וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מיום ראשון: שביתה באוניברסיטאות ברחבי הארץ

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 18:39

המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר הודיעה על הפסקת ההוראה ללא הגבלת זמן, במחאה על העיכוב במו"מ על הסכם שכר חדש והדרישות שהציב האוצר. "הצד השני מקיים דיוני סרק ומושך את הזמן", האשימו. "מדינת ישראל מצאה לנכון להקצות משאבים לסקטורים אחרים"

בווידאו: פרופסור באוניברסיטה מוכרת נעצר בהפגנה; השופט הורה לשחררו/שלומי הלר

המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות הודיעה הבוקר (חמישי) כי תשבית את הלימודים החל מיום ראשון, במחאה על העיכוב במו"מ על הסכם שכר חדש מול משרד האוצר. המרצים לא ילמדו באוניברסיטאות העברית, תל אביב, בן גוריון, חיפה, טכניון, בר אילן ומכון ויצמן.

תהיה זו השביתה השנייה של הסגל הרשמי הבכיר בשבועות האחרונים, אחרי שביתת אזהרה קודמת, אך הפעם לא תהיה לה הגבלת זמן. כל עוד לא תהיה התקדמות - הסגל ימשיך לשבות.

"במשך זמן רב נמנענו מנקיטה בצעדים ארגוניים מתוך רצון טוב להגיע להבנות, אבל לצערנו - נוכחנו לדעת שרק השימוש בצעדים ארגוניים עשוי להוביל להתקדמות במו"מ", אמרה יו"ר המועצה, פרופ' ענת זעירא. "לא רצינו בכך, אבל ההתנהלות המתמשכת של הנהלות האוניברסיטאות בעידוד גורמי המדינה פשוט לא מותירה לנו ברירה אחרת".

הקמפוס של האוניברסיטה העברית. ויקיפדיה, אתר רשמי
הקמפוס של האוניברסיטה העברית/אתר רשמי, ויקיפדיה

הסכם השכר של הסגל האקדמי הבכיר הסתיים בסוף 2019. מאז הם מנסים לפתוח במו"מ על הסכם חדש, ורק בתחילת השנה שעברה החלו השיחות מול משרד האוצר, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). דרישתם המרכזית של חברי הסגל היא עדכון השכר בהתאם לשינויים שחלו במשק. לפי חישוב שעשו, השכר נשחק בשנים האחרונות בשיעור של 8.75%.

"למעלה משנה וחצי אנו מקיימים מו"מ על חידוש הסכם השכר, אבל למרות שאנחנו מגיעים בלב פתוח ונפש חפצה ומציעים פתרונות - נדמה כי הצד השני, ובעיקר ור"ה, מושך את הזמן, מקיים דיוני סרק, מתבצר בעמדתו ואינו מעוניין באמת להגיע להסכם", האשימה זעירא, והוסיפה ביקורת על חלוקת הכספים של הממשלה שהותירה אותם בשלב זה בחוץ: "ההשכלה הגבוהה היא קטר הצמיחה של המשק בישראל, והצעדים אותם מוביל ור"ה עלולים לפגוע בהצלחות המוכחות של האקדמיה הישראלית. ראוי שמדינת ישראל תקצה את המשאבים המתאימים גם לחברי הסגל - לאחר שמצאה לנכון להקצות אותם לסקטורים אחרים".

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018/ראובן קסטרו

זעירא הבהירה כי לא יסכימו לדרישות הנוספות שמציבים בפניהם כתנאי להעלאת השכר. אלה כוללות, לפי גורם במועצה, הכנסת אפשרות לאחוז מסוים של חוזים אישיים, ופגיעה כלכלית או פיטורים של אנשי סגל שההנהלה לא תהיה מרוצה מהישגיהם, צעד שבמועצה חוששים שיחתור תחת מוסד הקביעות האקדמית. דרישה נוספת היא צמצום הקרן לקשרי מדע בינלאומיים, שמכסה עלויות של נסיעות להשתלמויות וכנסים בארץ בחו"ל.

"אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר, אלא רק תיקון שכרנו בהתאם לשחיקה שהשכר כבר ספג ועוד יספוג. לא רק שהדרישה הבסיסית שלנו נופלת על אזניים אטומות, אלא שאנו נתקלים חדשות לבקרים בדרישות נוספות לשינויים מרחיקי לכת שמטרתם לשנות לרעה את מבנה השכר ותנאי העבודה שלנו. הדברים הגיעו לשיא בימים האחרונים כאשר עלתה דרישה הזויה ומקוממת שמשמעותה הפחתת שכר לחלק מחברי הסגל. ההתנהלות הזו מצד ור"ה הביאה את המשא והמתן למבוי סתום".

בוועד ראשי האוניברסיטאות טענו מצידם, כי הם מצרים "על כך שפעם נוספת בחרה המועצה המתאמת של הסגל האקדמי הבכיר באוניברסיטאות להודיע על השבתה כוללת, החל מיום ראשון. זאת, בעיצומו של משא ומתן אינטנסיבי בהשתתפות הממונה על השכר, ות"ת, נציגי ור"ה ונציגי הסגל. בשבועות האחרונים הונחו על השולחן הצעות קונקרטיות, הן לגבי שחיקת השכר (בהמשך להסכם המסגרת עם ההסתדרות) והן לגבי שורה של נושאים שהועלו מצד הסגל וגם מצד האוניברסיטאות. במכתב לנציגות הסגל הבכיר, מפורטות ההצעות שהונחו בפניו. אנו תקווה שחברי הסגל הבכיר ימשיכו לנהל את המו"מ בתום לב ובנפש חפצה ויחזרו בהם מכוונתם להתחיל בשביתה שפוגעת אך ורק בסטודנטים".

בוועדה לתכנון ותקצוב מסרו בתגובה לשביתה: "צר לנו שנציגות הסגל האקדמי בחרה לשבור את הכלים באופן חד צדדי ולפגוע בציבור הסטודנטים ללא הצדקה. הוועדה לתכנון ותקצוב רואה חשיבות רבה בקידום הסכם השכר של הסגל האקדמי הבכיר, באופן שיהלום את עקרונות המסגרת שנקבעו בהסכם הכללי במשק. יצוין כי בשבועות האחרונים מתקיים משא ומתן מואץ בין הצדדים ואף נראה כי חלה התקדמות, על כן צר לנו שנציגות הסגל האקדמי הבכיר בחרה 'לשבור את הכלים' באופן חד צדדי ולפגוע בסטודנטים ללא הצדקה וזאת כאמור אף ללא העברת התייחסות לנושאים שהוצאו להם. ות"ת קוראת שוב לכל הצדדים לחזור לשולחן הדיונים במטרה לגבש הסכם שייטיב עם כל הצדדים וימנע פגיעה מיותרת במערכת ההשכלה הגבוהה ובציבור הסטודנטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully