה שעברה.

"באחריות המוסד הרפואי לקיים בירור מעמיק וייסודי במקביל לדיווח מיידי למשרד. כך מצופה מכל מוסד רפואי", הוסיפו. "לאחר בדיקה של משרד הבריאות מול אסותא רמת החייל התברר כי לא כך היו פני הדברים. ללא בדיקה מעמיקה של האירוע לא ניתן לקבוע מה התרחש. כל רמיזה או אמירה אחרת איננה אחראית", הוסיפו במשרד הבריאות, שם הבהירו כי הם ממשיכם בבדיקת האירוע.

בי"ח אסותא, רמת החייל תל אביב, 19 במאי 2023. ראובן קסטרו
בית חולים אסותא, סניף רמת החייל תל אביב/ראובן קסטרו

אתמול פורסם בוואלה כי בית החולים ידע על החשד לאי ההתאמה הגנטית בין האב לבן שבוע לפני שמשרד הבריאות גילה על כך מגורם שלישי. יצוין כי מבדיקת המקרה עולה כי זוג ההורים, שעשה הפריה חוץ גופית בשנת 2018, גילה על כך במהלך בדיקה פרטית שנערכה לילד בגרמניה, על רקע בריאותי וחשד לבעיות גנטיות של הילד. תחילה סברו כי מדובר בטעות, אך שתי בדיקות שונות הצביעו על אותן התוצאות.

כעת, על המשפחה לבצע בדיקה גנטית נוספת בארץ שתקבע האם יש קשר גנטי בין האב לילד. בשלב זה ההורים לא מוכנים לבצע בדיקה כזו, ומעוניינים להשאיר את המצב כך. אם יבחרו לעשות בדיקה, ובה יתגלה כי לא קיים קשר גנטי, בית החולים אסותא יצטרך לבצע בדיקה פנימית בכדי למצוא אבות שעלולים להיות מעורבים.

לאחר מכן יש להוציא צו הורות לבצע את הבדיקות, דבר שנתון להחלטת בית המשפט. מחר, באסותא צפויים להעביר את התיק של המשפחה למשרד הבריאות, אשר ינחה בנוגע לשלבים הבאים מבחינת בית החולים וההורים.

עוד בוואלה!

העליון קבע: תינוקת מחדל העוברים תישאר אצל האם היולדת

לכתבה המלאה
בי"ח אסותא, רמת החייל תל אביב, 19 במאי 2023. ראובן קסטרו
חשד למחדל נוסף באסותא/ראובן קסטרו

בית החולים אסותא פרסם הבוקר התייחסות רשמית מטעמו בה נמסר כי לאחר בירור שעשו - לא נמצאה תקלה בהתנהלותם.

"הזוג פנה לאסותא לפני כשבועיים ובשיחה בעל פה טען לאי התאמה גנטית בין הילד לאב - על סמך בדיקה שביצע במעבדה מחוץ לישראל", טענו. "השיח נעשה בעל פה בלבד - תוצאות הבדיקה אינן בידי אסותא, והזוג דרש באופן חד-משמעי שלא לבצע בירור ולא להרחיב את מעגל המעורבים, על מנת לוודא שפרטיותו וחסיונו ישמרו".

"נוכח הדרישות הללו, אסותא נמצאת עוד בשלב מאוד ראשוני של הבירור, ולא ברור אם היה אירוע, מה היה, והאם אסותא מעורבת בכך. משכך, גם לא היה בשלב זה מקום לדיווח למשרד הבריאות. השיח עם הזוג העלה מספר סימני שאלה - וכרגע אין לנו אינדיקציה לתקלה שארעה באסותא! מפאת החיסיון הרפואי - לא נרחיב כעת".

תינוקיה בבית החולים ביקור חולים. ללא, פלאש 90
פחות משנה לאחר פרשת החלפת העוברים/פלאש 90, ללא

"אין לקשור את המקרה הלא ברור מ-2018, לאירוע התקלה המצער שאירע לפני מספר חודשים באסותא ראשון. מאז 2018, תהליכים רבים, תשתיות ונהלי עבודה השתנו מאוד, ועוד תהליכי שיפור טכנולוגיים וניהוליים הוכנסו - חלקם לראשונה בישראל - בעקבות האירוע שאירע באסותא ראשון. נמשיך לעדכן את משרד הבריאות והציבור ככל שיתבהרו הפרטים", הוסיפו.

מאוחר יותר, ‏מנכ"ל אסותא גידי לשץ, הבהיר במכתב ששלח לעובדים כי עד כה לא מצאו בבית החולים שום אינדיקציה לתקלה במעבדה. לשץ עמד על כך שבהתאם למידע שהיה ברשותם - לא היה שום מקום לדווח למשרד הבריאות.

הפריה. ShutterStock
"אין לקשור את המקרה הלא ברור מ-2018, לאירוע התקלה המצער שאירע לפני מספר חודשים באסותא ראשון"/ShutterStock

האירוע מתרחש פחות משנה אחרי שנחשפה פרשת החלפת העוברים בבית החולים אסותא בראשון לציון. בפרשה זו התגלה כי יולדת שביצעה הפריה חוץ גופית נשאה ברחמה תינוקת שאינה תואמת לה ביולוגית. לפני כחודשיים, החליט בית המשפט העליון לא לאפשר בדיקות גנטיות לשש נשים, שגם היו מטופלות באותה יחידת הפריה חוץ גופית בבית החולים, והיה סיכוי להיות האמהות הביולוגיות של התינוקת.

לפני שבוע בית המשפט העליון קבע רשמית שהתינוקת סופיה תישאר אצל האם היולדת. הוריה המולידים של התינוקת מסרו לוואלה על תגובתם להחלטה. "סיפרנו לסופיה בהתרגשות על החלטת בית המשפט העליון", אמרו, "אנחנו שמחים שסוף סוף נוכל להיות ההורים שלה בלי הפרעות ובנחת".

לפני כשלושה חודשים פורסם דוח של משרד הבריאות על חקירת המקרה, בו הוא קבע כי יש שתי נשים בעלות סבירות גבוהה יותר להיות האימהות הביולוגיות של התינוקת סופיה, אך בית המשפט בחר לא לתת משקל לדוח והמשיך עם הפסיקה הקודמת שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully