וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני סגירת התקציב: הדרישות והאיומים של השותפות הקואליציוניות

17.5.2023 / 6:00

שבועיים לאישור המחייב של התקציב, והח"כים החרדים ממשיכים לדרוש כספים בהתאם להסכמים הקואליציוניים - וללא דיחוי. גולדקנופף אמר לרה"מ שהוא מעוניין בכחצי מיליארד שקלים לחינוך החרדי, וח"כ וסארלוף דורש עוד מאות מיליונים למשרד הנגב והגליל. "עומדים על מה שהובטח"

בווידאו: "סיכלנו את כל צמרת הג'יהאד": רה"מ נתניהו סיכם את מבצע "מגן וחץ"/רוני כנפו

שבועיים נותרו לאישור הסופי של תקציב המדינה ל-2024-2023, והשותפות הקואליציוניות ממשיכות להערים קשיים להעברתו.

בתוך כך, לוואלה! נודע כי יו"ר יהדות התורה ושר השיכון והבינוי יצחק גודלקנופף הביע ביום שני את דרישתו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקבל כחצי מיליארד שקלים לטובת החינוך החרדי, וזאת, כך לדברי גולדקנופף, במסגרת מה שהובטח למפלגתו בהסכם הקואליציוני שחתמו עם הליכוד. כלומר, דרישתו של גולדקנופף לקבל את הכספים האלו היא בנוסף לכספים הקואליציוניים הנאמדים בסכום כולל של 13.6 מיליארד שקלים.

גולדקנופף דרש לקבל חלק מהכספים המדוברים כבר בשנת הלימודים הנוכחית, וחלק נוסף מהם באופן רטרואקטיבי. הדרישה של יו"ר יהדות התורה היא ש-217 מיליון שקלים יועברו למוסדות הפטור החרדים, שבחלקם לא מלמדים מאה אחוזים של לימודי ליבה, ועוד כ-400 מיליון שקלים שיועברו רטרואקטיבית לתלמידי ישיבות ולאברכים.

גורמים ביהדות התורה התייחסו לנושא ואמרו לוואלה!: "אין כאן דרישות חדשות, הכל בהסכמים הקואליציוניים. אנחנו רק עומדים על כך שמה שהובטח יינתן ויקוים".

יצחק גולדקנופף, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
הדרישה של גולדקנופף מנתניהו: כחצי מיליארד שקלים לחינוך החרדי/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

גם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית, הביע את מורת רוחו ממה שכינה "חלוקה לא הוגנת" של תקציב המדינה. "לסמוטריץ' קל לנהל משא ומתן עם עצמו", אמר. "ייהוד הגליל הוזנח ואי אפשר להציל את המצב בלי התקציב".

"המשימה החשובה של ייהוד הנגב והגליל מוזנחת. איך נעשה אותה בלי כסף? בלב הגליל יש כיום 14% אחוזים יהודים בלבד ואיך זה קרה? חייל משוחרר בדואי או ערבי שמשתחרר מצה"ל זכאי להנחה של 90 אחוז בלב הגליל על הקרקע. למה יהודי חייל משוחרר שרוצה לקנות קרקע במועצה אזורית משגב לצורך העניין, למה הוא לא זכאי לאותם הנחות? המהלכים שנעשה זה לסבסד קרקעות לחיילים משוחררים באופן שווה. לא ביקשתי לקחת מהם את ההטבות, אבל תכילו את זה גם על יהודים . ולכן אני חייב תקציב, בשביל להציל את המצב", הוסיף.

עוד בוואלה!

לחינוך החרדי ולרשות לזהות יהודית: הממשלה תאשר היום את חלוקת הכספים הקואליציוניים

לכתבה המלאה
יצחק וסרלאוף שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי: "אסור להפלות יהודים, בגלל שהם יהודים". צילום: אסי אפרתי, לע״מ, אתר רשמי
"לסמוטריץ' קל לנהל משא ומתן עם עצמו". וסרלאוף/אתר רשמי, צילום: אסי אפרתי, לע״מ

יצוין כי ביום ראשון, הממשלה אישרה את חלוקת הכספים הקואליציוניים בסכום כולל של 13.6 מיליארד שקלים לשנים 2024-2023. לפי ההצעה, תקציב המדינה הדו-שנתי שיאושר בסוף החודש יכלול 5.7 מיליארד שקלים ב-2023 ו-7.9 מיליארד שקלים ב-2024, שיחולקו בעיקר לצרכים סקטוריאליים של החרדים, המתנחלים והדתיים הלאומיים, כמו הגדלת תקציב הישיבות, תמיכת לחינוך החרדי והממלכתי דתי, ותקציבים לשירותי דת, קברי אבות, מערך הגיור, הקמת הרשות לזהות יהודית של חבר הכנסת אבי מעוז, ותוכנית תלושי המזון של ש"ס.

זאת, בהתאם להתחייבויות שראש הממשלה בנימין נתניהו נתן לשותפיו במשא ומתן הקואליציוני שקדם להקמת הממשלה.

לפי חלוקת הכספים הקואליציוניים, בין השאר, קרוב ל-4 מיליארד שקלים יועברו לתקציב הישיבות בשנתיים הקרובות, 1.18 מיליארד למשכורות עובדי ההוראה במוסדות החינוך החרדי, וחצי מיליארד שקלים יועבר למשרד ירושלים ומסורת של חבר הכנסת מאיר פרוש. יותר מ-700 מיליון שקלים יועברו למשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, 450 מיליון שקלים יועברו להתיישבות הצעירה, 285 מיליון שקלים למעוז והרשות לזהות יהודית שדרש להקים במשרד ראש הממשלה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יקבל כ-1.3 מיליארד שקלים לחיזוק הביטחון הלאומי מתוך כ-9 מיליארד שטען שהובטחו לו כתוספת תקציבית.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו מוביל ועידת ממשלה בלשכת ראש הממשלה בירושלים ב-14 במאי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
13.6 מיליארד שקלים שיחולקו בעיקר לצרכים סקטוריאליים של החרדים, המתנחלים והדתיים הלאומיים. נתניהו וסמוטריץ'/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

בדרך כלל, ההתחייבויות התקציביות במשא ומתן הקואליציוני מלוות בהתייעצות במשרד האוצר, אך באופן חריג, ראש הממשלה נתניהו לא נועץ או עדכן את אגף התקציבים בהבטחות שחילק לשותפות הקואליציוניות והם לא היו חלק מהתהליך.

באופן חריג, חלוקת הכספים הקואליציוניים לא הובאה לאישור הממשלה יחד עם הצעת התקציב בסוף חודש פברואר והובאה אל שולחן הממשלה רק ביום ראשון, שבועיים לפני המועד האחרון לאישור סופי של התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

הדרג המקצועי במשרד האוצר מתנגד לאופן חלוקת הכספים הקואליציוניים. בנוסף לאגף תקציבים, גם הכלכלנית הראשית הזהירה בשבוע שעבר שהחלטות הממשלה להגדלת תקציב החינוך החרדי, תקציב הישיבות ותוכנית תלושי המזון צפויות להביא לירידה בפוטנציאל ההשתכרות של גברים חרדים ובמידת השתלבותם בשוק העבודה ועלולות לפגוע בצמיחת הכלכלה הישראלית. תוכנית חלוקת המזון של ש"ס מעוררת גם התנגדות משפטית לאור אמות המידה לחלוקת ההטבה, שפורטה בחוות דעת של היועמ"ש של משרד האוצר אסי מסינג שהועברה לשרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully